de concurrentiestrijd
131
de Wielingen een passieve houding
aan. De Belgen daarentegen ver
dubbelen hun loodspost in het
Oostgat.
Hebben de Nederlandse loodsen op
volkomen Nederlands gebied geen
recht op dit middel van bestaan?
De loodsen vragen m.h.o. den thans
bestaanden toestand en het moge
lijk nog lang uitblijven ener regeling,
versterking van materiaal, stoom-
loodsboten of stoomtrawlers, ten
einde hun positie en die van het Ne-
derlandsch Loodswezen te Vlissin-
gen te kunnen handhaven. Tevens
vragen zij voor de toekomst het uit
sluitend recht, zoowel voor uit- als
inloodsen door het Oostgat".
Aangezien deze verontrustende situatie
in nauw verband stond met vraagstuk
ken de souvereiniteit en grensvraag
stukken betreffende, haalde deze pro
blematiek de landelijke pers. Dhr. C. K.
Elout, correspondent van het „Han
delsblad" werd toegestaan om aan
boord van de Nederlandse loodsvaar-
tuigen, de toestand ter plaatse te aan
schouwen22).
Dat men niet voor 1 924 overeen kwam
een systeem te bedenken om aan deze
ongebreidelde concurrentie een halt
toe te roepen, betekende voor beide
naties, een grote financiële opoffering.
Tevens zou in een later stadium blijken,
dat bovengenoemde percentages zou
den gebruikt worden bij de onderhan
delingen om te komen tot een definitie
ve verdeling van de prestaties.
Ook de modernisering van de vaartui
gen gebruikt bij de beloodsing van de
schepen in de rede van Vlissingen ving
in deze jaren aan. De Belgen waren het
eerst om de roeisloepen te verwisselen
voor mechanisch voortbewogen rede
afhaalvaartuigen23).
1924,Opheffing van de Kanaalkruis
posten en vermindering van de con
currentie op zee.
De hiervoor reeds genoemde kanaal
kruisposten, werden niet alleen in con
currentie uitgevoerd door de Neder
landse en Belgische loodsvaartuigen
voor de schepen bestemd voor Antwer
pen, maar ook door de loodsvaartuigen
van het 3de en 4/5de district24).
Omdat, eenmaal voor de Nederlandse
kust, de schepen tijdens slechte weer
somstandigheden, geen kans zagen
een loods over te nemen, werd het
opheffen van deze kruisposten in 1 922
voor het 3de en het 4/5de district, door
de scheepvaart als weinig welkom er
varen25).
Reeds in de 1 7de eeuw, voeren de lood
sen op de hoekers van de VOC de re
tourschepen tegemoet en werden vaak
reeds ter hoogte van Wight aan boord
gezet. Gewaarschuwd werd, toch voor
al geen Engelse loodsen te nemen, daar
deze, hoewel zij anders beweerden,
geen voldoende bekendheid hadden
van de ligging van de banken voor de
Nederlandse kust26).
Deze opheffing in 1922, hield niet al
leen verband met de grote kosten die
eraan verbonden waren. Het materiaal
echter, dat op deze wijze vrij kwam.
Vaartuig van de Nederlandse rededienst bezig met het ontschepen van een groep loodsen in de Koopmans-
haven te Vlissingen.