sleepvaart en berging op de westerschelde
95
Vertrek van de Willem Ruys uit Viissingen. Sleepboten van P. Smit verlenen assistentie.
ge et de Sauvetage S.A. te Antwerpen.
Vanzelfsprekend viel ook Terneuzen on
der deze regeling. Zoals eerder aange
geven ontstond nu een concurrentieslag
tussen de Union en Muller die van 1 933
tot 1 938 zou duren.
Eind 1938 sloten beide bedrijven een
overeenkomst tot samenwerking betref
fende assistentie aan zeeschepen op het
kanaal Terneuzen-Gent en op de We
sterschelde. Bij het uitbreken van de
tweede wereldoorlog trachtten de
sleepboten van Muller, Letzer en Gerling
uitte wijken naar Engeland. Verschillen
de Belgische sleepboten namen nog
deel aan de evacuatie van Duinkerken en
enige gingen daar ook verloren. Met ma
teriaal dat de oorlog had overleefd be
gonnen de sleepvaartrederijen in Ter-
neuzen aan de opbouw van hun vloot.
Het „stoomtijdperk" liep op zijn einde en
verschillende stoomslepers werden om
gebouwd of gingen naar de sloper. In de
loop van de jaren vijftig komen voor de
„Sleepdienst Terneuzen", zoals de Bel
gen nog altijd genoemd werden, de eer
ste nieuwe slepers van 1000 ipk. Deze
sleepboten aangekocht in Duitsland kre
gen wegens hun bijzonder scherpe boeg
de bijnaam van „scheermesje of snip".
Bij de rederij van Willem Muller zien we
het zelfde beeld, doch zij hielden het
meer op de aankoop van bestaand mate
rieel dat men dan verbouwde en verder
aanpaste aan eigen eisen. In 1 958 kwam
zoon Willem Muller in het bedrijf, vijf
jaar later gevolgd door zijn jongere broer
Cees. De jaren zestig kenmerkten zich
door schaalvergroting in de koopvaardij.
De bekende typen schepen uit de oor
logsperiode zoals liberty's, victory's en
T2 tankers begonnen langzamerhand te
verdwijnen. De vraag van Gent om gro
tere schepen te kunnen ontvangen deed
zich meer en meer gelden en tenslotte
werd besloten het bestaande kanaal te
verbreden met een geheel nieuw slui-
zencomplex in Terneuzen.
Na de opening van deze kanaal werken in
1 968 was Gent in staat schepen te ont
vangen van zo'n 60.000 Dwt. De vloot-
uitbreiding en de jacht naar pk's was bij
Muller en de Union ook begonnen waar
bij de nieuwbouwsleepboten van de Bel
gen de aandacht trokken. In 1 974 vond
de vol ledige fusie plaats tussen de Belgi
sche sleepdiensten van Gerling, Letzer
en de Union en onder de naam Unie van
Redding- en Sleepdienst N.V. hadden zij
meer dan 50 sleepboten verdeeld over
de havens van Antwerpen, Gent, Ter
neuzen, Viissingen en Zeebrugge.
Ook bij Willem Muller in Terneuzen was
inmiddels wel een en ander veranderd.
Eveneens als gevolg van de kanaalwer-
ken werden sterkere eenheden aange
kocht en bestaande sleepboten omge
bouwd. Muller ging zich ook meer en
meer op de zeesleepdienst toeleggen en
na het overlijden van vader Leendert
Muller gingen zijn zoons verder op de
Sleepboot Zwitserland van Muller Terneuzen.
Temi IV van rederij Dijkhuizen die op tragische wijze
onderging.