bakema en het stadhuis van terneuzen kende en opvallende voorbeelden zijn: het slakkehuis, de wand en de schroef. Met het slakkehuis wordt een composi tie bedoeld van een aantal opeenvol gende ruimten, gegroepeerd in de vorm van een slakkehuis. Voorbeelden hier van zijn een niet uitgevoerd ontwerp van een woonhuis en de kerk te Nagele. Het laatste voorbeeld is het zuiverste: Maquette van plan voor de Euromast te Rotterdam (foto Fotografische dienst van de afdeling Bouw kunde van de TH Delft). een „draaiende route", als in een slak kehuis, volgend, komt men van buitenaf uiteindelijk in de kerkruimte. Het wandgebouw is van een geheel an dere orde. Hier is sprake van een rigou reuze vorming van de stedebouwkundi- ge ruimte. Met het gebouw als wand wordt een plein gevormd of een weg begeleid. Ook wordt bij Bakema het wandgebouw wel gebruikt als poort om de volgende stedebouwkundige ruimte te ontsluiten. Voorbeelden van wand- gebouwen zijn het flatgebouw te Til burg, het gebouw voorCivieleTechniek te Delft en het stadhuis te Ede. Het schroefthema is wel het meest spectaculaire van de drie. In een schroefvormige beweging ontwikkelt het gebouw zich verticaal om één of meer kernen. Dit thema kan ook be schouwd worden als een driedimensio nale uitvoering van het slakkehuisthe- ma. Voorbeelden zijn een niet uitge voerd ontwerp voor de Euromast in Rot terdam en het in samenwerking metCa- rel Weeber ontworpen Nederlandse pa viljoen op de wereldtentoonstelling van 1 970 in Osaka. In het latere werk zijn bovengenoemde thema's veel minder expliciet en een duidig aanwezig. Het Siemenscomplex te München en de Centrale Bibliotheek te Rotterdam zijn niet louter in één van de bovengenoemde thema's onder te brengen. Het stadhuis te Terneuzen kan worden beschouwd als een represen tant van het schroefthema. Het stadhuis van Terneuzen (1962- 1969 ontworpen, 1969-1972 ge bouwd) Het bovenstaande is slechts een onvol ledige verkenning van het werk van prof. Bakema. Met name het stede- bouwkundige gedeelte is vrijwel buiten beschouwing gebleven. Alleen die pun ten zijn aangestipt waarvan ik meen dat ze in dit kader van belang zijn. Gebouwen kunnen op zeer verschillen de wijzen worden beschreven en gety peerd. Men kan de ruimtelijke opbouw van een gebouw analyseren, de bouw kundige structuur, de stedebouwkundi ge betekenis in wijk of stad, of de histo rische betekenis. Een andere manier is het gebouw louter op de uiterlijke ver schijningsvorm te beoordelen: lijkt het T rans World Airlinesgebouw New York. Ontworpen door Eero Saarinen. „ergens" op, met andere woorden het vraagstuk van de metafoor. Al deze beschrijvingswijzen zijn echter deelbenaderingen en voor een afgewo gen oordeel is het nodig de samenhan gen te zien. Hier zal in hoofdlijnen wor den gekeken naar de stedebouwkundi ge situatie, de ruimtelijke opbouw en de architectonische en constructieve de taillering. Stedebouwkundige situatie De grote stedebouwkundige betekenis van het stadhuis is op het eerste gezicht nogal verwonderlijk. Het gebouw staat aan de zeedijk, op een kaal terrein tus sen het oude en nieuwe gedeelte van Terneuzen. Het is zeker niet zo dat het stadhuis een schakel vormt tussen oude en nieuwe bebouwing. Daarvoor is het te afwijkend van vorm en ligt het te ge- isoleerd. De stedebouwkundige bete kenis ligt meer in de nadruk, die het ge bouw heeft door vorm en plaats. Het is te beschouwen als een naderhand aan gebracht stedebouwkundig accent. Vorm en plaats geven het gebouw bete kenis. Hierbij is veelvuldig de vergelij king getrokken met een scheepsbrug. Zeker gezien vanaf de Westerschelde en vanaf de strekdam, waarbij het on derste gedeelte van het stadhuis aan het oog onttrokken wordt door de zee dijk, is deze gelijkenis onmiskenbaar.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 3