sleepvaart en berging op de westerschelde 95 Vertrek van de Willem Ruys uit Viissingen. Sleepboten van P. Smit verlenen assistentie. ge et de Sauvetage S.A. te Antwerpen. Vanzelfsprekend viel ook Terneuzen on der deze regeling. Zoals eerder aange geven ontstond nu een concurrentieslag tussen de Union en Muller die van 1 933 tot 1 938 zou duren. Eind 1938 sloten beide bedrijven een overeenkomst tot samenwerking betref fende assistentie aan zeeschepen op het kanaal Terneuzen-Gent en op de We sterschelde. Bij het uitbreken van de tweede wereldoorlog trachtten de sleepboten van Muller, Letzer en Gerling uitte wijken naar Engeland. Verschillen de Belgische sleepboten namen nog deel aan de evacuatie van Duinkerken en enige gingen daar ook verloren. Met ma teriaal dat de oorlog had overleefd be gonnen de sleepvaartrederijen in Ter- neuzen aan de opbouw van hun vloot. Het „stoomtijdperk" liep op zijn einde en verschillende stoomslepers werden om gebouwd of gingen naar de sloper. In de loop van de jaren vijftig komen voor de „Sleepdienst Terneuzen", zoals de Bel gen nog altijd genoemd werden, de eer ste nieuwe slepers van 1000 ipk. Deze sleepboten aangekocht in Duitsland kre gen wegens hun bijzonder scherpe boeg de bijnaam van „scheermesje of snip". Bij de rederij van Willem Muller zien we het zelfde beeld, doch zij hielden het meer op de aankoop van bestaand mate rieel dat men dan verbouwde en verder aanpaste aan eigen eisen. In 1 958 kwam zoon Willem Muller in het bedrijf, vijf jaar later gevolgd door zijn jongere broer Cees. De jaren zestig kenmerkten zich door schaalvergroting in de koopvaardij. De bekende typen schepen uit de oor logsperiode zoals liberty's, victory's en T2 tankers begonnen langzamerhand te verdwijnen. De vraag van Gent om gro tere schepen te kunnen ontvangen deed zich meer en meer gelden en tenslotte werd besloten het bestaande kanaal te verbreden met een geheel nieuw slui- zencomplex in Terneuzen. Na de opening van deze kanaal werken in 1 968 was Gent in staat schepen te ont vangen van zo'n 60.000 Dwt. De vloot- uitbreiding en de jacht naar pk's was bij Muller en de Union ook begonnen waar bij de nieuwbouwsleepboten van de Bel gen de aandacht trokken. In 1 974 vond de vol ledige fusie plaats tussen de Belgi sche sleepdiensten van Gerling, Letzer en de Union en onder de naam Unie van Redding- en Sleepdienst N.V. hadden zij meer dan 50 sleepboten verdeeld over de havens van Antwerpen, Gent, Ter neuzen, Viissingen en Zeebrugge. Ook bij Willem Muller in Terneuzen was inmiddels wel een en ander veranderd. Eveneens als gevolg van de kanaalwer- ken werden sterkere eenheden aange kocht en bestaande sleepboten omge bouwd. Muller ging zich ook meer en meer op de zeesleepdienst toeleggen en na het overlijden van vader Leendert Muller gingen zijn zoons verder op de Sleepboot Zwitserland van Muller Terneuzen. Temi IV van rederij Dijkhuizen die op tragische wijze onderging.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 17