sleepvaart en berging op de westerschelde 99 Seefalke en Hermes van de Duitsers, de Belgen met de Goliath en Max en Smit met de Schelde, Noordzee en Seine. AI deze boten lagen voor kortere of langere tijd in Vlissingen op station. Tijdens het voorspel van de tweede we reldoorlog werden verschillende Neder landse sleepboten gevorderd door de Marine om bijvoorbeeld dienst te doen als bewaking- of onderzoekvaartuig. In de meidagen van 1 940 zien we verschil lende bekende sleepboten in de Zeeuw se wateren in actie. De BV 37 (ex sleep boot Schelde) begeleid de onafgebouw- de onderzeeboten 021 en 022 van Vlis singen naar de rede van Duins. De later tijdens de oorlog bekend geworden Zwarte Zee sleept de onafgebouwde tor- pedobootjager Isaac Sweers van de Scheldewerf naar Engeland. De BV 34 (ex sleepboot Noordzee) liep helaas na bij de scheidingston van het Deurloo en het Oostgat op een mijn. Hierbij kwamen 20 opvarenden om het leven. De BV 38 (ex sleepboot Ebro) ging eveneens rich ting Engeland. Na de capitulatie keerden verschillende Duitse sleepboten naar Vlissingen terug. De kennis van hun be manningen van de Zuidelijke Noordzee kwam de Duitsers goed van pas in ver band met de voorbereidingen voor de aanval op Engeland (operatie Seelöwe). De aanval op Engeland ging na aanvan kelijk uitgesteld te zijn niet door en de sleepboten verdwijnen uit de Zeeuwse wateren. Nadat in november 1 944 Walcheren na zware strijd in geallieerde handen was kwamen er sleepboten op de Wester schelde terug. Het waren nu echter Amerikaanse en Engelse boten vaak van een standaardtype gebouwd tijdens de oorlog. Genoemde sleepboten werden ingezet voor allerlei sleep- en bergings werk in het Westerscheldegebied. Tien tallen geallieerde koopvaarders, slacht offersvan Duitse mijnen en duikbootjes, konden veilig worden binnengebracht. Toch was er nog een Hollands element bij deze sleepboten. Enkele werden na melijk bemand door personeel van L. Smit Co, waarbij ook verscheidene Zeeuwen. Twee van deze boten de Dex terous en Antic waren vaak inTerneuzen en Hansweert te zien. Eind 1945 ver schenen de oudgedienden weer op het station Vlissingen. De Duitse sleepboten keerden om begrijpelijke redenen niet terug. De bekende slepers zoals de Maas, Goliath en Ebro zijn onder meer betrokken bij de scheepsrampen van de Christiaan Huygens en Meerkerk nabij de Steenbanken. Van de vooroorlogse concurrentie is nu echter geen sprake meer, zeker nadat in 1 948 werd besloten om per half jaar een Nederlandse sleepboot (L. Smit) dan wel een Belgische (Union) in Vlissingen te stationneren. De opbrengst van de ber gingen zou dan later onderling verdeeld worden. In 1 952 kwam de N.V. Holland het station Vlissingen versterken, doch deze maatschappij heeft het niet lang uitgehouden. Nog voor 1953 ten einde was, zijn deze sleepboten al weer ver trokken. Een ander bedrijf dat zich in die dagen in Vlissingen vestigde zou het aanzienlijk langer uithouden en van zich doen spre ken. Dit bedrijf, de rederij T. Dijkhuizen, was aanvankelijk met het bergingsbe drijfvan Van den Akker naardeSchelde- stad gekomen, doch vestigde zich later zelfstandig. Met de sleepboten Temi II en Temi III kon Dijkhuizen vanuit een un derdogpositie menige „job" contracte ren. De U.R.S. rederij kocht in Duitsland een sterke sleepboot en stationneerde deze in Vlissingen. Deze sleepboot de Scaldis zou bij vele naoorlogse bergingen een voorname rol spelen. Dat aan de sta tionsdienst een groot risico verbonden is Bergers met zelfvarende drijvende bokken in actie. ondervond de bemanning van Smits laatste stoomsleepboot Ebro. Op een mayday van de Nederlandse Liberty Lin- dekerk nabij de Banjaard voer men uit, doch in vliegende storm gaat de Ebro op de Banjaard ten onder. De reddingsboot uit Veere kan onder moeilijke omstan digheden de gehele bemanning behou den aan land brengen. De concurrentie op het station Vlissin gen begon nu ook meer en meer de kop op te steken. Dijkhuizen verscheen met een sterke sleepboot op de Schelde en deze kapitein-eigenaar kon met zijn Te mi IV volwaardig de concurrentie aan. Als aan het eind van de jaren zeventig de bestaande contracten tussen Willem Muller enerzijds en de U.R.S. en Smit an derzijds komen te vervallen wordt de competitiestrijd ongewoon hard. De ge schiedenis herhaalt zich en bij het minst geringe sein zien we nu Dijkhuizen, de Union en soms ook de Vlissingse Sleep dienst uitvaren. Muller Terneuzen stationneert voor lan gere tijd de sleepboot Zwitserland op de rede van Vlissingen. De Belgen komen met hun sterke boten met passende scheepsnamen zoals Boxer en Fighter. Op 28 maart 1 982 deed zich op de rede van Vlissingen een bijzonder tragisch ongeval voor. Bij een routinekarwei gaat om onverklaarbare redenen de Temi IV van Dijkhuizen ten onder en er komen 3 bemanningsleden om het leven waaron-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 21