7 wat is hier ai te verbeteren! het gantsche schoolwezen! 1 10 l i' ,Pi '1/ <viv„ f) .'fir, j rt. .V. J /r 4> A7< -v 9"-, („CA.... O. .w/z - ..jV 'Xj f CS hi t c f.t /l c Z. rï* rj* - - ■-« q qlf/'t - 'h, c a s fa e<f a (JCOJUB -4. O* £7Ï 4~7 - 2 2 - -''-I -*<«-*< f f Ly ja c. <x a 'J - - f -€ 'jL. r ti/u-cc 6*. -!■'■ to. 7f'- Z:;z?e.rz:iz -r - j;:x*.- is s ■-'■I -»- Uc 7"'7-XX7 (--X-'-X- '-'•£*/" - - 7' V V'tyXr'J: y-r X ^X'J- J 16 XX qiJ, s~ </v' 4' ~"w ■W»- 9 ..v-r j*JL+' t ct,'^r yui r le.z JU I f.t »-«* •/."•-». - .-■<• - r,T-> A— S> ««- f /L-'l s <&ti e. .7,. Ay~* ^*7' -t" 7 ,i/1-/. »«-®K - - - /- 7/7 - 1 —^K-jUJ" Begin van de brief van Ds Van Voorst (3e prijs) naar aanleiding van de prijsvraag Z.G, De goeden niet benadeeld, 'erzyn weini gen, van welken men met roem zoude kunnen melding maaken. Een uitleiding De prijsvragen, verhandelingen, voor stellen en vertogen zijn 'naar de concrete situatie toe vertaald voor het onderwijs veld' niet zonder gevolgen gebleven. De maatschappijen stimuleren belangrijke initiatieven. De aanwas van schoolboe ken is indrukwekkend. De invloed van de departementen van het Nut leidt tot es sentiële innovaties en ontwikkelings plannen. De vooral Duitse onderwijsver nieuwing krijgt ook te onzent discipelen, op hun beurt de leermeesters van een nieuwe lichting: Anslijn, Wester, Prin sen, Brugsma en vele anderen, te vinden in de vanwege de overheid uitgegeven Bijdragen en Nieuwe Bijdragen aan het Nederlandse schoolwezen. De hervor ming krijgt, zonder al te veel nota's, dis cussiestukken, enquêtes, circulaires, zijn codificatie in bestuurlijke maatregelen. Niet gering, dat alles. De negentiende eeuw vormt zich met contouren van de gelijkheid. Dat het onderwijzen der jeugd daarna nog geen rozengeur en maneschijn in bergen en dalen was, leert een vertelling van Mark Prager Lindo, alias Den ouden Heer Smits omstreeks de middag der 19e eeuw geschreven: 'Weet mijnheer, hoe men schoolmeester wordt in Nederland? - Ja, - door het verkrijgen van rangen en admissiën, en door het afleggen van vergelijkende exa mina. Goed! Weet mijnheer wat dit alles kost? - Weinig zeer weinig! Niets meer dan eenige guldens, eiken keer als men voor de provinciale schoolcommissie komt, en verder de geringe opoffering van zijne jeugd en levenvreugde.' En de oude schoolmeester vertelt hoe hij als 'schoolvosje' bestemd was zijn vader op te volgen, niet speelde, maar zich voorbereidde op de aanstaande exami na. 'Ik verlangde mij te onderscheiden, en het vermaken van pennen verving alle andere vermaken in de vrije uren, die mij overbleven. Die waren echter niet talrijk. Daar was de morgenschool en de mid- dagschool en de avondsschool, en ik gaf reeds privaatles in het schrijven (heel in stilte, voor een dubbeltje de les), eer ik den vierden rang behaald had, en 's zon dags trapte ik mede orgel in de kerk, ter wijl mijn vader speelde.' Eindelijk sterft zijn vader, en na de school tijdelijk waargenomen te hebben, benoemtzijn Excellentie den Heer Minis ter hem tot hoofdonderwijzer in zijne ge boorteplaats. "Men heeft mijne vacanties ingekort; mijne schoolboeken veranderd; mijn school-reglement herzien; mijn trakte ment beknibbeld; mijne kennis uitgela chen; over mijn tijd, over mijn leven, over mijne inkomsten beschikt! Men heeft mij eerst belachelijk gemaakt bij de kinderen, en ze dan aan mijne zorgen toevertrouwd; men heeft zelfs den prijs mijner privaatlessen verminderd, we gens de concurrentie van een mijner on dermeesters, en omdat in deze dure tij den, in alles, behalve in zaken van weel de, iets uitgezuinigd moet worden. "Nu begint men mij reeds oud en versle ten te vinden. Ik ben den menschen tot last en ergernis. Zij dulden mij echter verder in mijne betrekking, omdat zij mij niet "lozen" kunnen, - en hebben mij haast tot de overtuiging gebracht, dat het eene misdaad is, dat ik langer leef en het traktementje nog geniet, waarvoor ik mijn geheele leven als een echte, blanke, Nederlandsche slaaf gewerkt heb!" De oude man eindigde en vouwde het papier op.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 12