oosterschelde: van open of dicht naar open en dicht
147
7. Compartimenteringswerken
Waarom wordt door de aanleg van twee
compartimenteringsdammen toch een
deel van de Oosterschelde van de getij-
werking afgesloten?
Met België is in een tractaat overeengeko
men dat het Schelde-Rijnkanaal getijde-
vrij zal worden. Bij een afgesloten Ooster
schelde is dit geen probleem, wèl wan
neer deze zeearm open blijft. Voorts kan
door compartimentering het bekken ach
ter de kering - en daarmee de afmetingen
van het kunstwerk zelf - worden ver
kleind. Tenslotte is de aanleg van de dam
men van belang voor de waterhuishou
ding: het oostelijk deel van het bekken
kan hierdoor verzoeten, terwijl geen on
aanvaardbare zoetwaterbelasting van de
Oosterschelde plaatsvindt.
De commissie-Klaasesz en de Raad van
de waterstaat zochten het in de aanleg
van een Keetendam en een Oesterdam,
terwijl de Rijksplanologische commissie
de voorkeur gaf aan model C3 (een Phi
lips- en een Oesterdam) met een scheep
vaart- en spuikanaal door de staart van
Zuid-Beveland in de richting van Waarde.
Dit laatste werd overigens al direct door
de Zeeuwse staten afgewezen.
Daarop werd (opnieuw) een commissie
ingesteld, en wel de Commissie compar
timentering Oosterschelde (CCO), die in
april 1975 rapporteerde. Deze commissie
onderzocht twee modellen. Het belang
rijkste model was het al eerder genoemde
model C3 (Philips-en Oesterdam), dit
maal met kanalen bij resp. Krabbendijke
en Rilland-Bath of een verbreed kanaal
door Zuid-Beveland. Provinciale staten
kozen voor deze laatste variant met als
belangrijkste overweging dat dit de ge
ringste ingreep in de bestaande situatie
met zich mee zal brengen. De regering
slootzich hierbij aan. In dit model blijft ca.
80% van de Oosterschelde onder de in
vloed van het getij. Het oostelijk deel van
het bekkenhet Volkerak, de Eendracht en
het Markiezaat van Bergen op Zoom (die
Enkele van de onderzochte compartimenteringsmodellen.
Gekozen werd uiteindelijk voor model C 3-spuikanaal Bath met verbetering van het kanaal door Zuid-Beveland.