de rijksnormaallessen te tholen 158 kundigheden steeds de gewichtigste taak der onderwijzers, aldus de com missie. Vermoedelijk zijn de oefenscholen te Zierikzee en Tholen kort daarna opge richt. In 1 848 werd een uitvoerig regle ment voor beide scholen vastgesteld. Deze scholen werden geleid door enige hoofdonderwijzers van lagere scholen uit de omgeving. Deze gaven minstens twee uur per week bij toerbeurt gratis les. De kwekelingen betaalden slechts een contributie van 20 cent per week voor vuur, licht, aankoop van boeken en dergelijke zaken. Om tot de opleiding te worden toegela ten, moest men 14 jaar zijn en van goed zedelijk gedrag. Veelal zal men een toe latingsexamen hebben moeten doen. Het accent lag nog geheel op de vor ming in de praktijk. Deze vond plaats op de lagere school in de woonplaats van de kwekeling, waar deze de meester bij zijn werk hielp. Zonder geldige redenen mocht men van de lessen van de oefenschool niet wegblijven. Alleen zij die op meer dan 1'/2 uur lopen van de oefenschool woonden, mochten bij slechte weers omstandigheden in de maanden de cember tot februari thuis blijven. Men moet hierbij bedenken dat de veelal on verharde wegen in de winter nagenoeg onbegaanbaar waren en dat grote stuk ken land onder water stonden. Op de oefenschool kreeg men de vol gende vakken: 1. Lezen, waarbij in het bijzonder aan dacht werd besteed aan de voor dracht. 2. Schrijven; praktisch en theoretisch. 3. Rekenen; praktisch en theoretisch met inbegrip van de getalleer en het hoofdrekenen in verband met het tientallig stelsel van maten en ge wichten. 4. Taal, waarbij de redekunde en stijl. 5. Aardrijkskunde; wis-, staat- en na tuurkundige aardrijkskunde. 6. Geschiedenis; (algemene, bijbelse en vaderlandse geschiedenis). 7. Onderwijs en opvoeding. a. Schoolhouden en schooltucht. b. Ziel- en zedekunde. c. De aanschouwingsleer als voor naamste grondslag ter ontwik keling der verstandelijke vermo gens. d. De manier van onderwijs, mede in verband met de diverse vak ken. 8. Zangkunde. Bij 7c moet nog worden opgemerkt dat het oude systeem was gebaseerd op het werktuigelijk van buiten leren van de stof door de leerlingen zonder begrip De leerlingen en het onderwijzend personeel van de Rijksnormaalschool te Tholen, circa 1 900.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1982 | | pagina 16