de schorpioen
60
stoompakketvaart naar Oost-lndië. In
1 826 wordt in Vlissingen de kiel gelegd
voor een stoomschip bestemd voor de
vaart op de west. I n Engeland wordt een
bijna afgebouwd stoomschip, deCalpe,
gekocht en onder de naam Curapao in
de vaart gebracht. In 1 827 steekt zij on
der bevel van luitenant ter zee 1 e klasse
J. W. Moll deAtlantischeOceaan in bei
de richtingen over. Na de derde reis in
1 829 wordt het schip voor diensten op
de Schelde ingezet. Wanneer in 1830
de afscheiding begint tussen de zuide
lijke Nederlanden heeft onze marine
twee stoomschepen, de Curapao en de
Suriname.
Rond 1 860 begint een nieuwe periode
in de taktiek van oorlog voeren op zee.
I n een eeuw waarin de zeeslagen uitge
vochten worden door houten schepen
die elkaar met ijzeren kogels uit tiental
len lopen bestoken, komt daar ineens
dat vreemde lage ijzeren schip met die
venijnige spriet aan de voorzijde. De
ramtorenschepen en de ramschepen
moeten een vreemde verschijning op de
zeeën geweest zijn. Zij verschillen to
taal van de oude schepen, die grote drij
vende paleizen waarover nog steeds in
romantische bewoordingen gesproken
wordt.
Taferelen van aan flarden geschoten
zeilen, die aan gebroken masten de
daar zich onder bevindende zeelieden
verpletteren, lijken vanaf die tijd voor
goed tot het verleden te behoren. Hoe
wel Nederland ook in die tijd een be
hoorlijke kennis op het gebied van
scheepsbouw heeft, moeten we de
bouw van zulke vernuftige rammers
toch aan het buitenland overlaten. In
1868 lopen twee Nederlandse ram
schepen van stapel namelijk de Buffel
bij Napier and Sons in Glasgow en de
Schorpioen in Frankrijk op de werf van
deSociété des Forges etChantiers in La
Seyne sur Mer.
De „Schorpioen"
Op 18 januari 1868 wordt de Schor
pioen te water gelaten onder bouwnr.
409 en op 17 mei in dienst genomen
door kapitein-luitenant ter zee W. K.
van Gennep. Op 1 6 september vindt in
de omgeving van Toulon de proefvaart
plaats. De totale bouwkosten van het
schip bedragen f 1.1 57.408.00. De
Schorpioen is een schip met stoom-
voortstuwing en heeft tevens een be
perkt zeilvermogen. De twee schroeven
worden aangedreven door vier stoom
ketels die echter zoveel kolen verslin
den dat men het schip eerst had uitge
rust met een volledig zeiltuig. Daar het
schip slechts alleen in de Nederlandse
kustwateren dienst zal gaan doen, wor-
PRINS HENDRIK DER NEDERLANDEN BUFFEL -CUiNEA
SCHORPIOEN
STIER
SCHORPIOEN
STIER
BUFFEL-CUINEA
PRINS HENDRIK