Sta een fefcet gefp^eck/ Kort ende Waerachtigh verhael gefjouDen tn Coiijnf-piateDen November, 16o6> tuffcljfn ccnige 3£icnacr£ Der <3crefo2mecröer ftercbcn/ cnDeccmgc naeDcr-Dooper# tyitt tónocïj bp geboegljt een Coppe ban een gljefcljnft bp öe aaacöcr-Doopercn ober Defen Ijanöel upt-gegetoen/ meteen ho?te benmttooo?* Dingfjeöaecop. £)oo? Fran^oys Bocls2$occU-berkooper/ tbonenDc bp 'td§taöt-&upss/mDetoitte©upf. 2111110x646, eduwaert adriaensz booms, 1599-1625 59 voor het water en de scherprechter, we weten het niet; maar de woorden gere formeerd of Calvijn komt men in die eer ste driekwart van de zestiende eeuw practisch niet tegen. Wel wordt er reeds onderscheid gemaakt tussen wederdo pers en kettersen van de Lutherije of Martinisten. Mennonieten, Melchiorie- ten of anabaptisten waren in het begin van die eeuw de gebruikelijke benamin gen om de doperse ketters uit die eerste wilde tijd aan te duiden. De tijd, van de inquisitie-spionnen, het aanbrengen van eikaars familieleden, van de wrede mar telingen en het zegevierend getuigen op de brandstapels. Vooral in het begin wa ren het de herdopersen die ten slachtof- fervielen. De gegevens uit het Crimineel Register van Middelburg, het „ruig re- gister" zijn tekenend. Het is pas later dat meer en meer de leerlingen van Calvijn, de gereformeerden worden genoemd. Calvinisten en Mennonieten zijn dan ge lijkelijk het slachtoffer van de Rooms- Spaanse inquisitie. En uit de historische bronnen van die tij den blijkt hoe ver de wortels van de tra ditionele twistgesprekken tussen Calvi nisten en dopers reiken. Beiden vech tend om volgelingen; beiden door over heid en de kerk verguisd, vervolgd en gedood. In 1566 krijgt Jan Turck, de beruchte stadhouder van Walcheren met zijn dienders zes schellingen „over huerlie- der dachgelden van dat hy andermael up den 30 Septembris de predicatie van denselven Valerius (een Mennoniet) heeft gheweestverstoorentusschen der Vere ende Armuyden op den dijck ende te beletten de voorn, disputatie tusschen de zelve ende een predicant vande calvi nisten". Een voorbeeld dat met vele an deren is aan te vullen. Maar wij zijn dan in het jaar 1 566. Het jaar van de massale volksopstand; wat eerder met de dood werd bestraft, is nu nog slechts verbo den. 1566, Het jaar van de beelden storm, ook in Middelburg. En na een golf van nieuwe vervolgingen na de komst van Alva en nadat de gereformeerde reli gie te Vlissingen in 1 572 voet aan wal zette, zullen de doopsgezinden tenslot te, verdreven door de roomsen en ver volgd door de gereformeerden in aantal en betekenis verminderen. Als in 1598 het eiland Noord-Beveland herboren wordt, is met Cornelis Pietersz uit Eme- lisse de lutherije practisch verdwenen, is de Calvinistische leer de geprivileerde leer geworden, is de Roomse macht ont kracht en worden de dopers op het ei land nog maar gedoogd. Zij worden ge doogd als verdwaalden en slachtoffers om hen door vurige gebeden, geleerde theologische disputen en goede voor- Rfim. iverf. i 8, De toorn Godts ontdeckt hein van den Hemel over alle god- loolheyt ende ongerechtigheyt der Menfchen die de waer- heyt in ongerechtigheyt t'onderhonden Dor D RE C H Ti

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 25