de „smidse" van kees keijzer 96 moest wat verdienen. Maar de kansen stegen. In die jaren werd driftig ge bouwd 't was nog in de tijd van weder opbouw - ook veel kerken. Die kerken moesten aangekleed worden, zo had den ze o.a. kandelaars nodig. Hoeveel kandelaars en hoeveel verschillende hij in die jaren gemaakt heeft weet hij niet meer, maar 't waren er zeer vele. Onder tussen ging 't studeren in materiaal door. Bij siersmeedwerk wilde hij niet stil blijven staan. Vrijere plastieken, dat betekende werken met snijbrander en lasapparaat, smeden in vrijere vormen, wat fysiek nog moeilijker is, zeker bij grotere objecten. Neem maar die kan delaars, soms tot 1,70-1,80 m, groter dan je zelf bent, 50-60 kg zwaar. Ook ij zer en steen combineren. De zoge naamde 1 %-regeling, waarbij „officië le" bouwwerken met kunst aangekleed moesten worden, schiep een kansrijk kader. Moeder de Gans. (Kleuterschool Beatrix, Souburg) Doorbraak. Constructivisme We praten over het constructivisme zelf, als wel om het feit dat werk uit de aard van het materiaal zelf voortvloeit. Wil men volume krijgen dan moet de vlakke plaat in stukken gesneden wor den en ruimtelijk opgebouwd, vorm ge geven. Als men eerst gaat boetseren in klei of was, dan is het niet eenvoudig zomaar een constructivistische opzet los te laten, je hebt het automatisch in je. Dat is dan op den duur een reden om bewust op een andere manier bezig te gaan zijn en zo bijvoorbeeld naar een vlakke plaat-serie te gaan of naar reliëf plaatwerk. Daarom is hij ook met ijzer slakken gaan werken, wat niet dagelijks voorkomt. Anderen werken wel direct uit de schroothoop. Ik zeg hem - uiterst subjectief - dat ik moeite heb met het werk dat ijzer en hout combineert, dat ik voor mijn ge voel hout tezeer geweld zie aandoen door ijzer. H ij werpt tegen, hoezeer ijzer hout kan beschermen. Denk aan de ijze ren band rond de kop van een paal, ten einde splijten te voorkomen. Ik geef toe, zegt hij, dat een spijker in hout onher roepelijk is en een blijvend litteken ach terlaat, dus alleen gebruikt mag worden als het beslist noodzakelijk is. Maar denk ook eens aan andere functies en andere zeggingskracht, denk eens aan de Afrikaanse spijkerbeeldjes, de macht over de figuur, daarin beli chaamd. Welke gemeente draagt mij eens op een paal of stam te ontwerpen voor de binnenplaats van zijn gemeente of stadhuis, waarin elke ouder die een kind komt aangeven zijn spijkermerk kan slaan. Je zult eens zien wat een mo ment dat over vijftijg jaren geworden is. Brons, zegt hij desgevraagd, is een toe gevoegde techniek, om je primaire werk in was, klei of gips te verduurza men, om de nuanceringen van het boet seerwerk goed zichtbaar te maken, te laten uitkomen. Als je in ijzer of alumi-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 16