zeeweringen en boulevards van vlissingen 114 üu/qr OOORSNEOE PARAPErCONSIRUCIlE Parapetconstructie. grond achter de keermuur tijdens een hoge waterstand te voorkomen. Het zand voor de versterking voorlangs was reeds tijdens de uitvoering achterlangs in de spuiboezem in depót gespoten. Verbetering Boulevard De Ruyter Reeds lang voor 1 953 werd op de bou levard overlast ondervonden van over slaand water en trilling van de bebou wing door het beuken van de golven te gen de muur. Vooral door verandering van het bankengebied en verdieping van dit kustvak van de Westerschelde, waardoor zich hogere golven kunnen ontwikkelen, nam deze overlast toe. Om tot versterking van de waterkering en vermindering van de golfoverslag te komen, zijn in 1955 onderzoekingen verricht in het Waterloopkundig Labo ratorium. Het onderzoek richtte zich op een oplossing voorlangs in verband met de aanwezige bebouwing op de boule vard, waardoor het zeer kostbaar zou worden een verzwaring achterlangs aan te leggen. Ook bij een oplossing achterlangs zou de golfoverslag niet verhinderd worden. Door het Water loopkundig Laboratorium werden in de windgoot te Delft een aantal profielen voor buitendijkse verzwaring onder zocht bij de superstormwaterstand van NAP 5.65 m. De overslag werd ver geleken met die van 1 februari 1 953 en 23 december 1 954. Het gekozen profiel van de berm voor langs, aangelegd in 1958 en in 1959, gaf in het model de helft minder over slag dan in 1953 was opgetreden, na melijk 20 tegen 48 liter/m/sec. Deze berm sluit op NAP 6.00 m (ca. 3 m onder de rijbaan op de boulevard) aan tegen de muur waardoor het karak ter van de boulevard niet ingrijpend wij zigt en het vrije uitzicht bleef bestaan. Als gevolg van verbeterde inzichten werd in 1 975 aan het Waterloopkundig Laboratorium opdracht gegeven tot het uitvoeren van modelonderzoek naar golfoverslag en naar golfbelasting op het gedeelte muur boven de berm en op de bebouwing. Uit hetonderzoek kwam naar voren dat indien bij een super- storm de tot die tijd nog aanwezige rechte borstwering - dus het boven het trottoir uitstekende gedeelte - weg zou slaan, de golfoverslag meer dan 2 x zo hoog zou worden namelijk van ca. 20 naar ca. 46 liter/m/sec., waardoor de belasting op de bebouwing zeker 3 x het toelaatbaar geachte zou overschrij den. Door het aanbrengen van een overstekende borstwering (parapet ge noemd) werd de golfoverslag vermin derd tot ca. 4 liter/m/sec., terwijl de kracht op de bebouwing ongeveer ge lijk was aan de gestelde norm van 800 kg/m gevel. Ook de belasting op de boulevardmuur zelf kwam niet boven de belasting uit die in 1 953 voorkwam. De bij normale dijken gehanteerde norm van een maxi male overslag tijdens een superstorm van 2 liter/m/sec. is met de parapet constructie niet te bereiken. Bij de norm van 2 liter/sec./m' is gebleken dat de zeewerende functie van normale dijken met niet te steil binnentalud (achterzij de dijk) en met een goede kleibekleding niet in gevaar komt. Door de bebouwing op de boulevard kan geen overslagwater langs de ach terzijde worden afgevoerd, zodat alles langs de voorzijde weg moet, hetgeen voldoende spuigaten vereist. De bovenzijde van de boulevard moet ook hier van een waterdichte afsluiting worden voorzien. Daar monumentenzorg veel bezwaar had tegen een met metselwerk beklede betonmuur en ook tegen nieuw metsel werk aan de voorzijde, is gekozen voor een constructie waarbij de bestaande gemetselde muur de horizontale kracht opneemt en de parapetconstructie de vertikaal omhoog gerichte kracht van de golfklap. De bestaande muur mag dus geen gebreken vertonen. Bij de uitvoering is minder goed metsel werk uitgehakt, terwijl aan de achterzij de een laag spuitbeton werd aange bracht. Voorts werd de muurop scheur-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1984 | | pagina 34