over het ontstaan en de ontwikkeling van de hont of westerschelde 105 plaatsgevonden invloeden van storm vloeden, zoals die van 1509, 1530, 1 532 en 1 570, alsmede militaire inun daties, zoals die van 1488 en niet in het minst tijdens de 80-jarige oorlog, en dan voornamelijk die van 1583/1585, hebben de Honte of Westerschelde ge vormd tot de (enige) uitmonding van de Schelde en scheepvaartweg naar Ant werpen. Hierna wordt aangegeven in hoeverre de hiervoren, op grond van geologische, bodemkundige en gear gumenteerde stormvloedgegevens, weergegeven ontwikkeling van de Hon te kan worden verantwoord met beken de ontwikkelingen betreffende de scheepvaart in het Hontegebied en naar Antwerpen. Een heel brok (scheep- vaart-)geschiedenis van de Schelde en haar jurisdictie wordt o.m. verhaald in het in het Antwerpse stadsarchief be waarde en 72 bladzijden grote vonnis van 1 504, betreffende de beslechting van de eeuwen-oude twist over de gro te Watertol op de Hont of Westerschel de, ook genoemd tol van Irsikeroord40). Allereerst worden, op grond van oude geschriften, enkele vermeldingen van een mogelijk reeds vroege vaart naar Biervliet, Axel en Hulst weergegeven. In 851 doen de Noormannen de eerste grote aanval langs de Schelde. Hierbij werd de St. Baafsabdij te Gent ver brand. Alhoewel elke operatie van de Noormannen via de Schelde invloed moet hebben gehad opZeeland, is hier over vrijwel niets bekend41). Volgens vroegere historici, die echter geen bronnen vermeldden en daardoor geen bewijs geven, zouden de Noor mannen rond 880 in Hulst een kapel verwoest hebben42). Indien deze, waar schijnlijk op overlevering berustende, vermelding correct zou zijn, moeten zij door een waterwegstelsel (via de Hon te) tot in Hulst gekomen zijn. In de begin 1 6e eeuwse kroniek van Jacob de Hont worden, ten tijde van „grave Baudewijn metten scoonen baerde" die „staerf int jaer 1 064", onder meer „Axele, Hulsten Biervliet" genoemd onder de zeven ha vens van Vlaanderen. Indien deze kro niek betrouwbaar zou zijn43), zouden deze plaatsen dus een goede scheep vaartverbinding moeten hebben gehad. Het is in ieder geval zeker, dat Hulst, Axel en Biervliet, die in resp. 1180, 1 1 83 en 11 83 stadsrechten verkregen. toen een scheepvaartverbinding had den, via o.m. de Honte. Als we de, welis waar begin, 16e eeuwse havenpoort (Dobbele Poort) van Hulst bezien, moet dit scheepvaartverkeer met kleine (platboomd)vaartuigen hebben plaats gevonden. In 1249 moest de abt van Duinen zijn recht van vrijheid van tol op de Schelde door een scheidgerecht doen verklaren. Een en ander had be trekking op schepen die van (nabij) de uithof teZande (Kloosterzande), dus via de Honte, naar Antwerpen voeren44). De oude verbinding tussen Antwerpen en Middelburg heeft gelopen via de Schelde, de Honte, de Zwake en Loo- Yve. In een scheidsrechtelijke beslis sing van 1 276 is sprake van een tol of geleide in deze vaarweg, n.l. op de Hon te bij Valkenisse, Rilland en Agger. Het gaat hier over een veiligheidsbelasting, waarvan de steden en kloosters, die door hun ligging er het nauwst bij be trokken waren, werden vrijgesteld, ech ter niet als zij vreemde goederen ver voerden. Scheepvaartwegen De opvattingen van verschillende histo rici, dat de Honte in de 1 3e eeuw vooral van belang was voor het „binnenlands" verkeer moet wel als juist beoordeeld worden, evenals dat de Honte van be lang was voor de uit de naaste omge ving betrokken producten t.b.v. de vis- en zouthandel, alsook voor de granen45). De grote scheepvaart op Antwerpen vond toen echter nog plaats via de (Ooster-) Schelde. Op grond van een keizerlijk privilege van 1195, dat de graaf (van Zeeland) machtigde tol te heffen in Zeeland46), was er in deze vaarweg de zogenaamde Grote Zeeuw se tol, of Watertol, die reeds op het laatst van de 1 3e eeuw geheven werd te Irsikeroord, gelegen schuin tegenover Bergen op Zoom47). In 1 279 werd bij de samenloop van Honte en Schelde door Margaretha van Vlaanderen het kasteel Saeftinghe gebouwd, als steunpunt voor de heffing en handhaving van de tolrechten op deze twee rivieren48). Als gevolg van de stormvloed van 1 375 zal de Honte, zoals die inmiddels vanaf de Noordzee bij Vlissingen tot de Schelde genoemd wordt, reeds vóór 1400 een geregelde scheepvaartweg naar Ant werpen geworden zijn. Zo wordt in de handvesten van Amsterdam uit 1396 Afb. 7. Gezicht op Vlissingen. Ets uit: Speculum Zelandiae door Nicolaes Visscher, z.j. (ca. 1 662).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 25