vi:r jaar zeeuws cultuurbeleid 105 Onderricht in slagwerk. (Zeeuwse Muziekschool, Kuiperspoort Middel burg) De harppiste. (Zeeuwse Muziekschool). De Kuiperspoort te Middelburg. Links de Zeeuwse Muziekschool en het Zeeuws Instituut voor Kunst zinnige Vorming. M adelburg voor de voordelen, die voortzetting van de samenwerking biedt. Terneuzen doet ook mee, maar blijft plannen maken voor het invoegen v i zijn afdeling in de muziekschool. Zo blijft er een aanzienlijk gekortwiekt Zi V over, ook omdat het - meer dan de iziekscholen - de gevolgen onder- idt van de bezuinigingen. C idersteuning De provincie heeft dus gekozen voor afzonderlijke instelling, die de on- isteuning van de kunstzinnige vor- n ng - vooral in het onderwijs - ter :nd zal nemen. Aan deZeeuwseCultu- rtie Raad wordt in 1 981 gevraagd, een an voor zo'n instelling te maken. Een r .anco start is echter niet mogelijk. Zo in in de provincie al vele jaren twee to- oeladviseurs werkzaam, die zich ook ezig houden met dramatische vor- mg. En het - lopende - AKU-project ander stimulerend beleid heeft ook het een en ander opgeleverd, nd 1 980 kunnen - vrij onverwachts - vijf half-time consulenten beeldende rrming worden aangesteld, die voor- pig onderdak krijgen bij het ZIKV. oor de stimulering van de kulturele vorming in het voortgezet onderwijs kan eveneens een consulent in dienst worden genomen, terwijl een muziek- konsulent in het vooruitzicht wordt ge steld. Hoe het met de SCZ zal aflopen is dan nog niet bekend, maar er moet wel rekening mee worden gehouden dat vanuit die organisatie schoolvoorstel lingen en -concerten worden bevor derd. Ook een onderdeel van de kunst zinnige vorming. In 1980 is tenslotte een - door de Zeeuwse Culturele Raad geïnitieerde - Werkgroep Edukatieve Tentoonstellingen aan het werk ge gaan, die kleine exposities met lesbrie ven maakt die in de scholen kunnen worden gebruikt. De Zeeuwse Culturele Raad vindt dat deze consulenten en ac tiviteiten het beste bijeen kunnen wor den gebracht in een nieuw instituut op provinciaal niveau. Dan kan er een hecht ondersteuningsteam ontstaan en een duidelijk adres, waaraan vanuit het onderwijs - maar ook uit het sociaal- cultureel werk en de amateuristische kunstbeoefening - vragen om onder steuning kunnen worden gericht. Volwasseneneducatie Wat nu volwasseneneducatie heet is al tijd een belangrijk aspect geweest van het cultuurbeleid, zoals dat door de Zeeuwse Culturele Raad is bevorderd. De raad stond daar niet alleen in; ook de andere provinciale culturele raden heb ben dat steeds als een voornaam aan dachtspunt gezien. Dat moest ook wel, want het officiële onderwijs had daar 15 a 20 jaar geleden nauwelijks aan dacht voor. Aan het begin van de jaren zeventig is de belangstelling voor volwassenene ducatie beperkt tot een vrij kleine groep. Nederland heeft dan - in verge lijking met enkele andere Europese lan den - een grote achterstand op het ter rein van onderwijs-, scholings- en vor mingsmogelijkheden voor volwasse nen. Het idee van de permanente edu catie leeft dan. Die komt er in het kort op neer dat mensen gedurende hun he le leven mogelijkheden moeten hebben om verder te leren. En daarbij gaat de aandacht natuurlijk in de eerste plaats uit naar degenen, die in hun jeugd wei nig kansen hebben gehad om onderwijs te volgen. In 1971 organiseert de Zeeuwse Cultu rele Raad een conferentie over perma-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1985 | | pagina 23