terugblik en perspektief 43 No 105 1911. Donderdag 2 Februari. 25e Jaargang. daar gegeven Teorie heel wat meege dragen voor hun volgend leven." Het re gelmatig bezoek taande in de loop der jaren wat, tot het ±1965 verdween Een voorstel van de direkteur met een hoofdaktekursus te beginnen in 1914 wordt afgewezen: men acht zo' n kursus wenselijk, maar niet in overeenstem ming met de statuten en vreest bo vendien „overlading" der vaste leraren. De financiële gelijkstelling van 1920 bracht grote verbetering, vooral ook voor de salarissen der leraren. Tot dan, maar ook nog erna moet er een zeker voor die tijd fors schoolgeld betaald worden door de leerlingen: f 50,- per jaar (ongeveer 10% van het jaargeld van de concierge; omgerekend naar nu zou dat neerkomen op±f 2500,-; aan zienlijk meer dan de nu verschuldigde HBO-heffing a f 778,-). Na 1915 is de vraag om schoolgeldverlaging een te rugkerend tema. Binnen het bestuur klinkt steeds weer het argument van de dreigende over vloed van onderwijzers (en: ,,'t geen al te goedkoop gegeven wordt, ook laag gewaardeerd wordt"De direk teur geeft tegenspel. In 1924 is er een ongekend hoog aantal leerlingen: „dat doet vragen: hoe zullen die in de naaste toekomst een plaats als onderwijzer of onderwijzeres bekomen. Dit jaar ging 't nog vrij goed." (16 ge slaagden; 4 een vaste aanstelling, 4 een tijdelijke, 1 gaat als onderwijzeres naar Nederlands Oost-lndiël). In 1925 mel den zich 47 aspiranten, wat de vraag doet rijzen „wat moet geschieden met overtollige aanvraag?" Het bestuur had oog voor de behoefte op de arbeids markt Pogingen een studiefonds te stichten, (1922) moeten als mislukt beschouwd worden (opbrengst: f 125,-). Per 1920 worden er enkele beurzen verstrekt door O.K W: 11 af 500,- waarover het bestuur zorgvuldig waakt. In vergelijking met de Rijkskweek school is er sprake van diskriminatie (50 beurzen!). Echter: vanaf 1925 wor den er géén beurzen meer toegekend, omdat het Ministerie welbewust de toe vloed wil afremmen. En tóch werden 1924-1933 de topjaren Die groei nam de zorgen niet weg. In 1920 bestaan er in Goes plannen om tot een christelijke kweekschool te ko- Christelyke Kweekschool. Hedenmiddag half twee uur zijn de lessen aan de Christelijke Kweekschool te Middelburg geopend. Had het vorig jaar Mei de voorloopige opening plaats, •thans was men samengekomen om het eigen gebouw op de Heerengracht, het voormalig Arm Weeshuis, in gebruik te nemen. Een gioot aantal leden en begun stigers dor Vereeoiging, afgevaardigden van schoolbesturen en ouders van kweekelingen waren bij de plechtige opening tegenwoordig. Om de bekende reden had het Bestuur aau deze samen komst het feestelijk karakter onthouden. !>e voorz. ror. P. Dielemaa opende de verg., verzocht te zingen Ps. 33 11 en las voor Job 28, waarna ds. N. M. de Ligt voor ging in het gebed. Mr. Dieleman hield toen de vulgende openingsrede men. Desastreuze konkurrentie, die echter in Goes als „zaak des geloofs" wordt gezien. Een audiëntie bij de Mi nister van Onderwijs stelt gerust: elke nieuwe kweekschool moet zich een jaar lang uit eigen middelen financieren - het Goese initiatief verdwijnt dan ook als sneeuw voor de zon. Het bestuur wordt door dit gebeuren geaktiveerd opnieuw het „Zeeuwse cachet" na te streven; direkteur Weeda onderneemt bijv. een „zendings"reis naarTerneuzen e.o. Er is in die jaren meer aan de hand. In 1923 is het Ministerie van O W er op uit (te) kleine kweekscholen weg te saneren. Over een periode van 5 jaren moeten 90 leerlingen de akte verkregen hebben, 80% dient te slagen. Dat lijkt ook voor Middelburg een veel te hoge eis. In 1928 zijn er echter 121 akten uit gereikt, boven verwachting wat tot gro te dankbaarheid stemt. In 1928 wil „het beleid" de kweekscho- M. H. Zjjt mij van harte welkom in hot ge bouw, waarin wij gereed staan de les sen onzer in het verleden jaar geopende Ohr. kweekschool te gaan houden. Het is voorzeker een blijde dag voor de vereeniging die deze school heeft ge sticht- Ik wilde dan ook om met Herman Middendorp te spreken. Ik wilde dat ik kon zingen een lied van vogels en vlinders, van bloemen en blijde dingen en zomer en spelende kinders. Maar acb, mijn hart moet zachtjes klagen van doode erinneringen, van allen droeve en blijde dagen die den nacht iugingpn. Er ligt over deez: blijde dag een nevel, waardoor wij gedrukt zijn. len als een aparte studierichting onder brengen in de HBS. (Het is tevens het eerste jaar dat „kwekelingen met akte" worden gesignaleerd.) Deining alom. Het jaarverslag over 1929 schrijft: „Nog steeds is er voor het onderwijs en met name voor het Lager Onderwijs niet de zoo noodige rust en stabilisatie geko men. Klachten te over worden er van verschillende kanten vernomen en over zeer verschillende zaken." Desalniettemin: als de heer Weeda in 1930 opgevolgd wordt doorDr. Huizen- ga, heeft de christelijke kweekschool voor Zeeland zich een niet weg te den ken plaats veroverd; haar voortbestaan is in wezen gekonsolideerd. De „eigenheid" van de school blijkt o.a. uit het aparte examen in bijbelse en kerkgeschiedenis. Reeds in 1916 is het bestuur daar ontevreden over. Als ik het goed interpreteer - op de no tulen drijvende - werd dit examen afge nomen na het behalen van de onderwij- Bericht over de ingebruikneming van de nieuwe school op de Herengracht, 2 februari 1911.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1985 | | pagina 5