<D vi jaar zeeuws cultuurbeleid 103 bi rau; daarna zijn de lasten geheel voor de gemeenten. Zo ontstaat het theaterbureau „Uit in Zeeland" uit de opgeheven SCZ. Terneuzen wil ook wel een dergelijk bu- re voor Zeeuwsch-Vlaanderen, maar de orovincie wenst er geen twee. Ande re emeenten kunnen in „Uit in Zee- la participeren, maar op dezelfde voorwaarden als voor de centrumge- m nten boven de Westerschelde gel de Terneuzen haakt af en stelt een ei gen schouwburgdirecteur aan. In de overige gemeenten worden andere en verschillende oplossingen gevonden. Sommige gemeenten gaan zelf pro- grrnmeren, andere laten het over aan er., plaatselijke werkgroep. Axel be st dt het programma uit aan een com- m cieel impressariaat. f uwe Muziek J-: gd en Muziek Zeeland isaltijd al een vr-emde eend geweest in de bijt van de SCZ. Jeugd en Muziek spant zich in vc :r hedendaagse en vaak experimen ted kunst; in de praktijk niet alleen mu- z sk maar ook film, toneel en muziek theater. De andere organisaties binnen de SCZ stellen zich breder op; hebben ook het karakter van publieksorganisa- ties. Jeugd en Muziek vraagt niet wat he publiek wil, maar wil de aandacht vestigen op hedendaagse kunst van ho- cê kwaliteit. Daarvoor een podium in Zeeland zijn. Die eigenzinnige opstel- g én het imago van een ontoeganke- programma - tenminste voor het .te publiek - levert spanningen op, t nnen en buiten de SCZ. In de cultuurnota van 1 980 erkent het ovinciaal bestuur het belang van ex- rimenten en vernieuwing binnen de mst en stelt zich tot taak, die te onder- eunen. Jeugd en Muziek moet het dan ook vooral hebben van de provincie; tin de gemeenten in Zeeland staan genlijk alleen Middelburg, Vlissingen i Hulst positief tegenover de eigenzin- ge kunst van Jeugd en Muziek. ort na de opheffing van de SCZ dreigt ook die kunst op het schavot terecht te komen. Met de boedelscheiding komt een begrotingstekort te voorschijn en Jat wordt een eigenzinnige club, die - het is waar - niet altijd tactisch ma CONCERT IN DE ZEEUWSE BIBLIOTHEEK MIDDELBURG PIANIST CLAUDE HELFFER SPEELT OE ORIE PIANOSONATES VAN BOULEZ VRIJDAG 29 MAART 21.00 UUR noeuvreert, kwalijker genomen dan een organisatie die behoudend program meert. De provincie besluit geen subsi die meer te verlenen aan Jeugd en Mu ziek, maar wil gelukkig wel zaken doen met een degelijker organisatie. Uit de as van Jeugd en Muziek Zeeland komt in 1 983 de Stichting Nieuwe Mu ziek Zeeland tot stand, die - na een roe rig debat in Provinciale Staten - voor lopig voor twee jaar krediet krijgt. En zo behoudt Nederland - hopelijk - zijn Festival Nieuwe Muziek in Middelburg. Kunstzinnige vorming Aan het begin van dit artikel had ik het over twee mogelijkheden om kunst en cultuur toegankelijker te maken voor een breed publiek: cultuurspreiding en kunstzinnige of culturele vorming, vooral in het onderwijs. Aan die kunst zinnige vorming is in de jaren zeventig in Zeeland veel aandacht besteed, maar bij gebrek aan middelen bleef zij toch vooral in het geformuleerde ideaal ste ken. Via nota's pleit met name de Zeeuwse Culturele Raad regelmatig voor meer inspanningen door muziek scholen en het Zeeuws Instituut voor Kunstzinnige Vorming in de richting van het onderwijs. Maar ook de SCZ en de musea zouden daar meer aan moe ten doen. En dan vooral systematisch en op een manier die in het onderwijs past, zodat culturele vorming even belangrijk wordt als de andere vakken. Maar het onderwijs in Zeeland zit er niet om te springen. Het centralistische onder wijsbeleid van de rijksoverheid biedt evenmin veel openingen. Tot aan het eind van de jaren zeventig beperkt de kunstzinnige vorming in Zeeland zich dan ook tot schoolvoorstellingen en - concerten, die doorgaans via de SCZ worden georganiseerd, en incidentele activiteiten van een klein aantal gemoti veerde leerkrachten. In 1 980 starten in Nederland vijf zoge naamde AKU-projecten. Ik geef geen verklaring voor die afkorting; hij is niet interessant. Het doel is belangrijker. En, dat één van die projecten - op initiatief van de Zeeuwse Culturele Raad - in Zeeland is gesitueerd. Het project beoogt, instellingen die zich in de pro vincie met kunst en kunstzinnige vor ming bezig houden, tot samenwerking te brengen zodat er meer kan worden gedaan aan de kunstzinnige vorming in het onderwijs, het sociaal-cultureel werk en de amateuristische kunstbeoe fening. Belangrijke participanten in het project zijn de SCZ, de beide muziek scholen, hetZIKV, het Zeeuws Centrum voor Amateurtoneel en het Regionaal Pedagogisch Centrum Zeeland, de schoolbegeleidingsdienst in de provin cie. Dit project - het duurt drie jaar - zorgt ervoor dat deze instellingen elkaar be ter leren kennen, regelmatig met elkaar overleggen en afspraken maken voor een goede taakverdeling. Zij spreken ook af, niet ieder op eigen houtje de scholen te benaderen, maar daarvoor een gemeenschappelijke vorm te vin den zodat er één adres ontstaat voor de ondersteuning van de kunstzinnige vor ming in het onderwijs. Muziekscholen en ZIKV Op rijksniveau is ondertussen besloten, de verantwoordelijkheid voor de kunst zinnige vorming te decentraliseren. Die voor het uitvoerend werk van de mu ziekscholen en creativiteitscentra - zoals het ZIKV - komt bij de gemeen ten, terwijl de provincies de verant woordelijkheid voor de ondersteuning

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1985 | | pagina 21