terugblik en perspektief 58 SS SS? SS ÏSSS -9 ü'Sl 1963, de nieuwe kweekschool. Keetenstraat, Middelburg. meer in de praktijk „geduldig papier" bleek, meen ik dat de aanwezigheid van integere, duidelijk andersdenkende kollega's in het docentencorps mede de aanzet heeft gevormd tot een bezinning op de identiteit van christelijk onderwijs nu, zoals die halverwege de jaren ze ventig op gang kwam. Daarbij stond van meet af aan voor ogen: dat niet langer een zuiver kerkelijke formulering de grondslag zou kun nen/mogen vormen (inmiddels wa ren er ook zo'n 20% katholieke stu denten); dat een grondslagformulering slechts betekenis zou hebben wan neer er konsekwenties voor het te geven onderwijs uit voortvloeien (intenties, inhouden, omgang). De katholieke leerlingen nemen nu een vanzelfsprekende plaats in. De heer Verboon wist goede kontakten te leg gen en afspraken te maken met het Bis dom Breda. Daarbij mag niet onvermeld blijven de welwillende medewerking die nu al jarenlang van Mgr. Ernst en zijn bisschoppelijk gedelegeerde de heer Janssens wordt ondervonden. De CPA voorZeeland is een van de weinige niet exclusief katholieke opleidingen waar de studenten het kerkelijk erkende ka- techese-diploma kunnen behalen. Die ontwikkeling vroeg tijd. In 1956 wordt de eerste „RK-leerkracht" (tijde lijk) benoemd, in 1965 verschijnen de eerste katholieke leerlingen, in 1969 wordt overwogen een RK-bestuurslid, eventueel adviseur te benoemen. Voor het laatste was een wijziging van de statuten nodig. Pas in 1982 kwam het ervan. Dat bleek niet eenvoudig. Over de formulering van de gondslag werd men het vrij vlot eens, maar de ou de statuten bevatten een artikel 12 (over wijziging van de statuten) waarvan de laatste zin luidde: „Art. 1 al. 2 is onver anderlijk". (Daarin werd Dordt 1618-'19 genoemdEr moest nogal wat no tarisvakmanschap aan te pas komen om de toestemming van alle leden te verkrijgen artikel 1 alinea 2 tóch veran derlijk te behandelen. Nu luidt de grondslag zo: „De Vereniging aanvaardt als grondslag voor haar handelen en voor het aan haar scholen te geven onderwijs de Heilige Schrift naar het belijden van het Apostolicum. De akademie wil zich overeenkom stig deze grondslag in al haar arbeid in gehoorzaamheid aan het Evange lie van Jezus Christus richten op het dienen van God en Zijn wereld." Zo bleef de christelijke belijdenis voor het leven, maar ontdaan van eng-kerke- lijke interpretaties. Een ideale formule? Dat zal niemand beweren. De kon sekwenties voor het onderwijskundig handelen blijven wel erg summier. Te gelijkertijd blijft het een brandende vraag óf en hoevéél verder een school gemeenschap kan gaan zonder de per soonlijke „christelijke vrijheid" aan te tasten. Dit geldt met name in een ge meenschap die er al is. In het Instellings Werk Plan wordt ge probeerd nader te specif iseren. Maar er is uitdrukkelijk afgesproken dat de pa ragraaf „Uitgangspunten" gelezen moet worden als een samenstel van in tentieverklaringen die in diskussie b ij- ven. Het dokument is niet af en niet de finitief. Dit valt erin te lezen: „Wij weten ons geïnspireerd en wil len ons laten leiden door een bijbel se levensvisie, zoals die met narie naar ons toe is gekomen inde berg rede en de gelijkenissen. In prak i- sche zin willen wij navolgers van Je zus Christus proberen te zijn. Want zijn leven en woorden hebben voor ons gezag." Vervolgens wordt dit toegespitst ine n vijftal leefregels en typeringen van de school/akademie die voor ogen staa Het einde van ontwikkelingen rondom de identiteit qua grondslag is niet in zicht. In ons jubileumjaar staan we voor nieuwe vragen onder nieuwe omstan digheden. Identiteit: klimaat en zede Een grondslag is fraai. Maar beperkt- funktioneel (soms dis-funktionee1). Identiteit wordt uiteindelijk door men sen gepraktizeerd; die mensen op hm beurt leven in een bepaald klimaat en onder de zeden die in een bepaalde p s- riode (binnen een bepaalde social groep/konstellatie) vigeren. Om klimaat en zede te kenschetsen ver meld ik dat in 1917 zowel Jhr. Mr. A. de Savornin Lohman als Doctor Abra ham Kuyper een gelukstelegram krijg' n toegezonden bij hun 80e verjaardag „Bestuur Christelijke Kweekschool Middelburg, hoog waardeerenrie wat Gij voor ons land en volk en in 't bijzonder voor de vrije school g j- daan hebt en nog doet, bidt U op de zen feestdag Gods besten zegen toe, de voortgaande vervulling van Ps. 92, vers 13 tot 16." Dit citaat is het telegram aan Lohman; dat aan Kuyper ontbreekt, maar zal wel (misschien met een andere psalme - vondst) van dezelfde strekking zijn g - weest. De portretten van beide voormannen sierden de bestuurskamer. Een „rege ten"-plekje in de school? Defoto-galerij in de bestuurskamer breidt zich ge staag uit met portretten van oud-be stuursleden. Een miniem restant van die foto's hangt thans wat verstolen op de bovenhal van het akademiegebouw aan

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1985 | | pagina 20