driekwart eeuw Iandbouwmaatschappij „de bathpolders" 75 op weg naar Walcheren te gaan. Ten tij de van de eerste wereldoorlog werd de weg aangelegd, die 16 maart 1916 werd geopend. In verband met deze weg, ook van belang voor de Bathpol ders, hadden provinciale staten in 1 91 5 besloten het personeel op de provincia le wegen metéén arbeider uit te breiden „op den weg over den Ooster-Schelde- dam." De „vette jaren" Eenmaal het structuurbederf te boven gekomen, begonnen sedert de oorlogs jaren tot 1930 de baten te vloeien, soms zelfs op rijkelijke wijze met een di vidend van 1 7'/2%. Hetareaal werd gro ter toen de staat in 1 921 overging tot bedijking van de Kreekrakpolder waarin volgens overeenkomst de maatschappij 38 ha in erfpacht en 7 ha in eigendom verwierf. De bedrijfsboerderij de„ Zuid hof" kreeg het beheer over deze gron den wier omgeving tot de landschappe lijk mooiegebieden inZeeland behoren. De „magere jaren", ook voor de maat schappij werden ingeluid met de krach in Wallstreet. De balans over 1930/1932 sloot met een aanzienlijk verlies van f73.728,62. De steun inge volge detarwewet bood weliswaarsoe- laas maar niet voldoende, terwijl over 1932/1933 de aardappelprijzen ruï- Aan de Rattekaai werden de bieten gelost. neus waren. Over 1 933/1 934 kon weer dividend, weliswaar bescheiden: 2>/2%, worden uitgekeerd. De lijn was weer opgaand. In haar 75-jarig bestaan telt de maat schappij slechts vier directeuren. In 1 938 nam directeur Koning afscheid na de Bathpolders dertig jaar tot tevreden heid te hebben gediend. Hij werd tot commissaris benoemd. Evenals Harison beschikte hij over een goed ontwikkel de technische knobbel. Geuze geeft hiervan in zijn artikel uit 1 956 een goed voorbeeld. „Zo voerde de heer Koning de luchtban denwagens in en met de smid Saman ontwikkelde hij mede de 3-punts- ophanging. Om het personeel van de vrees voor een te grote druk op de grond door deze wagens te genezen, begroef hij een vers kippenei in de grond. Na het passeren van de beladen wagen werd het ei heel onder het spoor uitgegraven en de mensen waren over tuigd." Een bedrijf als de Bathpolders kan meer doen dan een „gewoon" boerenbedrijf. Het heeft de mogelijkheid om te pionie ren en proeven te nemen. Zowel op het gebied van de mechanisatie als op het invoeren van nieuwe rassen. De ver schijning in de jaren dertig van een gro- Vergunning aan een hoofdzakelijk Engelse Maatschappij voor uit voering van bedijkings- werken (in combinatie met dam door Kreekrak en aanleg kanaal door Zuid-Beveiand). Aanvang indijking Bath polders. Aanvang graafwerk ka naal door Zuid-Beveiand. indijking van een eerste Bathpolder. Door stormvloeden van 23 febr. 1853 26 sep tember 1853, en februari 1854 geheel ongedaan gemaakt. Inpoldering van de eerste Bathpolder. idem van de tweede Bathpolder. Stormvloed 1 februari overstroming van deze laatste polder. Ontheffing aan Maat schappij tot aanleg ka naal door Zuid-Beveland en aanleg van de Kree- krakdam. 1862/63 Inpoldering tweede Bath polder. De beide Bathpolders, ook wei genoemd Engel se-polders, hebben daar na gedurende 40 jaar de stormvloeden kunnen weerstaan. 1906 De stormvloed van 12 maart maakte aan deze periode een einde, beide polders werden over stroomd. De Engelse Maatschappij zag van verder exploitatie af en hun belangen wer den verkocht aan een vijf tal personen waaruit la ter de NV Landbouw- maatschappij de Bathpol ders is ontstaan. De beide polders zijn in hetzelfde jaar, 1906, hersteld. 1849 1851 1852 1853 1856 1857 1858 1861

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 9