schets van het jongste verleden van het middelburgs gymnasium
116
Voorspel
19 februari 1968.
De raad van de gemeente Middelburg verklaart zich in principe bereid tot samen
voeging van: het Stedelijk Gymnasium, de Openbare Ulo en de Rijks Hogere
Burgerschool met Middelbare School voor meisjes, tot een scholengemeenschap.
Per amandement wordt uitdrukkelijk als voorwaarde gesteld, dat deze een ge
meentelijke school moet worden.
30 juni 1969.
De raad van de gemeente Middelburg besluit in zijn openbare vergadering tot
vaststelling van de "Verordening op de stedelijke scholengemeenschap Middel
burg".
30 juni 1969.
De Raad van de gemeente Middelburg besluit in zijn openbare vergadering de
"Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg" aan te wijzen tot tak van dienst als
bedoeld in artikel 252 van de gemeentewet.
Samenspel
1 augustus 1969.
Datum start Stedelijke Scholengemeenschap Middelburg.
Mirabile dictu: enige gemeentelijke school voor algemeen voortgezet onderwijs in
de provincie Zeeland.
Samengevoegd werden:
Stedelijk Gymnasium; 604 jaar oud; gebouw Latijnse Schoolstraat 10; waarne
mend rector wordt conrector scholengemeenschap
Openbare ULO, sedert 1 augustus 1968 openbare MAVO; gebouw Dwarskaai 2;
Rijks Hogere Burgerschool en Middelbare School voor Meisjes, sedert 1 augustus
1968 Rijksatheneum en school voor HAVO.
Het onderwijs.
Twee aspecten treden op de voorgrond:
1. de doorvoering van de Wet op het voortgezet onderwijs mammoetwet
2. de even belangrijke, maar minder spectaculaire verandering van inhoud en
methode van verschillende vakken.
ad 1 IW.V.O
In het vijfde schooljaar na de invoering is de situatie als volgt:
Het atheneum en gymnasium Imammoetstijl) zijn gevorderd tot en met de vijfde
klas.
De indruk van de eerste examens van de experimenteerscholen is, dat de zwaarte
van het examen de kandidaten tegenviel.
ad 2 (inhoud en methode vakken)
De methodes voor wiskunde (verzamelingen/eer), voor de moderne vreemde
talen audio-visuele methode), voor natuurkunde en scheikunde (grotere nadruk
op practica), zijn gewijzigd.
Het vak tekenen veranderde didactisch en inhoudelijk (individueel werk i.p.v.
klassikale opgaven, behalve tekenen ook: etsen, linoleumsnede en schilderen). De
outillage van de handvaardigheid is aangepast aan de eisen, die aan een examen
vak (afdeling havo) gesteld moeten worden.
Aan deze experimentele opleiding nemen in havo 4 en 5 respectievelijk 18 en 14
leerlingen deel.
De vermindering van een aantal lesuren van 34-36 in 1968 tot 30 in 1972
maakt de eisen, dat het examen peil gehandhaafd dient te blijven en de uren voor
de expressievakken niet verminderd dienen te worden, tot een onhaalbare kaart.
Vaandel Nihil.
In bovenstaande notities uit het verslag
proeft de lezer de ontspannen sfeer, de
genuanceerdheid en de positieve inten
tie ten aanzien van de nieuwe samen
werkingsvorm. Dat in de fusie persoon
lijke problemen achterwege zijn geble
ven, is zeker een grote verdienste van de
oud-rector Kuiper.
In de rectorsverslagen wordt ook mel
ding gemaakt van het aantal Gymna
siumleerlingen:
1969
119
1970
115
1971
107
1972
93
1973
87
1974
79
1975
83
1976
83
1977
80
1978
76
Deze cijfers moeten gelezen worden ex
clusief ongeveer 30 40 brugklasleerlin
gen. Het zelfstandige Gymnasium had
jaarlijks ongeveer 120 leerlingen. Of de
ze getallen de opheffing van het zelfstan
dige Gymnasium achteraf aantonen, is
discutabel, maar zo'n discussie is zin
loos. Gebeurtenissen zijn eenmalig.
In 1973 werd het laatste examen Gymna
sium oude stijl afgenomen. De laatste
stoet van HoogGeleerde en WelEdel
Zeergeleerde Heren kwam, als gecom-