de concurrentiestrijd 131 de Wielingen een passieve houding aan. De Belgen daarentegen ver dubbelen hun loodspost in het Oostgat. Hebben de Nederlandse loodsen op volkomen Nederlands gebied geen recht op dit middel van bestaan? De loodsen vragen m.h.o. den thans bestaanden toestand en het moge lijk nog lang uitblijven ener regeling, versterking van materiaal, stoom- loodsboten of stoomtrawlers, ten einde hun positie en die van het Ne- derlandsch Loodswezen te Vlissin- gen te kunnen handhaven. Tevens vragen zij voor de toekomst het uit sluitend recht, zoowel voor uit- als inloodsen door het Oostgat". Aangezien deze verontrustende situatie in nauw verband stond met vraagstuk ken de souvereiniteit en grensvraag stukken betreffende, haalde deze pro blematiek de landelijke pers. Dhr. C. K. Elout, correspondent van het „Han delsblad" werd toegestaan om aan boord van de Nederlandse loodsvaar- tuigen, de toestand ter plaatse te aan schouwen22). Dat men niet voor 1 924 overeen kwam een systeem te bedenken om aan deze ongebreidelde concurrentie een halt toe te roepen, betekende voor beide naties, een grote financiële opoffering. Tevens zou in een later stadium blijken, dat bovengenoemde percentages zou den gebruikt worden bij de onderhan delingen om te komen tot een definitie ve verdeling van de prestaties. Ook de modernisering van de vaartui gen gebruikt bij de beloodsing van de schepen in de rede van Vlissingen ving in deze jaren aan. De Belgen waren het eerst om de roeisloepen te verwisselen voor mechanisch voortbewogen rede afhaalvaartuigen23). 1924,Opheffing van de Kanaalkruis posten en vermindering van de con currentie op zee. De hiervoor reeds genoemde kanaal kruisposten, werden niet alleen in con currentie uitgevoerd door de Neder landse en Belgische loodsvaartuigen voor de schepen bestemd voor Antwer pen, maar ook door de loodsvaartuigen van het 3de en 4/5de district24). Omdat, eenmaal voor de Nederlandse kust, de schepen tijdens slechte weer somstandigheden, geen kans zagen een loods over te nemen, werd het opheffen van deze kruisposten in 1 922 voor het 3de en het 4/5de district, door de scheepvaart als weinig welkom er varen25). Reeds in de 1 7de eeuw, voeren de lood sen op de hoekers van de VOC de re tourschepen tegemoet en werden vaak reeds ter hoogte van Wight aan boord gezet. Gewaarschuwd werd, toch voor al geen Engelse loodsen te nemen, daar deze, hoewel zij anders beweerden, geen voldoende bekendheid hadden van de ligging van de banken voor de Nederlandse kust26). Deze opheffing in 1922, hield niet al leen verband met de grote kosten die eraan verbonden waren. Het materiaal echter, dat op deze wijze vrij kwam. Vaartuig van de Nederlandse rededienst bezig met het ontschepen van een groep loodsen in de Koopmans- haven te Vlissingen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1983 | | pagina 11