<D
vi jaar zeeuws cultuurbeleid
103
bi rau; daarna zijn de lasten geheel
voor de gemeenten. Zo ontstaat het
theaterbureau „Uit in Zeeland" uit de
opgeheven SCZ.
Terneuzen wil ook wel een dergelijk bu-
re voor Zeeuwsch-Vlaanderen, maar
de orovincie wenst er geen twee. Ande
re emeenten kunnen in „Uit in Zee-
la participeren, maar op dezelfde
voorwaarden als voor de centrumge-
m nten boven de Westerschelde gel
de Terneuzen haakt af en stelt een ei
gen schouwburgdirecteur aan. In de
overige gemeenten worden andere en
verschillende oplossingen gevonden.
Sommige gemeenten gaan zelf pro-
grrnmeren, andere laten het over aan
er., plaatselijke werkgroep. Axel be
st dt het programma uit aan een com-
m cieel impressariaat.
f uwe Muziek
J-: gd en Muziek Zeeland isaltijd al een
vr-emde eend geweest in de bijt van de
SCZ. Jeugd en Muziek spant zich in
vc :r hedendaagse en vaak experimen
ted kunst; in de praktijk niet alleen mu-
z sk maar ook film, toneel en muziek
theater. De andere organisaties binnen
de SCZ stellen zich breder op; hebben
ook het karakter van publieksorganisa-
ties. Jeugd en Muziek vraagt niet wat
he publiek wil, maar wil de aandacht
vestigen op hedendaagse kunst van ho-
cê kwaliteit. Daarvoor een podium in
Zeeland zijn. Die eigenzinnige opstel-
g én het imago van een ontoeganke-
programma - tenminste voor het
.te publiek - levert spanningen op,
t nnen en buiten de SCZ.
In de cultuurnota van 1 980 erkent het
ovinciaal bestuur het belang van ex-
rimenten en vernieuwing binnen de
mst en stelt zich tot taak, die te onder-
eunen. Jeugd en Muziek moet het dan
ook vooral hebben van de provincie;
tin de gemeenten in Zeeland staan
genlijk alleen Middelburg, Vlissingen
i Hulst positief tegenover de eigenzin-
ge kunst van Jeugd en Muziek.
ort na de opheffing van de SCZ dreigt
ook die kunst op het schavot terecht te
komen. Met de boedelscheiding komt
een begrotingstekort te voorschijn en
Jat wordt een eigenzinnige club, die -
het is waar - niet altijd tactisch ma
CONCERT IN DE ZEEUWSE BIBLIOTHEEK
MIDDELBURG
PIANIST CLAUDE HELFFER
SPEELT OE ORIE PIANOSONATES VAN BOULEZ
VRIJDAG 29 MAART 21.00 UUR
noeuvreert, kwalijker genomen dan een
organisatie die behoudend program
meert. De provincie besluit geen subsi
die meer te verlenen aan Jeugd en Mu
ziek, maar wil gelukkig wel zaken doen
met een degelijker organisatie.
Uit de as van Jeugd en Muziek Zeeland
komt in 1 983 de Stichting Nieuwe Mu
ziek Zeeland tot stand, die - na een roe
rig debat in Provinciale Staten - voor
lopig voor twee jaar krediet krijgt. En zo
behoudt Nederland - hopelijk - zijn
Festival Nieuwe Muziek in Middelburg.
Kunstzinnige vorming
Aan het begin van dit artikel had ik het
over twee mogelijkheden om kunst en
cultuur toegankelijker te maken voor
een breed publiek: cultuurspreiding en
kunstzinnige of culturele vorming,
vooral in het onderwijs. Aan die kunst
zinnige vorming is in de jaren zeventig
in Zeeland veel aandacht besteed, maar
bij gebrek aan middelen bleef zij toch
vooral in het geformuleerde ideaal ste
ken. Via nota's pleit met name de
Zeeuwse Culturele Raad regelmatig
voor meer inspanningen door muziek
scholen en het Zeeuws Instituut voor
Kunstzinnige Vorming in de richting
van het onderwijs. Maar ook de SCZ en
de musea zouden daar meer aan moe
ten doen. En dan vooral systematisch en
op een manier die in het onderwijs past,
zodat culturele vorming even belangrijk
wordt als de andere vakken. Maar het
onderwijs in Zeeland zit er niet om te
springen. Het centralistische onder
wijsbeleid van de rijksoverheid biedt
evenmin veel openingen. Tot aan het
eind van de jaren zeventig beperkt de
kunstzinnige vorming in Zeeland zich
dan ook tot schoolvoorstellingen en -
concerten, die doorgaans via de SCZ
worden georganiseerd, en incidentele
activiteiten van een klein aantal gemoti
veerde leerkrachten.
In 1 980 starten in Nederland vijf zoge
naamde AKU-projecten. Ik geef geen
verklaring voor die afkorting; hij is niet
interessant. Het doel is belangrijker. En,
dat één van die projecten - op initiatief
van de Zeeuwse Culturele Raad - in
Zeeland is gesitueerd. Het project
beoogt, instellingen die zich in de pro
vincie met kunst en kunstzinnige vor
ming bezig houden, tot samenwerking
te brengen zodat er meer kan worden
gedaan aan de kunstzinnige vorming in
het onderwijs, het sociaal-cultureel
werk en de amateuristische kunstbeoe
fening. Belangrijke participanten in het
project zijn de SCZ, de beide muziek
scholen, hetZIKV, het Zeeuws Centrum
voor Amateurtoneel en het Regionaal
Pedagogisch Centrum Zeeland, de
schoolbegeleidingsdienst in de provin
cie.
Dit project - het duurt drie jaar - zorgt
ervoor dat deze instellingen elkaar be
ter leren kennen, regelmatig met elkaar
overleggen en afspraken maken voor
een goede taakverdeling. Zij spreken
ook af, niet ieder op eigen houtje de
scholen te benaderen, maar daarvoor
een gemeenschappelijke vorm te vin
den zodat er één adres ontstaat voor de
ondersteuning van de kunstzinnige vor
ming in het onderwijs.
Muziekscholen en ZIKV
Op rijksniveau is ondertussen besloten,
de verantwoordelijkheid voor de kunst
zinnige vorming te decentraliseren. Die
voor het uitvoerend werk van de mu
ziekscholen en creativiteitscentra -
zoals het ZIKV - komt bij de gemeen
ten, terwijl de provincies de verant
woordelijkheid voor de ondersteuning