rugblik en perspektief 51 eekijzer" stijgt tot ongekende hoog- i. Het is trouwens de periode waarin rk ekonomisch de bomen tot in de he el groeien. De sporen van dit denken n inmiddels terug te vinden in de Ne- •rlandse onderwijswetgeving en zeker tal van beleidsnotities van O W-mi- sters van diverse politieke kleur. ;recht bestond er verzet tegen een in- ntiliserende behandeling, soms zelfs etutteling, van jonge mensen die bijna ieerderjarig waren. De schoolse ver- oudingen pasten niet langer. Met i eimwee kan men thans terugdenken .an het elan en het optimisme van vijf- en jaar geleden. Toch zal de geschie denis nog moeten uitwijzen wat het iroces op de langere termijn opleverde. Aan de CPA bestond er bij een deel van de studenten en (jongere) docenten "ympatie voor de ideeën, maar de hou- ng bleef afstandelijk; niemand ver langde naar „toestanden". Er gebeurde eerst wat toen de CPA gekonfronteerd werd met een demonstratief bezoek van leerlingen van de Rijkskweekschool (4 november1969). Daarwerd naarlan- delijk parool gestaakt, aan de Keeten straat niet. Twee dagen later werd er een grote bijeenkomst in de gymzaal belegd. Die mondde uit in een motie van vertrouwen, al bleken er ongenoegens te bestaan. Nadien veranderde er heel wat. Een serie „hearings" leidde tot de instelling van een studentenraad die vanaf het begin een noodlijdend be staan vertoonde. De lerarenvergaderingen werden openbaar; de leden van de studen tenraad kregen daarbinnen spreek- en stemrecht. Eigenlijk een breed samengestelde akademieraad, ter wijl de lerarenvergadering in feite werd afgeschaft. Na enkele jaren hadden de studenten nog slechts belangstelling voor de (eind)evalua tievergaderingen. - Na breedvoerig overleg tussen het bestuur en een (leraren)kommissie werd een zgn. „Kleine Staf" gebo ren. Direktie en een docentenverte genwoordiging zouden daarin voor taan samen het beleid van de aka- demie bepalen; in gedeelde en ge spreide verantwoordelijkheid. Via dit orgaan werden er de eerste jaren een aantal konstruktieve verande ringen bewerkstelligd, die voor het grootste deel meer openbaarheid en bespreekbaarheid betekenden met betrekking tot zaken waarin de akademie zelf een keuze kon ma ken. Veel moeilijker werd het al gauw als het over onderwijsprogramma's ging, over de koers van de opleiding op weg naar integratie van OK en PA. De vertegenwoordigingsopzet bleek onvoldoende te funktioneren, nieuwe schema's en procedures werden uitvoerig bediskussieerd. Bovendien werd de „KS" langza merhand ervaren als een tussenge- schoven blok in de verhouding di- rektie-docentencorps. Zo raakte de gestruktureerde demokratisering vleugellam. De demokratisering had in de kweek scholen o.a. akademisering als inhou delijk doel. De naamsverandering was er vlug door, maar: what's in a name? De beoogde vrijheid in eigen verant woordelijkheid (tempo, keuzen binnen de studie, enz.) zowel voorde studenten als het instituut bleef sterk ingeperkt door uitgebreide regelgeving van de overheid. De „akademie" bleef in wezen school: gebonden aan minimum-lesta- bellen, examenbesluiten, gemiddelde groepsgrootte, een bepaald kwantum leraarslessen. Tóch werden er stappen gezet in de richting van akademisering, maar voor al naar de formele, strukturele kant. Ze hebben alle te maken met het verschaf fen van duidelijke informatie vóóraf en het vastleggen van rechten, plichten, bevorderingsregels. - De verschijningsplicht werd aan de bevoegdheid van de instituten over gelaten. Nimmer werd ze „opgehe ven": aanvankelijk werd die indruk gewekt en dat veroorzaakte strub belingen. - Sedert het kursusjaar1971/'72 wor den er studiegidsen uitgegeven. In houden en programmering, te be studeren literatuur en uit te voeren opdrachten, tijdstippen en inhou den van tentamens worden erin vastgelegd. Daarop kunnen docen ten en studenten elkaar aanspreken. - Er kwam een studiereglement, waarbij dat voor de PA en dat voor de OK zover mogelijk op elkaar wer den afgestemd. Sindsdien verlopen eindevaluatievergaderingen zake lijker, meer kontroleerbaar. - Tenslotte: de PA verkreeg het recht in het derde jaar absolverende ten tamens in te voeren die volledig in de eindbeoordeling op het examen werden meegerekend. Dat vermin derde de examenbelasting. In de OK deed het vergelijkbare schoolon-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1985 | | pagina 13