sleepvaart en berging op de westerschelde 96 T Station Vlissingen. Duitsers, Belgen en Hollanders op station omstreeks 1928. internationale weg. Muller, „world wide" werd de leus en zij bestelde een drietal zeeslepers van 7000 ipk. Deze sleepbo ten kwamen onder de namen Groenland, Schotland en IJsland in 1 978 in devaart en werden succesvol voor sleep- en ber gingswerk ingezet. Als eind 1 978 de be staande contracten tussen Muller en de Union aflopen ontstaat een ware con currentieslag op de rivier. Op het kanaal Terneuzen-Gent bleef de bestaande si tuatie gehandhaafd. Met de zeesleep dienst in het buitenland boekte Muller meerdere successen en het zo bekende „Hollands Glorie" was ook voor Muller van toepassing. De Union moderniseert haar vloot regelmatig en kan gezien de meerdere sleepbootstations ook be paalde type sleepboten uitwisselen en derhalve inzetten waar nodig. Ook zet de URS sleepboten in voor offshorewerk op de Noordzee, doch voorTerneuzen blijft een vaste kern van ongeveer 1 5 sleep boten beschikbaar. Muller van oudsher belast met veel havenwerk en de beken de transporten van en naar de Put van Terneuzen breiddeook haarvloot regel matig uit en oudere eenheden verdwij nen. Eind 1 983 begin 1 984 ontstonden de eerste geruchten omtrent de bedrijfs voering bij Willem Muller. De grote Nederlandse sleepvaartreder Smit Internationale heeft dan belang Olivierssen genoemd naar een „Stoutmoedig zeeman". stelling voor overname van het bedrijf, echter met uitzondering van de zee sleepdienst die op dat moment verlies gevend was. Op het moment dat het er op leek dat Smit, Muller Terneuzen zou overnemen, duikt plotseling de aards- rivaal van Smit, Bureau Wijsmuller uit IJmuiden op, als belangstellende voor overname. Als Smit Muller Terneuzen zou overnemen zou het gedaan zijn met de concurrentie op de Westerschelde. Immers Smit had goede afspraken met de Belgische Union en was eigenaar van de Nieuwe Vlissingse Sleepdienst en Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker. Dus opnieuw concurrentie, nu echter in de rechtzaal, doch uiteindelijk neemt Wijsmuller IJmuiden het Terneu- zense bedrijf van Willem Muller over. De grote zeesleepboten van Muller, eens de trots van elke Terneuzenaar, worden ge leidelijk aan verkocht. Muller gaat zich, onder directie van Wijsmuller, meer toe leggen op het haven- en kanaalwerk in Terneuzen en bergingswerkzaamheden op de Schelde. Sleepvaart en concurrentie zijn haast sy noniemen zoals al eerder gezegd, zeker nadat in de kanaalzone van Terneuzen en Gent een nieuw sleepvaartbedrijf van de grond komt onder de naam Multra ship. Of dit bedrijf levensvatbaar is zal de toekomst ons leren, maar een ieder die weet wat „Hollands Glorie" is heeft daar zo zijn eigen mening over. De havensleepdienst van Vlissingen De werkzaamheden van stads- of ha vensleepboten bestaan voornamelijk uit

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 18