schets van het jongste verleden van het middelburgs gymnasium 116 Voorspel 19 februari 1968. De raad van de gemeente Middelburg verklaart zich in principe bereid tot samen voeging van: het Stedelijk Gymnasium, de Openbare Ulo en de Rijks Hogere Burgerschool met Middelbare School voor meisjes, tot een scholengemeenschap. Per amandement wordt uitdrukkelijk als voorwaarde gesteld, dat deze een ge meentelijke school moet worden. 30 juni 1969. De raad van de gemeente Middelburg besluit in zijn openbare vergadering tot vaststelling van de "Verordening op de stedelijke scholengemeenschap Middel burg". 30 juni 1969. De Raad van de gemeente Middelburg besluit in zijn openbare vergadering de "Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg" aan te wijzen tot tak van dienst als bedoeld in artikel 252 van de gemeentewet. Samenspel 1 augustus 1969. Datum start Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg. Mirabile dictu: enige gemeentelijke school voor algemeen voortgezet onderwijs in de provincie Zeeland. Samengevoegd werden: Stedelijk Gymnasium; 604 jaar oud; gebouw Latijnse Schoolstraat 10; waarne mend rector wordt conrector scholengemeenschap Openbare ULO, sedert 1 augustus 1968 openbare MAVO; gebouw Dwarskaai 2; Rijks Hogere Burgerschool en Middelbare School voor Meisjes, sedert 1 augustus 1968 Rijksatheneum en school voor HAVO. Het onderwijs. Twee aspecten treden op de voorgrond: 1. de doorvoering van de Wet op het voortgezet onderwijs mammoetwet 2. de even belangrijke, maar minder spectaculaire verandering van inhoud en methode van verschillende vakken. ad 1 IW.V.O In het vijfde schooljaar na de invoering is de situatie als volgt: Het atheneum en gymnasium Imammoetstijl) zijn gevorderd tot en met de vijfde klas. De indruk van de eerste examens van de experimenteerscholen is, dat de zwaarte van het examen de kandidaten tegenviel. ad 2 (inhoud en methode vakken) De methodes voor wiskunde (verzamelingen/eer), voor de moderne vreemde talen audio-visuele methode), voor natuurkunde en scheikunde (grotere nadruk op practica), zijn gewijzigd. Het vak tekenen veranderde didactisch en inhoudelijk (individueel werk i.p.v. klassikale opgaven, behalve tekenen ook: etsen, linoleumsnede en schilderen). De outillage van de handvaardigheid is aangepast aan de eisen, die aan een examen vak (afdeling havo) gesteld moeten worden. Aan deze experimentele opleiding nemen in havo 4 en 5 respectievelijk 18 en 14 leerlingen deel. De vermindering van een aantal lesuren van 34-36 in 1968 tot 30 in 1972 maakt de eisen, dat het examen peil gehandhaafd dient te blijven en de uren voor de expressievakken niet verminderd dienen te worden, tot een onhaalbare kaart. Vaandel Nihil. In bovenstaande notities uit het verslag proeft de lezer de ontspannen sfeer, de genuanceerdheid en de positieve inten tie ten aanzien van de nieuwe samen werkingsvorm. Dat in de fusie persoon lijke problemen achterwege zijn geble ven, is zeker een grote verdienste van de oud-rector Kuiper. In de rectorsverslagen wordt ook mel ding gemaakt van het aantal Gymna siumleerlingen: 1969 119 1970 115 1971 107 1972 93 1973 87 1974 79 1975 83 1976 83 1977 80 1978 76 Deze cijfers moeten gelezen worden ex clusief ongeveer 30 40 brugklasleerlin gen. Het zelfstandige Gymnasium had jaarlijks ongeveer 120 leerlingen. Of de ze getallen de opheffing van het zelfstan dige Gymnasium achteraf aantonen, is discutabel, maar zo'n discussie is zin loos. Gebeurtenissen zijn eenmalig. In 1973 werd het laatste examen Gymna sium oude stijl afgenomen. De laatste stoet van HoogGeleerde en WelEdel Zeergeleerde Heren kwam, als gecom-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 18