de rijksnormaallessen te tholen
158
kundigheden steeds de gewichtigste
taak der onderwijzers, aldus de com
missie.
Vermoedelijk zijn de oefenscholen te
Zierikzee en Tholen kort daarna opge
richt. In 1 848 werd een uitvoerig regle
ment voor beide scholen vastgesteld.
Deze scholen werden geleid door enige
hoofdonderwijzers van lagere scholen
uit de omgeving. Deze gaven minstens
twee uur per week bij toerbeurt gratis
les. De kwekelingen betaalden slechts
een contributie van 20 cent per week
voor vuur, licht, aankoop van boeken
en dergelijke zaken.
Om tot de opleiding te worden toegela
ten, moest men 14 jaar zijn en van goed
zedelijk gedrag. Veelal zal men een toe
latingsexamen hebben moeten doen.
Het accent lag nog geheel op de vor
ming in de praktijk. Deze vond plaats op
de lagere school in de woonplaats van
de kwekeling, waar deze de meester bij
zijn werk hielp.
Zonder geldige redenen mocht men van
de lessen van de oefenschool niet
wegblijven. Alleen zij die op meer dan
1'/2 uur lopen van de oefenschool
woonden, mochten bij slechte weers
omstandigheden in de maanden de
cember tot februari thuis blijven. Men
moet hierbij bedenken dat de veelal on
verharde wegen in de winter nagenoeg
onbegaanbaar waren en dat grote stuk
ken land onder water stonden.
Op de oefenschool kreeg men de vol
gende vakken:
1. Lezen, waarbij in het bijzonder aan
dacht werd besteed aan de voor
dracht.
2. Schrijven; praktisch en theoretisch.
3. Rekenen; praktisch en theoretisch
met inbegrip van de getalleer en het
hoofdrekenen in verband met het
tientallig stelsel van maten en ge
wichten.
4. Taal, waarbij de redekunde en stijl.
5. Aardrijkskunde; wis-, staat- en na
tuurkundige aardrijkskunde.
6. Geschiedenis; (algemene, bijbelse
en vaderlandse geschiedenis).
7. Onderwijs en opvoeding.
a. Schoolhouden en schooltucht.
b. Ziel- en zedekunde.
c. De aanschouwingsleer als voor
naamste grondslag ter ontwik
keling der verstandelijke vermo
gens.
d. De manier van onderwijs, mede
in verband met de diverse vak
ken.
8. Zangkunde.
Bij 7c moet nog worden opgemerkt dat
het oude systeem was gebaseerd op het
werktuigelijk van buiten leren van de
stof door de leerlingen zonder begrip
De leerlingen en het onderwijzend personeel van de Rijksnormaalschool te Tholen, circa 1 900.