sleepvaart en berging op de westerschelde
96
T
Station Vlissingen. Duitsers, Belgen en Hollanders op station omstreeks 1928.
internationale weg. Muller, „world wide"
werd de leus en zij bestelde een drietal
zeeslepers van 7000 ipk. Deze sleepbo
ten kwamen onder de namen Groenland,
Schotland en IJsland in 1 978 in devaart
en werden succesvol voor sleep- en ber
gingswerk ingezet. Als eind 1 978 de be
staande contracten tussen Muller en de
Union aflopen ontstaat een ware con
currentieslag op de rivier. Op het kanaal
Terneuzen-Gent bleef de bestaande si
tuatie gehandhaafd. Met de zeesleep
dienst in het buitenland boekte Muller
meerdere successen en het zo bekende
„Hollands Glorie" was ook voor Muller
van toepassing. De Union moderniseert
haar vloot regelmatig en kan gezien de
meerdere sleepbootstations ook be
paalde type sleepboten uitwisselen en
derhalve inzetten waar nodig. Ook zet de
URS sleepboten in voor offshorewerk op
de Noordzee, doch voorTerneuzen blijft
een vaste kern van ongeveer 1 5 sleep
boten beschikbaar. Muller van oudsher
belast met veel havenwerk en de beken
de transporten van en naar de Put van
Terneuzen breiddeook haarvloot regel
matig uit en oudere eenheden verdwij
nen. Eind 1 983 begin 1 984 ontstonden
de eerste geruchten omtrent de bedrijfs
voering bij Willem Muller.
De grote Nederlandse sleepvaartreder
Smit Internationale heeft dan belang
Olivierssen genoemd naar een „Stoutmoedig zeeman".
stelling voor overname van het bedrijf,
echter met uitzondering van de zee
sleepdienst die op dat moment verlies
gevend was. Op het moment dat het er
op leek dat Smit, Muller Terneuzen zou
overnemen, duikt plotseling de aards-
rivaal van Smit, Bureau Wijsmuller uit
IJmuiden op, als belangstellende voor
overname. Als Smit Muller Terneuzen
zou overnemen zou het gedaan zijn met
de concurrentie op de Westerschelde.
Immers Smit had goede afspraken met
de Belgische Union en was eigenaar van
de Nieuwe Vlissingse Sleepdienst en
Bergings- en Transportbedrijf Van den
Akker. Dus opnieuw concurrentie, nu
echter in de rechtzaal, doch uiteindelijk
neemt Wijsmuller IJmuiden het Terneu-
zense bedrijf van Willem Muller over. De
grote zeesleepboten van Muller, eens de
trots van elke Terneuzenaar, worden ge
leidelijk aan verkocht. Muller gaat zich,
onder directie van Wijsmuller, meer toe
leggen op het haven- en kanaalwerk in
Terneuzen en bergingswerkzaamheden
op de Schelde.
Sleepvaart en concurrentie zijn haast sy
noniemen zoals al eerder gezegd, zeker
nadat in de kanaalzone van Terneuzen
en Gent een nieuw sleepvaartbedrijf van
de grond komt onder de naam Multra
ship. Of dit bedrijf levensvatbaar is zal
de toekomst ons leren, maar een ieder
die weet wat „Hollands Glorie" is heeft
daar zo zijn eigen mening over.
De havensleepdienst van Vlissingen
De werkzaamheden van stads- of ha
vensleepboten bestaan voornamelijk uit