„een grootsch aandeel in ons hart": franklin roosevelt en nederland 190 beseften de scherpzinnigsten onder ons dat de Verenigde Sta ten nu, eind jaren '30, inderdaad het enige overgebleven land waren in staat - en naar men hoopte bereid - om de Westerse beschaving voor ondergang en vernietiging te behoeden. Door de loop der gebeurtenissen veranderde Roosevelt van een op merkelijk Amerikaans politicus in een cruciaal figuur in de we reldgeschiedenis, een ware deus ex machina, een verlosser. Die rol was hem op het lijf geschreven. Het besef drong tot ons door dat zijn New Deal de redding van de Amerikaanse democratie was geweest - nu moest Amerika óns redden. Er ontstonden nieuwe machtsverhoudingen met het Amerika van Roosevelt plotseling in de rol van verdediger van alle waarden die ons dier baar waren. Pas na Pearl Harbor kon Roosevelt werkelijk aan onze smeekbe den gehoor geven - de Japanners hadden nietalleen deAmeri- kaanse vloot, maar ook het Amerikaans isolation isme tot zinken gebracht. In die wanhopige oorlogsjaren gaf F.D.R. ons de moed vol te houden. Wij worstelden om aan onze onderdruk king te ontkomen, maar zonder zijn leiderschap zouden we geen schijn van kans hebben gehad. Zoals de Brise filosoof Isaiah Berlin het zo onvergelijkelijk zei: „In de ogen van het arme en ongelukkige Europa leek hij een soort goedertieren halfgod, die als enige hen tenslotte zou kunnen redden." En gered heeft hij ons stellig. Onze gevoelens van dankbaarheid jegens hem en jegens de natie die hij leidde, kenden geen gren zen. Er zijn maar weinig Amerikaanse presidenten aan wie een Nederlands gedicht is gewijd. In deze eeuw is Roosevelt zelfs de enige geweest (en eerlijk gezegd zie ik nog niet veel nieuwe kandidaten aan de horizon). In 1 945 schreef onze grote Neder landse auteur Adriaan Roland Holst ter herinnering aan Franklin Roosevelt een gedichtwaaruit ik hier de volgende regels zou willen citeren: Hem nam de Dood eer wij hem danken konden voor wat er ons aan leven overschoot na vijfjaar sterven, want hem nam de Dood toen hier de eer/oozen nog gewapend stonden, die in deze eeuw van bloedend avondrood ten tweeden male Europa's menschdom schonden. Maar niet nam hem de Dood eer hij op aarde zijn grootsch aandeel verdiend had in ons hart In de jaren volgend op zijn dood in april 1 945 - vlak voor het eind van de oorlog in Europa - werden straten naar hem ge noemd en werden er in Holland vele boeken over hem gepubli ceerd. Dit waren, tussen haakjes, vrijwel allemaal vertalingen: de memoires van Frances Perkins en Grace Tully, het klassieke Roosevelt and Hopkinsvan Robert Sherwood, Rooseve It in retro spect van John Gunther en natuurlijk de autobiografie van Elea nor Roosevelt - Eleanor Roosevelt die na 1 945 zoveel gedaan heeftom de ideeën van F.D.R. levendig te houden en die, ook in Nederland, vele bewonderaars had. (Het zou misschien een goed idee zijn om het geplande studiecentrum hier in Middel burg het Franklin en Eleanor Roosevelt Studiecentrum te noe men.) Franklin Roosevelt behield tot ongeveer het begin van de jaren vijftig voor ons zijn grote betekenis. We bleven Amerika met zijn persoon vereenzelvigen. In 1 949 werd in Nederland een Gallup opinie-onderzoek gehouden, waarbij kinderen tussen 6 en 14 jaar de vraag gesteld werd: „Wie is de grootste man of vrouw die ooit geleefd heeft?" Roosevelt kwam vlak achter Willem de Zwijger, maar vóór Napoleon uit de bus! Een reactie was onvermijdelijk. Historici trachten te bewijzen dat zelfs deze halfgod lemen voeten had. Bovendien vonden er in de jaren vijftig verwarrende gebeurtenissen plaats in en met de Verenigde Staten en met het beeld dat wij hierin Nederland van Amerika hadden. De herinnering aan F.D.R. werd overscha duwd door het McCarthyisme, een Koude Oorlog die zich over de hele wereld uitbreidde, en door het in Amerika voortwoeke rende racisme. We ontdekten een andere, minder positieve kant van onze bevrijders. Wij kregen soms het ongemakkelijke gevoel dat zij ons als beschikkers van ons lot te na kwamen. In macht aan hen inferieur, beschouwden wij onszelf graag supe rieur aan hen waar het ging om cultuur. De oude clichés van het Amerikaans materialisme en gebrek aan diepgang werden weer opgediept en afgestoft. En met critici als Adlai Stevenson en Arthur Schlesinger Jr. vroegen wij ons af, of het Amerika van de jaren vijftig niet het zicht verloor op zijn nationale en interna tionale doelstellingen. Toen betrok John F. Kennedy hetWitte Huis en konden wij ons weer voluit identificeren met een Ameri kaanse president. Met zijn dood werd iets subtiels vernietigd. Het past mij nauwelijks hier te suggereren dat geen president na hem er meer in is geslaagd die wond te helen-om complexe zaken te vereenvoudigen. Voorde meesten van ons bleef John Kennedy wat Teddy Roosevelt voor onze grootouders geweest was: het prototype van de Amerikaanse held. En komt dat niet omdat hij begreep dat er uit Roosevelts Four Freedoms logi scherwijs een vijfde voortvloeide, namelijk: vrijwaring van ver veling? Toen de economische omstandigheden aan het eind van de ja ren zeventig verslechterden en de vorm van een crisis dreigden aan te nemen, moest dat wel leiden tot een hernieuwde discus sie over de beteken is van Franklin Roosevelt. Nu vieren wij in dit jaar 1 982 zijn honderdste geboortedag. Overal klaagt men over het gebrek aan grote leiders, leiders die niet alleen moedig de strijd met economische problemen aanbinden, maar leiders die ons opbeuren en ons het gevoel geven dat we geen pas op de plaats maken of achteruitgaan, maar dat we deel uitmaken van: „democratieën in opmars". De tijd schijnt gekomen om het niet bij een oppervlakkige herdenking van Franklin Roosevelt te la ten. Tijdens het 'rendez-vous with destiny' van zijn generatie, heeft hij zijn geloof behouden. Een halfgod was hij niet, verre van dat, maar hij heeft het politieke métier tot een vernuftige kunstvorm verheven; en de mogelijkheden en paradoxen der macht hebben in zijn carrière op treffende wijze gestalte gekre gen. Hij vertegenwoordigde ongetwijfeld het beste van wat in het Amerikaanse leven te vinden was en is. Dat beste van Ameri ka waardoor het - naar we blijven hopen - meer is dan een land, meer dan een staat, maareen geestesgesteldheid, een „be zieling van het hart". Deze bezieling van het hart - en van de geest - gevoelen wij nog steeds, wanneer wij ons verdiepen in Roosevelts stijl, menselijkheid en ook zijn idealisme, tegen de verdrukking in. Daarom behoort Franklin Delano Roosevelt ons allen toe, Ne derlanders én Amerikanen. Hij is teruggekeerd naar Nederland, het land van zijn voorouders, naar Zeeland. En wij allen be schouwen het als een eer hem voor immer rechtte geven op dat „grootsch aandeel in ons hart", dat hij zo bij uitstek verdient.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1982 | | pagina 8