SCHETS VAN HET JONGSTE VERLEDEN
VAN HET MIDDELBURGS GYMNASIUM L. A. DeWitte
Chronologie:
1365 - 1965;
Zeshonderd jaar Stedelijk Gymnasium
te Middelburg (gedenkboek uitgave Fa.
G. W. den Boer, Middelburg 1965).
1 en 2 oktober 1965:
feestelijkheden ter gelegenheid van het
Zeshonderd jarig bestaan.
23 februari en 13 september 1967:
eerste fusiebesprekingen tussen Rijks-
IH.B.S. en M.S.V.M., Gemeentelijke ULO
school en het Stedelijk Gymnasium te
Middelburg, instigator Mr. J. Drijber
burgemeester van Middelburg en presi
dent-curator van het Gymnasium.
1967:
pensionering van rector Dr. H. W. Fort-
gens, waarnemend rector Drs. F. Pos.
1 augustus 1969:
na 604 jaar wordt het zelfstandige Gym
nasium opgenomen in de nieuwe Stede
lijke Scholengemeenschap te Middel
burg, Drs. F. Pos wordt 1e conrector en
plaatsvervangend rector.
20 november 1975:
1e paal voor de nieuwbouw S.S.G.M.
1977 - oktober:
het aloude Gymnasium wordt verlaten,
de klassieken en geschiedenis betrekken
hun acropolis 3-hoog in de nieuwbouw,
verhuizing Hermes geslaagd.
1981:
Anno 1981 is het interessant te lezen wat
de voormalige president-curator Mr. J.
Drijber geschreven heeft in zijn "ten ge
leide van het Zeshonderd jaar Stedelijk
Gymnasium": de latijnse school heeft
gedurende al deze zes eeuwen gede
monstreerd dat een volwaardige huis
vesting geen voorwaarde is voor goed
onderwijs. Dat hebben de docenten dan
ook geweten. Het meest ludieke in win
terse dagen was, het combineren van
het uurtijdsein met regen en- of sneeuw
val, opdat droog van les gewisseld kon
worden. In sommige lokalen bestond de
mogelijkheid broodjes te warmen, soms
tijdens maar meestal tussen de lessen.
Het geschiedenislokaal was via een
nooddeur verbonden met de slaapetage
van de conciërge. In een ander lokaal
was het mogelijk tijdens de les te ver
dwijnen, in grote kasten achter in het
lokaal. Ondanks, misschien dankzij, de
slechte verwarming van het gebouw
was het ziekteverzuim zowel van docen
ten als leerlingen gering. Het aantal do
centen was nooit meer dan twintig. El
keen voelde zich betrokken bij het
schoolgebeuren, wat zeker werd ver
sterkt door de dreigende buitenwereld.
Zoals het jaarlijks terugkerend pompfes-
tijn, waarbij door de leerlingenvereni
ging Nihil Sine Labore (De enige onaf
hankelijke nederlandse leerlingenver
eniging) de nieuwaangekomen leerlin-
Ingang Gymnasium aan de Latijnse Schoolstraat