„zonneveld" 1909-1984 98 Portret van mevrouw Van der Have-Lucieer. Zij sloeg 14 augustus 1969 de eerste paal voor het nieuwe zeehospitium. Stage bij de Plantsoenendienst te Middelburg. Voorts wordt door middel van excursies naar bijvoorbeeld banken, fabrieken, grootwinkelbedrijven geprobeerd de leerlingen diè ervaringen te laten op doen, die hen kunnen helpen hun toe komst beter te bepalen. Te meer is dit nodig, omdat de ligging van de school, hoewel in een schitterende omgeving, toch wat afgezonderd is. Een bezwaar, dat voor elke afdeling geldt en excur sies vinden dan ook regelmatig plaats. In het algemeen kan gesteld worden, dat er gewerkt wordt in kleine groepen, zeven tot twaalf leerlingen, waarin naast groepsactiviteiten ruimte is voor een meer individuele begeleiding. Naast onderwijs volgen de leerlingen diverse therapieën, die vaak onder schooltijd worden bezocht: fysiothera pie, ergotherapie en logopedie. Het on derwijs is een deel van het totale revali datieplan. Dit plan kan alleen tot stand komen en blijven functioneren via een voortdu rend overleg tussen de verschillende disciplines binnen het centrum. Behal ve de leerkracht is er ook een klasse-as sistente voor de persoonlijke hulpverle ning aan de leerlingen en die een prakti sche bijdrage levert aan de organisatie van het schoolgebeuren. Tenminste tweemaal per jaar wordt ieder kind be sproken in de stafbijeenkomst door al len, die rechtstreeks betrokken zijn bij de zorg. De ouders worden tweemaal per jaar uitgenodigd om het schoolbe- handelingsplan van hun kind met de leerkracht te bespreken. Het zou te ver voeren om alle verande ringen te noemen, die zich hebben voorgedaan in de inhoudelijke kant van het onderwijs. Iets hierin bleek al uit het ontstaan van de verschillende afdelin gen. Daarnaast evenwel hebben ook de methodiek en de didactiek zich steeds verder ontwikkeld en zeker ook de or ganisatie. Wij durven te zeggen, dat de Mytylschool een moderne school is, Het nieuwe complex voltooid, 1 976. waar zeer gericht wordt gewerkt. Na „Zonneveld" Hierboven is reeds geschetst hoe de toekomst van een aantal oud-leerlingen er uitziet: een volwaardige plaats in on ze samenleving. Anderen zijn gelukkig met hun werk in de beschutte werk plaats. In september 1973 verhuisden vijf ern stiger gehandicapten naar de „Jonge renafdeling" van „Der Boede", waar zij op kamers gingen wonen en waar zij naast de speciale zorg een zo groot mo gelijke zelfstandigheid kregen. Groter is het aantal, dat in 1976 een plaats vond in het pensiontehuis „De Schans" te Goes. Ook zij zijn niet in staat zelfstandig een huishouding te voeren, maar anderzijds zijn ze niet ver- pleegbehoeftig. Van daaruit gaan zij naar de sociale werkplaats of het activi teitencentrum. Ook in andere gezins vervangende tehuizen in de provincie treft men oud-„Zonneveld"-bewoners aan. Vaak ook konden ze weer naar huis of gingen zij zelfstandig wonen, al of niet met begeleiding. Uiteraard komt „gewoon werkloos zijn" ook onder hen voor. Heel vaak was het verblijf in het revalidatiecentrum van korter duur. Na een jaar of langer kon den ze terug naar huis om het onderwijs aan de kleuterschool, de basisschool of een andere school voor speciaal of voortgezet onderwijs te vervolgen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1984 | | pagina 18