TWEE MIDDELBURGSE IJVERAARS VOOR EEIM NIEUWE DRACHT Carin Schnitger In het najaar van 1 984 was in het Cen traal Museum in Utrecht de tentoon stelling „Reformkleding in Nederland" te zien, die de aandacht vestigde op de Nederlandse interpretatie van een te gen het einde van de vorige eeuw opko mende nieuwe opvatting van kleding voor vrouwen. Het belangrijkste ken merk dat de reformkleding in tegenstel ling tot de toenmalige modevoorschrif ten bezat, was dat de draagsters ervan om gezondheidsredenen geen insnoe rend korset droegen, maar ademend ondergoed en japonnen zonder sleep. Soepelvallende stoffen in lange lijnen moesten het lichaam losjes omhullen. Het was een manier van kleden die vooral de voorkeur genoot van artistie ke vrouwen en van dames die actief wa ren in de vrouwenbeweging. Zij zagen de mode letterlijk en figuurlijk als een dwangbuis. Vooral in de beginjaren, omstreeks 1 900, vereiste het moed en onafhankelijkheid de nieuwe kleding te dragen. In 1 899 richtte men hier te lande in na volging van Engeland en Duitsland de „Vereeniging voor Verbetering van Vrouwenkleeding" op, met de bedoe ling zo het streven naar een gezonde, praktische en ook mooie dracht te bun delen. In alle grote steden van het land, vooral in het westen, werden afdelingen opgericht. In kleine plaatsen of daar waar slechts bij een kleine groep be langstelling bestond, werd een zoge naamd „correspondentschap" opgezet. Dit laatste gebeurde ook in Middelburg. Correspondente was mevrouw M. A. Stomps-Hondius, wonende Seisweg R28. Zij was door haar echtgenoot al ja ren eerder enthousiast gemaakt voorde reform- oftewel „rationele" („verant woorde") kleding. De kunstschilder Barend Hendrik Stomps (Gouda 6-1-1 867/Isselburg 10-9-1944) woonde en werkte om streeks de eeuwwisseling in Middel burg, waar hij eerder leerling was ge weest van J. F. Schütz en C. J. W. Nuys en waar hij later zelf leraar M.O. tekenen werd. Het Zeeuws Museum heeft een bloemschilderij uit 1 903 van hem in be zit. Het is zeer bijzonder dat Stomps, als een der zeer weinige Nederlanders, al in 1888 belangstelling had voor reform kleding en dat hij lid was van de Engelse Reformjapon van fluweel met borduurwerk en kralen. In dit geval heeft men inspiratie gezocht in de late middeleeuwen; vaak ook keek men naar de kleding der oude Grieken. Tekening door J. B. Mid- derigh-Bokhorst; uit het Maandblad der V.v.V.v.V., februari 1 906. „Rational Dress Society". Veel kunste naars hadden weliswaar graag vrouwen wier lichaam niet was misvormd door het korset tot model, zodat zij leken op een klassieke Griekse schoonheid, maar Stomps ging nog een stapje ver der en overtuigde zijn echtgenote van de noodzaak kleding te dragen die het lichaam niet misvormde. Mevrouw Stomps schreef in augustus 1899 aan de secretaresse van de V.v.V.v.V., dat zij leesten voor haar schoenen uit Duits land moest betrekken omdat verant woorde schoenen, die de voeten niet beknelden, zelfs in Amsterdam niet te krijgen waren. Al jaren voordat de Ver eeniging tips voor verbeterde kleding gaf, had zij eigen oplossingen gevon den en droeg zij eenvoudige, gemakke lijk zittende japonnen, dit ondanks de tegenstand van velen uit haar omge ving. Enige tijd later had zij ook anderen in Middelburg enthousiast gemaakt voor deze nieuwe manier van kleden, onder wie de heer Zimmermann, leraar wiskunde aan de HBS, en diens aan staande vrouw. Op welke wijze Barend Stomps in con tact kwam met de Rational Dress Soci - ty is niet bekend. In het Maandblad van de Vereeniging voor Verbetering van Vrouwenkleeding bleek hij een vu g propagandist van de reformkleding n zijn in de jaren 1 900 en 1 901 als feui.- leton verschijnende rubriek „Goed, waar en schoon". Hij kon hierin zi n theorieën kwijt over kleding, een na r zijn mening eigenlijk onnatuurlijk ve - schijnsel. Men diende daarom zo die. t mogelijk bij de natuur te blijven en h:t lichaam alleen te bedekken uit „een b staand zedelijk gevoel" en voorts a>s beschutting en bescherming. Hij voelcie zich, in tegenstelling tot kunstenaars als de Belg Henry van de Velde en de Nederlander Gustave van de Wall Pe né, niet geroepen om zelf reformkle ding te ontwerpen, omdat voor hem niet het kunstzinnige maar het rationes aspect op de eerste plaats kwam. Behalve deze mensen van het eerste ui telde heel Zeeland niet meer dan een dertigtal leden van de V.v.V.v.V., de meesten in Middelburg en Goes, hoe wel men 's zomers in Domburg vele dames in reformkleding met de karak teristieke hoge taille langs het stran zag wandelen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1985 | | pagina 18