sleepvaart en berging op de westerschelde 97 het assisteren van zeeschepen bij het binnenlopen van een haven en verder uit allerlei sleepwerk zoals het verslepen van lichters, bokken, kranen meestal in samenhang met de haven waar men werkzaam is. In Vlissingen zien we ook min of meer de zelfde werkzaamheden met dien ver stande dat soms ook bij de scheepswerf „De Schelde" sleepboothulp nodig was. Aanvankelijk lagen er in Vlissingen ver schillende Engelse radersleepboten op station. Zij waren voonamelijk actief op de Westerschelde, maar werden ook voor havenassistentie ingezet. De Mid delburgse firma G. Alberts Lzn bestelde in 1 884 bij de werf van „de Schelde" een tweetal kleine bootjes die naar de be kende Siamese tweeling Chang en Eng genoemd werden. Deze scheepjes wer den vaak gebruikt als sleepboot, doch uiteindelijk zijn ze veel bekender gewor den als zogenaamd „penny bootje". De ze scheepjes brachten voor 5 cent per sonen van de Houtkade naar het station in Vlissingen. Een echte sleepboot was in die dagen de Jacob van de Koninklijke Maatschappij „DeSchelde" dieookvaak bij het Middelburgse dok te zien was. Ook waren er nog een paar kleine parti culiere sleepboten met de prozaïsche namen van Onderons en Spido werk zaam in de Scheldestad. De Steenkolen Handels Vereniging (SHV) uit Rotterdam begon in 1 927 met een bunkerstation te Vlissingen en dat was tevens de aanleiding voor een „vas De berging is afkomstig uit de visserij. Duidelijk is aan dit bergingsvaartuig haar „afkomst" te zien. Stationsdienst anno 1986. aktiviteiten namen toe en vereiste sleep boten. De stationssleepboten te Vlissin gen van L. Smit, Gerling of Bugsier wer den soms ingezet voor havensleepwerk of voor schepen die van de werf „De Schelde" naar zee gingen. Bekende P. Smit-sleepboten in die dagen waren: de Spitsbergen, Borneo, Zoom, Zweden. Tijdens de mobilisatieperiode vooraf gaand aan de tweede wereldoorlog wer den verschillende van deze slepers door de Koninklijke Marine gevorderd om als hulpschip dienst te doen zoals de Bor neo, de Bath I, de Italië de OSI en de Spitsbergen de OSIITijdens de meida gen van 1940 vallen verschillende van deze sleepboten in Duitse handen en de vijand maakte handig gebruik van deze sleepboten. Na de oorlog keerde aanvankelijk Smit terug in Vlissingen. Bij het vertrek voor de proefvaart van het passagiersschip Willem Ruys zien we nog veel rook en stoom van de havenslepers. Echter ook hier begonnen de veranderingen zich af te tekenen. De Steenkolen Handels Ver eniging bestelde kort na de oorlog haar eerste eigen sleepboot bij L. Smit &Zoon te Kinderdijk. Deze sleepboot kreeg de naam Van Woelderen en maakte in sep tember 1950 haar proefvaart om kort daarna in dienstteworden gesteld. Door tekort aan materialen werd als voortstu wingsinstallatie de motor van de voor malige veerboot Prins Hendrik van de Provinciale Stoombootdiensten ge bruikt. Later werd deze motorvervangen te" sleepdienst in Vlissingen. Het bun kerbedrijf, op 8 mei 1 927 feestelijk geo pend door de Vlissingse burger(zee)va- der C. A. van Woelderen, had voor het vervoer van kolenlichters sleepboten nodig. Een van de directeuren van de Rotterdamse SHV D. G. van Beuningen had belangen in de Rotterdamse sleep- vaartwereld en dat had tot gevolg dat vanuit Rotterdam sleepboten van de re derij P. Smit naar Vlissingen kwamen. Nadat de Vlissingse buitenhaven in 1931 belangrijk was verbeterd en het bunkerstation naast kolen ook olie kon leveren, kwamen meer en meer schepen in Vlissingen bunkeren. Ook de haven-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 19