ZEEWERINGEN EN BOULEVARDS VAN VLISSINGEN Ing. P. van de Lei jé C. H. J. Peters „...In het jaar 1331 waren nog, na vroegere onbekende verliezen overge bleven 752 gemeten en een halve roe terwijl in het jaar 1439 slechts 307 ge meten 1 23 roeden aanwezig bleven. Er waren derhalve in dien tusschentijd door de stormen 444 gemeten 1 77'/2 roeden uitgeslagen, dat is meer dan de helft, ongerekend den uitslag uit voor tijden die hier niet is meegere kend ,"2) Bovenstaande citaten wijzen erop dat in de 1 Oe eeuw de Honte of Westerschel- de nog een onbeduidende afvoer had. De hoofdafvoer van het water van de Schelde vond noordelijker plaats, dus ongeveer via de huidige Oosterschelde. Achter een verbrokkelde duinregel lag tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaande- ren in die tijd nog veel land, doorsneden door ondiepe geulen. Deze geulen wa ren alleen bevarbaar voor kleine ondiep stekende schepen. Dijken zullen er wei nig of niet geweest zijn, wel wat hoger gelegen gronden waar men zich tijdens een hoge waterstand op terug kon trek- Wat vóór het maken van de nieuwe insete in 't jaar 1293 tussen Dyxhoec ende Vüssinghe is uitgeslagen"3) zal bij gemis aan charters wel altijd onbekend blijven. Wel zijn pogingen gedaan een gedeelte van het ondergelopen land (bezuiden de stad) in te polderen getuigen acten van 1 October 1372 en 5 april 1390, maar in 1 396 werd toen bedijkt schor weer aan de zee prijs gegeven en ver loor men voorgoed deze gronden. In april 1407 „ging men te Middelburg van stadswege, te westende 's lands (Westwatering) om een nieuwe inlaag te helpen scheeren. De uitslag (inpolde ring) was 61 gemeten 201 roeden. Na enige kleine afbrokkelingen, vóór of in de jaren 141 11424 en 1427 door brak een nieuwe stormvloed deze dijk en heeft men bewesten Vlissingen een nieuwe dijk (nu Boulevards Bankert en Degene die anno 1984 over de vernieuwde Boulevards van Vlissingen loopt of rijdt is geneigd om te denken: dat vormt een keurige eenheid van het Wooldhuis tot Michiel de Ruyter. Dat dit geheel in de loop der eeuwen minder eenheid is geweest dan ieder denkt, zowel qua ontstaansgeschiedenis als qua beheer en onderhoud, zal in de loop van dit artikel duidelijk worden. Op grond van zowel verschillen in ontstaan als in beheer en onderhoud is er een onder scheid gemaakt tussen enerzijds de huidige Boulevards Evertsen en Bankert en ander zijds de Boulevard De Ruyter. Boulevard Evertsen ca. 1890-1900. Nog weing of geen hoogteverschil. Boulevard Evertsen van andere zijde (tekening). Sedert de geduchte watervloeden van 1 1 73, en vooral van 1 377, is de uitwatering der (Wester)Schelde, die tevoren zeer eng, en zoo men wil, naau- welijks zich door de zandduinen, die Zeeland aan Vlaanderen hechten, heen drong, aanmerkelijk verwijd geworden, en zijn langzamerhand de drie zeega ten: de Wielingen, de Deurloo en het Oostgat voor de grootste en diepst gaande schepen bevaarbaar gewor den Evertsen) aangelegd en verloor daar door aan uitslag 146 gemeten 1 04 roe den land. Dit geschiedde in het jaar 1439."")

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1984 | | pagina 24