O O 09^ A „zonneveld" 1909-1984 99 keningetjes. Deze zijn gedeeltelijk af beeldendgedeeltelijk abstract, leder symbool stelt een bepaald begrip voor: Bliss-communicatiesysteem. oog huis tafel bed vrouw zien tijd Het kind moet deze symbolen op de een of andere manier kunnen aanwijzen. Hiervoor zijn allerlei werkwijzen en aan passingen ontwikkeld. Ook de kinderen, die bijvoorbeeld alleen met hun oogbe weging iets kunnen aanwijzen, kunnen een groot aantal symbolen gebruiken. Het aanleren van de symbolen is veel ge makkelijker dan men verwacht. Door ie der kind wordt het Bliss-systeem op zijn eigen manier gebruikt, passend bij zijn interesse en zijn kunnen. De ervaring heeft geleerd, dat het gedrag van een niet- of erg s/echtsprekend kind zich in gunstige zin kan ontwikkelen wanneer dit Bliss gebruikt. Het zich passief opstel len en in zichzelf terugtrekken verandert in het zelf initiatief nemen, het minder afhankelijk zijn. De actievere rol draagt bij tot een vooruitgang van de hele per soonsontwikkeling. BHss Het gehandicapte kind is in de eerste plaats een kind en dus mens en dus aan gewezen op communicatie. Op de Mytylschool zijn leerlingen - voor al in de tylty/groepen - die vanwege hun handicapernstig spastisch, niet kunnen spreken. Wel kunnen zij taal begrijpen. Ook kunnen zij niet op andere manieren deze taal gebruiken: schrijven, typen of één voor één letters aanwijzen, terwijl een ander toekijkt. Aan hen wordt BHss geleerd, genoemd naar de ontwerper van het systeem Charles K. BHss. Hij stel de zich na de tweede wereldoorlog a/s doel een internationale schrijftaal te ont wikkelen, die logisch in elkaar zit en lo gisch denken bevordert. Op het ogenblik wordt het systeem over de gehele wereld gebruikt als alternatief communicatie middel. Het is een taal, die bestaat uit tekeninge tjes en die veel eenvoudiger te leren is dan het gewone lezen en schrijven. BHss kan zó worden gebruikt, dat alleen de niet-sprekende persoon de BHss-symbo- len hoeft te beheersen, terwijl de ge sprekspartner in gewone letters onder het symbool kan aflezen wat de ander bedoelt. De symbolen bestaan uit één of meer te- Door de eenvoudige basissymbolen met elkaar te combineren is het mogelijk een grote woordenschat samen te stellen. - televisie ding oog oor elektriciteit Tyltyl en Mytyl in „De Blauwe Vogel", 1 972.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1984 | | pagina 19