m HERINNERING BRENGEN: 1585, 1685, 1785 EN 1885 M. P. de Bruin Bij e n herdenking kan iets worden ge vierd, zoals het feit dat Johan Sebas- tiaan Bach 300 jaar geleden werd ge boren of de totstandkoming van het Rijksmuseum in 1885. Kan de val van An erpen in 1 885 worden gevierd? In de zin dus van feestelijk herdenken. Hit past een ontkenning. De tragiek vat \ntwerpen kan wel in herinnering worden gebracht, zoals Van Damme dit hei gedaan in zijn artikel in dit num- me We herinneren aan de woorden van Pieter Geyl in zijn „Geschiedenis var e Nederlandse stam": „Antwerpen gt len!" Algemeen verwachtte men da: |e onderwerping van Holland en Ze ..and dra volgen zou. Maartegen een re streekse aanval lagen die gewes- te achter de rivieren beschut. F na ervoer het aanstonds: deZeeuw- .euzen hadden zijn brug niet kunnen f eren, maar zij konden het Spaans c /orden Antwerpen onverbiddelijk i de zee afsluiten. De stad die Parma zij zijn ontembare geestkracht, i militair vernuft en zijn menskundig aid had kunnen veroveren, verdorde het ware onder zijn handen. Niet al- omderwille van de religie, maar dat de stremming van alle handel in hun bestaan trof, verlieten dui- iden de stad - zoals er al duizenden Brugge en Gent en Brussel en Me len en uit alle steden die in Spaanse 1 iden vielen, weggetrokken waren -, de meesten kwamen naar Holland en aland en versterkten daar het gere- fo:meerde element en voerden er te vens schatten van kapitaal, onderne- igsgeest en kennis aan. De rust en ie die Parma aan Vlaanderen en Bra- bracht, hadden veel van de verstij- des doods. Daarentegen trokken de beste levenskrachten van het derlandse volk op het kleine stukje ads benoorden de rivieren samen." 1685 ehonderd jaar geleden herriep Lode- XIV het Edict van Nantes. Het was ndrik IV die in 1 598 aan de protes ten, ook hugenoten genoemd, een terkte vrijheid van godsdienst ver ende in een aantal plaatsen in Frank- h vergezeld van enige politieke rech- Gedurende de volgende eeuw werd van die vrijheden telkens wat afge- nabbeld, vooral toen de „Zonneko ning" aan het bewind kwam. Die her roeping van dat Edict van Nantes kwam dan ook niet onverwacht. Maar in 1 685 verloren de protestanten in Frankrijk het laatste restje van de rechten die zij in dat land bezaten. Toevluchtsoord was vooral de Republiek der Verenigde Nederlanden. In tegenstelling tot een algemeen verbreide mening dat de ge vluchte hugenoten vooral tot de bezit tende klasse behoorden, kwamen vele, eenvoudige arbeidsgezinnen de gren zen over. Wel waren er onder de talrijke vluchtelingen een groot aantal predi kanten en geleerde personen. In som mige Nederlandse kringen begon men in de 1 8e eeuw Frans te spreken en gold het voor deftig naar de Waalse kerk te gaan. Deze zomer (tot en met 20 augustus) is er in de Nieuwe Kerk te Amsterdam een tentoonstelling: De Hugenoten - de herroeping van het edict van Nantes. Op een lijst van de Waalse kerken in Ne derland op deze expositie blijkt Middel burg met 1574 de eerste Waalse ge meente in ons land te hebben. De stroom van vluchtelingen uit Frankrijk en het Walenland begint al in de 16e eeuw, maar het is toch de herroeping van het edict geweest die de grootste stroom heeft veroorzaakt. Dat blijkt ook uit het feit dat binnen korte tijd in westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen (Kad- zand. Oostburg en Aardenburg) Waalse kerken werden gesticht. In dit verband: 1 685 kan wel herdacht maar niet wor den gevierd. 1785 In 1 780 volgde in de Zuidelijke Neder landen Jozef II zijn moeder, Maria The- resia, op. Hij staat bekend als een van de „verlichte despoten". We leven dan ook in het tijdperk van de Verlichting. In 1781 stuurt Jozef een rondzendbrief (zie artikel Hulsbergen in Z.T. 1 984, 4) die bekend staat als het Tolerantie edict. In feite wordt hierin de protestan ten een mate van vrijheid van gods dienst verleend die zowel katholieken als protestanten overvalt. Zij hadden hierop niet gerekend. Even plompverlo ren eist hij in het midden van de jaren tachtig de vrijheid op van de Schelde, die tot dan toe nog altijd gesloten was. In het diplomatieke verkeer was Jozef II bepaald geen tacticus. Wanneer op 8 november 1785 de vrede tussen de Republiek en de keizer wordt gesloten Voor de vrijmaking van de Schelde (opheffing tol gelden) van 1863 werd in 1883 een gedenkteken opgericht. krijgt deze zijn zin wat de Scheldeforten betreft, maar de Schelde blijft gesloten. Toch is er in deze jaren een pamfletten- oorlog geweest met de vrijheid van de Schelde als thema. De wurging van Antwerpen vloekte toch met alle na tuurrecht, om nogmaals Geyl te citeren. En het natuurrecht was een belangrijk onderwerp in de gedachtenwereld van de Verlichting. Het was de zoveelste Scheldekwestie, die onbeslist bleef, tot aan de dag van vandaag zoals uit het ar tikel van Roos blijkt. De „vrijheid" van de Schelde werd in Antwerpen in 1 863 gevierd. Het gedenkteken kwam er in 1883. 1885 In het jaar 1 885 werd het Rijksmuseum te Amsterdam - een ontwerp van P. J. H. Cuypers, met vele wijzigingen, geo pend. Victor de Stuers was van dit pro ject de grote stimulator. De Stuers, die een bijzondere band met Veere had, heeft de afbraak van het Arsenaal al daar in 1885 niet kunnen voorkomen. Verwey heeft in deze aflevering de ge schiedenis van het Arsenaal beschre ven. Het gebouw had volgens de dienst der domeinen geen functie meer. Van daar. Volgens deze regel zijn er in de vorige eeuw heel wat monumenten gesloopt. De opening van het Rijksmuseum wordt gevierd, de afbraak van het Arsenaal herdacht.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1985 | | pagina 15