WAT IS HIER AL TE VERBETEREN! HET GANTSCHE SCHOOLWEZEN! A-B E K a fc c b cf t) i j li t m n 0 j? jr u 3. a"b c d e fg li ij k 1 m 11 o c£ r s f t 11 v -w xjz. L. F. van Drie IETS OVER HET ONDERWIJS, INZONDERHEID IN DE MOE DERTAAL OMSTREEKS 1800 EN EEN PRIJSVRAAG VAN HET ZEEUWSCH GENOOTSCHAP Een inleiding Het Nederlandse onderwijsstelsel heeft tot halverwege de 20e eeuw in hoofdza ken de vorm die in het midden van de 19e eeuw ontwikkeld is. Noch de structu ren, noch de doelgroepen, noch de vak ken zijn in essentie gewijzigd. De periode die aan die eeuw van organisatie en con solidatie voorafgaat - van ruwweg 1770 tot 1850 - daarentegen kenmerkt zich door ongestructureerde, maar daarom niet minder idealistische pogingen tot een zekere vorm van geregeld onderwijs te geraken. Ook de voor de 18e en begin 19e eeuw zo typerende geleerde genoot schappen gaan het onderwijzen der jeugd tot een wisselend voorwerp van zorg beschouwen. Het Zeeuwsch Ge nootschap der Wetenschappen vormt hierop geen uitzondering. Ook de vorm waarin de zorg zich uit, voegt zich naar de gangbare: de prijsvraag. In het vol gende wordt, zonder gedetailleerd in te gaan op de geschiedenis van het onder wijs in het algemeen, het onderwijs in de moedertaal in het bijzonder, zonder al te zeer de geschiedenis van het genoot schap erbij te betrekken, de prijsvraag van het Zeeuwsch Genootschap wat na der bekeken. Eerst iets over de toestan den in en buiten de klas aan het eind van de 18e eeuw, toen het onderwijsveld nog een akker was. Een kader Vernietigende oordelen bestaan er over het culturele peil in de republiek in de laatste decennia van de 18e eeuw. En daargelaten of die wel of nietterechtzijn, van geregeld onderwijs was nauwelijks sprake. Wie de opvattingen over onder wijs en opvoeding nagaat, krijgt het ge voel dat alleen de rijkeluiskinderen waard zijn iets te leren. En dat is type rend: de Verlichting heeft- het is bekend - uitzonderlijke belangstelling voor de ontwikkeling van mens en mensenkind, maarzo'n kind heeft dan wel wat meege kregen, moet om zo te zeggen voor een kwartje geboren zijn. Geen volksonder wijs, geen school voor de massa. Ratio nalistische ideeën met een snufje romantiek op maat aan de mindere man aangereikt, is veelal nog een onredelijk denkbeeld. Trouwens Rousseau's Emile werd door onze voorvaderen nog in 1762 verboden. Maar het schijnt dat de wending in de belangstelling zich dan wel aankondigt. Vele uit het Duits vertaalde geschriften zien het licht: Plan van philantropische opvoeding (1777), Kleine Zielkunde voor kinderen (1782), Beknopte Zedeleer voor kinderen van beschaafde lieden (1795), een Raadgever voor de onbedreven jeugd, en vele andere. Campe, Moritz, Salzmann, en vooral Pestalozzi - dat worden o.m. degenen die de heroriënte ring vorm geven. Van dit op filantropi sche leest geschoeide onderwijs valt no ta te nemen in de voor die tijd zo typeren de spectatoriale geschriften en in de ver handelingen onzer genootschappen. Niet onbekend, maar blijvend leerzaam is wat 'De Menschenvriend' schreef over het leven op een school ten platten lande omstreeks 1788. Met 'lamentabel ge teem' wordt het morgengebed gebeden, waarbij in plaats van de vereiste eerbied, VADERLANDS CH TO O It 13 X NEDERXiANDSCHE JEUGD. de jeugd platvloers gedrag vertoont, dat overgaat in hels lawaai als het 'amen, ja amen' klinkt. Tijd om aan te vangen met het spellen der woorden; ieder voor zich levert een bijdrage tot de kakofonie. - Dan de Meester zegt: amen, ja, amen! - Hoedjens op! - Welk een schrikbaar end geluid! Alle monden gaan te gelyk open, - e-n en, d-a-t dat - Jan, Piet, Klaas, en meer anderen lopen te gelyk naar den houten stoel en roepen: Mees ter een pen! terwyl ieder een duit neder- legt. - Zagt... Klaas, de zoon van een Schepen, klaagt: - "Meester zwarte Dirk heeft my voor de neus gestompt!" - de Monarch grypt de bullepees, zet twee gespalkte blikken, en roept met eene donderende stem: Dirk! Loedert kom hier! - Dirk wil zich verontschuldigen, maar de knaap leeft van de armenkas, en dus wordt hy niet gehoord; de Meester grypt hem in zyne hairen, rost hem op eene onbarmhartige wyze, en zendt hem met een blaauwen rug onder het faveur van eenige oorvygen weder naar zyne plaats. Alles is onder deze rechtspleging in rep en roer, - de Schoolvoogd verheft zyne stem, en de verwarde leerdeun be- AMSTERDAM BY "vr. HOI,TROP. 1781. <0 Ex CtlPlPjtp. AB CD ET GHIJKLMN OP QRSTUWXY Z. al c d cfg li ij kim n op q r sft u v -wx yz. ABCDEFGHIJKJL MN OF QF .9 TUVWJC J'Z a /od f(//u//c ó'm tl op q zv/it u v wj? u z «7 7 s .PSB GFDS&ÓMff 'YXJ5SJ6CI PFF^tPtTVyWCCQ/Z.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1981 | | pagina 7