DE STADSKRANEN VAN MIDDELBURG 6 P. W. Sijnke Het verschijnsel stadskraan is nimmer onderwerp geweest van speciale stu dies. In algemene handboeken en en cyclopedieën zoekt men er tevergeefs naar1). Dr. Frieda van Tyghem gaat in haar uit gebreide en gedegen werk „Op en om de middeleeuwse bouwwerf" even op het verschijnsel kraan in, vooral in rela tie tot het bouwen in de middeleeuwen. „Het meest kenschetsende voor de kraan is dat ze, naast het treerad dat dient als motor, ook is voorzien van een lange, ingebouwde beweegbare balk. Aan het uiteinde van deze balk zijn katrollen aangebracht waarover het hijstouw loopt. Treerad en arm zijn daarbij overdekt, zodat het geheel één groot toestel vormt. Meestal kon de ge hele constructie op een as draaien. De lasten konden dus tot een zekere hoog te worden opgehaald en daarna zijde lings verplaatst. Zo een kraan ontbrak in geen enkele middeleeuwse havenstad, waar ze vooral diende om goederen te lossen en te laden."2). De eerste kranen zullen uit de 1 3e eeuw dateren. In een Brugse rekening uit 1 304 wordt voor het eerst het middel- nederlandse woord „crane" gebruikt. De kraan te Brugge was beroemd. Ook andere Vlaamse steden bezaten een stadskraan, zo bijvoorbeeld Antwer pen, waar in 1401 een kraan aan de Scheldeoever in gebruik was. Dord recht stelde in 1 336 een kraan in ge bruik, Hulst volgde in 1 341 3). Te Middelburg wordt reeds in de oudste stadsrekeningen van 1365/66 een stadskraan bij de haven genoemd. Dit was niet de eerste kraan in de Arnestad, want zij verving een andere kraan („die oude crane") die werd afgebroken4). De kraan diende voor het lossen van zware goederen uit schepen, in de eerste plaats wijn, maar voorts ook olie, ter pentijn en lood. Nauw met de kraan samen hing het zo genaamde stapelrecht. Middelburg be zat de wijnstapel, hetgeen inhield dat men geen wijn langs de stad mocht voeren zonder die er op te slaan of te verkopen. De verplichting om van de kraan gebruik te maken drukte schijn baar nogal zwaar op de (buitenlandse) kooplieden en tevens waren er klachten over de bediening. In 1460 verzoekt de Hanze om een vast tarief en in 1512 dienen kooplieden uit Andalousië een verzoekschrift in bij de stedelijke rege ring, waarin zij om vrijstelling van tol en betere bediening van de kraan vragen (onder meer door aanstelling van meer gezellen en vermeerdering van het aan tal werkpaarden)5). Dat de Middelburgse vroedschap wel van plan was één en ander te regelen blijkt uit het feit dat in 1451 te Brugge „Kraanregt". (Uit: Registers ten rade, dl. II, 18e eeuw, g.a. Middelburg) L rf) 6 Alt/u/i A A it /iAC/// Joe pth-s/an tt/y jAtt/A/J y sitttl—l l/tfttt/e. yfOAe yt jt/fsa*tAess/e** Af Oa et# t 'ill sets*zfc Anttsttc -ct/JSyt/tjfc*. t"dt ivy. /ftée/leel </XePrest ftt. A r /ir, 'i fJÏJe A e*. fe j (Z'WeAtte** ■A t 'tie i E* Jfff èrxts tf/a far èr* ct Q-Z-AI 1//c'a-iVK- a effiKujpee*} gte^/c/c+t 7f Jryi A 4'e- t c. tAs A A. n\9c. i - ty Wh). Jyt. Jsb?. 'yet/t fe,, V~"' i1 4 ia>6 yly - Oy A yyL A a f y C.ÏA A-Z A 0 A At -. - - - - Xè), y A' X f y\/ys*e^, /j jt yt cyf e+> JiGyt (Ay(f J/ (A aj/yyt *>r G ëAêX At s Je/jlG/V* x JyJa fff C-' e {9 isii A es* at'iJ 5 C> Jt/i fAfo/r, ysi* tij At/ te/a A} t V c/f/s he.jt A2 a f /- y Vt >fo f yt'c Us/SX Jy/j'c* s s At Ugi/e.s. t etst As/ At fts. //As M s ■t e Ps ,(s fts s fi, /etst Ut/ teye y l .As 'Atct c est stytAit* tit te t tA /i/Jt s ty*.' ^'istAtjt' leitjAift f idtet H yss/J \y i: UJ Mi. t AO I "X A ll/ XesJ tC.At/" "X A* gets, Myeses. A/ t J retX.ltJt si.,. (AA/ C.. 0 ynx /yM-Urdf l {Jtp3

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1982 | | pagina 14