DE INTRODUCTIE VAN NICDLAAS DE CASTRO ALS BISSCHOP-ABT VAN MIDDELBURG De laatste abt van de Norbertijner Onze Lieve Vrouwe-abdij was tegelijk de eerste bisschop van Middelburg. Hoe reageerde men in Middelburg en de Norbertijnen in het bijzonder op zijn komst? en toen kwamen er andere gedepu teerden met het stadsschip, die een schip vol met allerlei voedsel mee brachten. Het schip was bevloerd en behangen met tapijten, had twee tafels, stoelen en verder alles om te kunnen ontvangen, niet alleen een bisschop, van wie ik de minste ben, maar zelfs een koning, want er ontbrak niets van wat nodig of gewenst is als bewijs van grootheid en vrijgevigheid... En toen wij tegen de nacht in Middelburg aan kwamen, probeerden wij heimelijk in de stad te komen, maar tevergeefs, want toen wij om acht uur 's avonds er in wil den gaan, was de kade vol mannen en vrouwen die op onze aankomst wacht ten. En men had veel lantaarns klaar ge maakt om ons naar het huis van een ze kere burgemeester die dicht bij de poort woont te brengen. En deze had een rustkamer klaar gemaakt die heel mooi voor dat doel ingericht was. Intussen werden allerlei lekkernijen uitgestald en werd wijn geschonken, om het lichaam te verkwikken en het hart te verblijden, waartoe ons het aanzienlijke gezel schap nodigde en aanzette, hoewel wij niet afgemat waren. De volgende dag werden wij na het opstaan begroet door de secretaris(l) Hugo Bonte met een welsprekende en pittige toespraak waarin hij ons gelukwenste, terwijl de magistraat en de aanzienlijken van de stad bij de deurstonden. Daarna gingen wij in bisschopsgewaad, voorafgegaan door de geestelijkheid, de religieuzen en het koor van de beide kerken van St. Pieter en St. Maarten in processie naar de kerk van St. Pieter waar het koor fraai versierd was... Na de mis, die door de deken van onze kerk plechtig gezongen werd, gingen wij op dezelfde manier naar het convent of de abdij, waarin wij door Gods genade en goed heid wonen. Er was een maaltijd klaar gemaakt voor de gehele geestelijkheid, niet alleen uit de stad maar ook uit de naburige plaatsen. Wij ondervonden daar opnieuw de vrijgevigheid van de magistraat en de regenten die ons met een vat wijn („dictum een voeder") ver eerden En zo informeerde en babbelde Nico- laas de Castro, de laatste abt en de eer ste bisschop van Middelburg, verder in een latijnse brief van 17 januari 1562 aan zijn vriend Ghislain Schrijvers, grif fier van het Hof van Utrecht. Alles wat zich rond zijn ambtsaanvaarding af speelde heeft deze burgermanszoon met kennelijk genoegen ondergaanl Maar hoe was het zo ver gekomen dat Nicolaas de Castro die geen Norbertijn was abt werd van de Norbertijner-abdij en bisschop van Middelburg dat tevo ren geen bisdom was? De oprichting van de nieuwe bis dommen De oprichting van het bisdom Middel burg, de dotatie met de Onze Lieve Vrouwe-abdij en de aanwijzing van Ni colaas de Castro tot eerste bisschop maakten deel uit van een reeks afspra ken tussen de paus en Philips II (1 559- 1561), afspraken die voorzagen in een kerkelijke reorganisatie in de Nederlan den en de financiering daarvan. Philips II stond in 1 559 op het punt de Nederlanden te verlaten, maar „Zijn Majesteit, gereed om uitZeelandt, naar Spanje over te schepen, ontving, tot Middelburg, de tijding, dat de Paus, in 't stellen van de aarts- en bisschopstoe- len, haar volkomentlijk beliefd en bulle daaraf verleend had." (P. C. Hooft) Wat waren de motieven om te komen tot een kerkelijke reorganisatie? De ker kelijke indeling was sinds eeuwen on veranderd en hield geen rekening met bevolkingsgroei, noch met gewestelijke of taalgrenzen. De bisdommen die er waren ressorteerden onder de aartsbis dommen Reims, Trier en Keulen, die weer hoorden tot het Franse koninkrijk en het Duitse keizerrijk. Dat betekende bijvoorbeeld enerzijds dat de Franse aartsbisschop zijn macht misbruikte ten bate van de politieke doelen van de Franse koning, anderzijds dat gelovigen als gevolg van steeds weer uitbrekende oorlogen jarenlang van hun bisschop waren afgesneden. Vanaf het begin heeft in het streven naar losmaking van de vreemde aartsbisdommen het poli tieke motief gedomineerd en parallel met het streven van Bourgondiërs en Habsburgers naar meer eenheid en centralisatie liep dan ook de toenemen de behoefte aan een eigen kerkprovin cie. Maar daarmee verbonden heeft de zorg om de gelovigen, het religieuze motief, toch een rol gespeeld. In de zes tiende eeuw kreeeg dat motief een gro tere betekenis. De veldwinnende Refor- Westhove zoals het voorkomt op het Panorama van Walcheren (Zelandiae Descriptio, ca. 1 550). Westhove was het buitenverblijf van de bisschop-abt. een zeer aangename plaats, waar alles heel smaak vol en voortreffelijk is ingericht. Dat huis heeft heel mooie kamers en wandelplaatsen, die goed genoeg zou den zijn om een prins te ontvangen, en het is goed ingericht met bedden, rustbanken, met het nodige tin en linnen, zodat het niet nodig is er huisraad in te brengen, maaralleen watversleten iste vernieuwen. Mijn voor ganger heeft er een nieuw gebouw bij laten zetten dat nog niet klaar is, maar met Gods hulp in de volgende zomer zal klaar komen. Ik trof daar een fatsoenlijk gezin, de huisbewaarder en zijn vrouw, die heel nauwgezet zorg dragen voor wat dient tot smaakvolle instandhouding van alles wat er is." Aldus De Castro na een eerste bezoek aan Westhove in zijn brief van 17 januari 1562 aan Ghislain Schrijvers in Utrecht. ■d >4 r X if-'. 1 r JV

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1984 | | pagina 8