de „smidse" van kees keijzer
97
nium gaat werken is het resultaat ge
heel anders. Met ruw en ongevormd
metaal ga je zo aan de gang, je zet het in
elkaar op een bepaalde manier. De
eindvorm is er nog niet, groeit onder je
handen. De bronsgieter met zijn „vloei
bare" techniek echter legt de reeds be
staande vorm vast, bevestigt die slechts
technisch.
Invloeden?
Keijzer denkt gemakkelijk beïnvloed
baar te zijn, doch heeft daarbij geen
grote of speciale voorkeuren. Op 't Gym
komt men al in de tweede klas in aanra
king met het oude cultuurgoed. Hij her
innert zich nog goed dat mozaïekwer
ken aan de orde kwamen en dat hij toen
dacht: zoiets zou ik wel willen. Zijn inte
resses liggen dan ook bij de volle door
snee der culturen alle eeuwen door. Mi
chel Angelo is even belangrijk voor hem
als Brancusi of Miro, en een Henry
Moore. Christo's werk doet hem wat:
dat gordijn door de V.S. en het „inpak-
De Radarbloem. (Oostkapelle, L.O.-school)
ken" van zo'n wolkenkrabber. Het gaat
om de vormen op zich. Het goede werk
is tijdeloos. Wat herkennen we niet een
verwantschappen met Afrikaanse en
Indiaanse kunst, hoe oud ook, zelfs pre-
Columbiaans. Zo was er op de jongste
tentoonstelling één zijner werken - een
houten boom met ijzeren vleugels - „vi
taliteit" genaamd, een de eeuwen over
spannend natuurlijk motief, en zo grijpt
hij geregeld naar abstracties, weerge
geven enerzijds robuust en krachtig,
anderzijds fijnzinnig geladen en subtiel
afgewerkt, waarbij de toeschouwer
wordt uitgedaagd zijn eigen bevinding
naast die van de kunstenaarte plaatsen.
Het non-figuratieve zegt hij, dwingt de
mensen tot nadenken, het kan geen
kwaad dat werk irriteert, uitdaagt waar
men het moet plaatsen. Die opvatting
past bij mijn eigenwijze stijl.
Tentoongesteld
Het is verleidelijk veel uit de recente
overzichtstentoonstelling van zo'n 30
jaar naar voren te halen, want onder de
39 tentoongestelde werken waren vele
verrassingen. Zo een indrukwekkende
„De prijs van de glorie", een vaandel ge
rafeld en doorzeefd, met kleine dode li
chamen hangende in een het doorscho
ten symboliserende raster, de prijs die
elk gevechtsvaandel betaalt. Of een an-
Beertje Pippeloentje. (Kleuterschool de Kolibri, Vlissingen)