het vergruisde beeld: het graf van rooms-koning willem II 44 i okavRSV- i.bovf dAdVAMVniVKOMK I KI l'Kl S'l." BAlAll bH V '.'tA fvCüvM/XMrtfc: tvur«.i vxRj:J \vv».i. bCZ U.-r il v.i.iytRL.-r l. v rJ-.U' loKit.v X Tt vv j Cu\f /Mi ist »•'>-. it ril Mi uvftffePmtft t/b,iVN-'-v'iv'.\ vtRC> >1 tONCKII. I - tViVI.IL-A I.:. Kn Illll ll) V -- I I UcNAXX AC^.tMHKL V. t il. ia u k-' kw.vkc-ilak'.ui-l ftk i mt.t CKI, l (CMWaV r>v A.o-T 1,-t'fc: :,t I It l.f AK.OVl HÏ.M fjj.M, M \KM I tMM.1i X: L>.l'£v m. 10. Tki.su.iv'i I Ai.sPVksais-! I'RIN CT M WIMILU v AKI Hl.t'VC U\V;»1 R(CL pi PMSKOï 7, L.Ml'LKLVp. DLS KOM At.NS rxiO\> pj1.v a,M>. VMf.n Grafschrift van Karei de Stoute, 1 558-1 562. su het koorgestoelte zal zijn voorzien. Voor de nieuwe inrichting van de koor kerk heeft men een belangrijk kunste naar aangetrokken, Jan Gossaert ge naamd Mabuse, die naar de traditie wil vijftien jaar aan het grote altaarstuk (re tabel) voor het hoogaltaar geschilderd heeft. Een lange periode maar afgewis seld o.a. door een reis naar Italië en ver schillende opdrachten. Op 9 december 1520 zag Albrecht Dürer het grote al taarstuk met aan weerszijden een dub- belluik. Ook voor andere delen van de koorkerk maakte Gossaert de ontwer pen. Studie van de context waarin deze kunstwerken waren vervaardigd, maak te het mevrouw Dhanens mogelijk het altaarkleed (antependium) voor het hoogaltaar te identificeren met dat in de Koninklijke Musea voor Kunst en Ge schiedenis te Brussel. Het altaarkleed toont vijf maaltijden vermeld inde evan- gelieën. Het geheel symboliseert de eu charistie met nadruk op de rol van de discipelen en naaste medewerkers. Geen enkele van de oudste bronnen pre ciseert het onderwerp van het altaar stuk. De opstelling in het koor sug gereert dat het object meer schools dan emotioneel was en aangepast aan de specifieke taken van de Norbertijnen die actief waren in de parochiedienst en ge richt op hetterugdringen van de ketterij en over de transsubstantiatie. Mevrouw Dhanens veronderstelt dat de grote gra vure van de Gregoriusmis, naar een compositie van Gossaert, de afbeelding weerspiegelt van het altaarstuk en wel van het centrale paneel, gebaseerd op de nauwe verwantschap van het onder werp op de gravure en de voorstellingen op het altaarkleed. Het geheel vormde een voorbeeldfunctie voor de Norbertij- ner monniken. Ongetwijfeld heeft volgens mevrouw Dhanens Jan Gossaert, die in 1532 overleed, ontwerpen geleverd voor het grafmonument van Willem II en zijn echtgenote Elisabeth van Brunswijk-Lü- neburg. Pas onder abt Floris van Schoonhoven zal het sluitstuk van de ar tistieke uitrusting, met name de vorste lijke graftombe, in de jaren 1 542-1 546 worden uitgevoerd. Om het wandgraf, dat met het meer bescheiden gedenkte ken van gravin Ada een omvangrijk en semble vormde, te visualiseren is me vrouw Dhanens gaan vergelijken met andere gedenktekens die een soortgelij ke architectonische structuur hebben. „Men mag zich de compositie van het wandgraf enigszins voorstellen met een soliede basis van voetstukken en plinten, aan weerszijden de sprekende vertikale elementen als zuilen en/of pilasters, een horizontaal ba/kgestel, een hoogveld en een bekroning, waarop en waartussen de gebeelhouwde figuren, de heraldische en decoratieve elementen, hun plaats von den". Prof. dr. C. A. van Swigchem heeft voor deze studie een ideeënschets bijge dragen, die een belangrijke ondersteu ning voor de visualisering vormt. De se pulture van Willem en Elisabeth bevond zich aan de zuidkant tegen de muur. De schrijver van het handschrift van 1 559 is precies in de opgave van de gebruikte materialen: albast, jaspis (gespikkeld marmer), jais (git/zwart marmer) en ver guldsel dat wel overdadig zal zijn toege past. De beelden van Willem en Elisa beth waren achter elkaar knielend voor gesteld. De beschrijver van 1559 ver meldt dat de manlijke figuur een keizer lijke waardigheid uitdrukte en dat zijn kroon een keizerlijke beugelkroon was „zoals die toen voor een voorstelling van Keizer Karei gebruikelijk was". De plaat met het opschrift bevond zich onder de sarkofaag als blikvanger ter hoogte van het oog van de bezoeker. Twee allegori- Ideeënschets van het grafmonument van Willem II en Elisabeth van Brunswijk-Lüneburg, door prof. dr. C. A. van Swigchem.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 6