driekwart eeuw Iandbouwmaatschappij „de bathpolders"
75
op weg naar Walcheren te gaan. Ten tij
de van de eerste wereldoorlog werd de
weg aangelegd, die 16 maart 1916
werd geopend. In verband met deze
weg, ook van belang voor de Bathpol
ders, hadden provinciale staten in 1 91 5
besloten het personeel op de provincia
le wegen metéén arbeider uit te breiden
„op den weg over den Ooster-Schelde-
dam."
De „vette jaren"
Eenmaal het structuurbederf te boven
gekomen, begonnen sedert de oorlogs
jaren tot 1930 de baten te vloeien,
soms zelfs op rijkelijke wijze met een di
vidend van 1 7'/2%. Hetareaal werd gro
ter toen de staat in 1 921 overging tot
bedijking van de Kreekrakpolder waarin
volgens overeenkomst de maatschappij
38 ha in erfpacht en 7 ha in eigendom
verwierf. De bedrijfsboerderij de„ Zuid
hof" kreeg het beheer over deze gron
den wier omgeving tot de landschappe
lijk mooiegebieden inZeeland behoren.
De „magere jaren", ook voor de maat
schappij werden ingeluid met de krach
in Wallstreet. De balans over
1930/1932 sloot met een aanzienlijk
verlies van f73.728,62. De steun inge
volge detarwewet bood weliswaarsoe-
laas maar niet voldoende, terwijl over
1932/1933 de aardappelprijzen ruï-
Aan de Rattekaai werden de bieten gelost.
neus waren. Over 1 933/1 934 kon weer
dividend, weliswaar bescheiden: 2>/2%,
worden uitgekeerd. De lijn was weer
opgaand.
In haar 75-jarig bestaan telt de maat
schappij slechts vier directeuren. In
1 938 nam directeur Koning afscheid na
de Bathpolders dertig jaar tot tevreden
heid te hebben gediend. Hij werd tot
commissaris benoemd. Evenals Harison
beschikte hij over een goed ontwikkel
de technische knobbel. Geuze geeft
hiervan in zijn artikel uit 1 956 een goed
voorbeeld.
„Zo voerde de heer Koning de luchtban
denwagens in en met de smid Saman
ontwikkelde hij mede de 3-punts-
ophanging. Om het personeel van de
vrees voor een te grote druk op de
grond door deze wagens te genezen,
begroef hij een vers kippenei in de
grond. Na het passeren van de beladen
wagen werd het ei heel onder het spoor
uitgegraven en de mensen waren over
tuigd."
Een bedrijf als de Bathpolders kan meer
doen dan een „gewoon" boerenbedrijf.
Het heeft de mogelijkheid om te pionie
ren en proeven te nemen. Zowel op het
gebied van de mechanisatie als op het
invoeren van nieuwe rassen. De ver
schijning in de jaren dertig van een gro-
Vergunning aan een
hoofdzakelijk Engelse
Maatschappij voor uit
voering van bedijkings-
werken (in combinatie
met dam door Kreekrak
en aanleg kanaal door
Zuid-Beveiand).
Aanvang indijking Bath
polders.
Aanvang graafwerk ka
naal door Zuid-Beveiand.
indijking van een eerste
Bathpolder.
Door stormvloeden van
23 febr. 1853 26 sep
tember 1853, en februari
1854 geheel ongedaan
gemaakt.
Inpoldering van de eerste
Bathpolder.
idem van de tweede
Bathpolder.
Stormvloed 1 februari
overstroming van deze
laatste polder.
Ontheffing aan Maat
schappij tot aanleg ka
naal door Zuid-Beveland
en aanleg van de Kree-
krakdam.
1862/63 Inpoldering tweede Bath
polder.
De beide Bathpolders,
ook wei genoemd Engel
se-polders, hebben daar
na gedurende 40 jaar de
stormvloeden kunnen
weerstaan.
1906 De stormvloed van 12
maart maakte aan deze
periode een einde, beide
polders werden over
stroomd.
De Engelse Maatschappij
zag van verder exploitatie
af en hun belangen wer
den verkocht aan een vijf
tal personen waaruit la
ter de NV Landbouw-
maatschappij de Bathpol
ders is ontstaan.
De beide polders zijn in
hetzelfde jaar, 1906,
hersteld.
1849
1851
1852
1853
1856
1857
1858
1861