meekijken in de zeeuwse „overheidskeuken" 6 antwoordelijkheden, het maken van goede principiële (en incidentele) af spraken, in het algemeen om een weder zijds vertrouwen. Een overheid die mocht denken dat bij het informeren en voorlichten van de burger de publici teitsmedia - ten bate van de eigen voor lichtingstaken - naar het tweede plan kunnen worden verwezen maakt een ernstige vergissing, hoe eerlijk en objec tief die overheid ook voorlicht. Overigens is de gesignaleerde verschui ving in de richting van publieksvoorlich ting wel verklaarbaar als men let op de ingewikkeldheid van vele onderwerpen waarmee de burger te maken heeft ge kregen. Met het „verklaren en toelich ten" kan de burger dikwijls een dienst worden bewezen die men - gezien de aard van de media - van b.v. een dag blad niet mag verwachten. In de verhouding pers-voorlichting valt nog een andere ontwikkeling te consta teren. Uit een oogpunt van nieuwsvoor ziening op het provinciale vlak is de openbaarmaking van provinciale nota's, rapporten enz. in een veel eerder sta dium dan voorheen het geval was een factor van belang. Die eerdere open baarmaking betekent o.a. dat „voorlich ting" dikwijls door journalisten minder dan vroeger hoeft te worden geraad pleegd om aan informatie te komen. Verder is van belang op te merken dat het bureau voorlichting bij lange na niet het enige adres voor informatieverstrek king is. B.v. gedeputeerden zijn voor journalisten welkome „nieuwsbronnen". Takenpakket Het kan niet de bedoeling zijn van dit ar tikel een volledige opsomming te geven van het heie takenpakket van het bureau voorlichting. Een globaal overzicht leert o.a. dat in de loop van de jaren vele hon derden persberichten zijn uitgegeven en dat duizenden brieven en briefkaarten, alsmede niet minder telefonische ver zoeken om informatie zijn gehonoreerd. Het Zeeuws Bulletin - een maandelijkse samenvatting van artikelen, berichten en beschouwingen uit dag- en weekbla den over Zeeuwse zaken - is inmiddels in zijn 1 9e jaargang. Van vele tientallen nota's en rapporten, primair bedoeld voor provinciale staten, zijn samenvat tingen gemaakt, bestemd voor specifie ke doelgroepen of voor een algemeen publiek. Het samenstellen of eventueel begeleiden van het maken van folders en brochures over een groot aantal onder werpen waar het provinciaal bestuur mee te maken heeft hoort ook tot het ta kenpakket van het bureau, evenals het dagelijks - voor bestuurders en ambte lijk apparaat - signaleren van voor de provincie belangrijke artikelen en be richten in de bladen. Het op verzoek of op eigen initiatief verstrekken van gege vens dan wel het schrijven van speeches e.d. voor de commissaris der koningin of gedeputeerden behoort tot hetvoorlich- tingswerk, evenals het houden van inlei dingen voor groepen (w.o. leerlingen en studenten voortgezet onderwijs) in het Provinciehuis. Bij de voorlichtingsactiviteiten neemt het audio-visuele element al vele jaren een belangrijke plaats in. Het bureau be schikt over een flink aantal voorlich tingsfilms (ook op video) over Zeeland (die frequent worden uitgeleend) en ook over een (in eigen beheer gemaakt) aan tal banddiaseries. Het produceren van tentoonstellingen en het deelnemen met provinciale stands aan exposities krijgt eveneens veel aandacht. Dat bij dit alles het adviseren - op ver zoek of uit eigen beweging - van gede puteerde staten in voorlichtingszaken een essentieel onderdeel is van de voor lichtingswerkzaamheden ligt voor de hand. Bij die advisering en de uitvoering is er dikwijls overleg met de meest bij het onderwerp betrokken griffieafdeling of provinciale dienst. De post voorlich ting - personele en materiële kosten - staat op de provinciale begroting voor 1986 voor een bedrag van ruim f 1,1 miljoen. Inspraak Met de benoeming van een inspraak coördinator in 1978 (toegevoegd aan het bureau voorlichting) kreeg ook in Zeeland het begrip inspraak inhoud op provinciaal niveau. Uitgebreide in spraakprocedures over de komende in richting van het Oosterscheldegebied en het ontwerp-streekplan Midden-Zee land werden opgezet, uitgevoerd en geëvalueerd. O.a. de hierbij opgedane ervaringen hebben ten grondslag gele gen aan de later door provinciale staten vastgestelde inspraaknota die een aan tal spelregels - voor provinciaal bestuur en insprekers - bevat. Inmiddels komt elk jaar in de staten een lijst aan de orde met onderwerpen die voor enigerlei vorm van inspraak in aanmerking kun nen worden gebracht. Een bijzondere commissie Bij de voorbereiding van de statenver kiezingen voor 1974 hebben de toen malige lijsttrekkers voor het eerst een aantal beleidsafspraken gemaakt. Daar toe behoorde de instelling van een com missie ad hoc die het provinciaal bestuur zou moeten adviseren over het meer be trekken van burgers bij het bestuur van de provincie. De commissie zou ook moeten adviseren over de voor- en na delen van de openbaarheid van de com missiesvan advies en bijstand uit de sta ten, alsmede over de toegankelijkheid van statenleden tot ambtelijke adviezen. In hun vergadering van 11 april 1975 hebben provinciale staten deze commis sie ad hoe ingesteld. Leden waren (en zijn) leden van provinciale staten (een gedeputeerde is voorzitter), de griffier der staten en enkele ambtenaren (o.w. het hoofd bureau voorlichting), de direc teur van het provinciaal opbouworgaan Stichting Zeeland en twee vertegen woordigers van de afdeling Zeeland van de Ned. Vereniging van Journalisten. De commissie heeft, de balans opma kend, belangrijke bijdragen geleverd aan de grotere openbaarheid, openheid en voorlichting op provinciaal niveau. Al vrij spoedig aanvaardden de staten op voorstel van gs het commissie-advies tot volledige openbaarheid van de com missie-vergaderingen uit de staten evenals het advies over de ambtelijke adviezen. Bij de uitvoering van haar eerste, alge mene opdracht heeft de commissie zich evenmin onbetuigd gelaten. Van haar „wapenfeiten" - die via gedeputeerde staten de instemming van provinciale staten verkregen - worden hier ge noemd: invoering van spreekrecht voor het publiek in commissievergaderingen, instelling van een commissie voor klach ten en verzoeken, een enquête onder de statenleden over hun rol bij het streven naar grotere betrokkenheid van de Zeeuwse burgers bij het politieke ge-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 12