sleepvaart en berging op de westerschelde 101 eerder genoemde bergers, aanvankelijk rond de Zuid-Hollandse eilanden actief, zien we later ook bij bergingen in het Westerscheldegebied verschijnen. Van der Tak had vaak vaartuigen op station teVeere, Wemeldinge en Vlissingen. De duikersfamilie Sperling kwamen we in het nauw van Bath en op de rede van Vlissingen tegen. Hoewel Van der Tak bij veel opruimingswerkzaamheden te Oostende en Zeebrugge werkzaam was, zien we toch ook steeds weer Engelse en Duitse bergers op de Schelde. Laatstge noemde werkte vooral samen met hun sleepdienststation te Vlissingen. Na de tweede wereldoorlog ontstond een geheel nieuwe situatie. Nadat de En gelse Marine het havengebied van Vlis singen vrij gemaakt had van obstakels, markeerden echter talloze wrakken de vaarwegen naar de Scheldemond en verder stroomopwaarts. In het zeege bied van Oostende/Westkapelle tot op Vlissingen rede lagen meer dan 100 oorlogswrakken, waar snel iets aan ge daan moest worden. In Nederland en in het bijzonder op de Schelde is Rijkswa terstaat beheerder van het vaarwater en zij zochten dan ook contact met de voor oorlogse bergingsbedrijven. Deze had den het bijzonder druk met het obstakel- vrijmaken van onze havens en rivieren. Ook waren zij vaak in het buitenland (Normandië) actief. Kort na de oorlog vestigde zich in Vlis singen het bergings- en transportbedrijf van Johannes van den Akker. Deze van huis uit Rotterdamse berger (geboren in Maassluis) had als grote specialiteit het onderwaterbranden. Ook had hij reeds talloze binnenvaartuigen en een groot dok in Amsterdam geborgen. Op last van Rijkswaterstaat ging Van den Akker aan de slag. Begonnen werd met de wrakken van de Steel Traveller, Fort Maissonneu- ve en Birkenfels in de Wielingen en deze werden tot een aanvaarbare diepte op geruimd. Bij vele naoorlogse bergingen speelde Van den Akker een hoofdrol maar ook Van der Tak, al voor de oorlog vaak te zien op de Westerschelde, is nog steeds van de partij. Een nieuwe berger op de Westerschelde Van Wienen houdt het niet lang vol, doch verder stroomop waarts in Hansweert ontwikkelde zich een nieuw bedrijf namelijk dat van Leen Polderman. Polderman van huis uit „handelsondernemer" boekte vooral in de binnenvaart veel succes, doch ging na de aankoop van een aantal sleepbo ten als kleine berger met de groten in de slag. Naast bergingswerkzaamheden bij cala miteiten zijn in de genoemde bedrijven ook min of meer dagelijkse karweien. Deze bestaan uit ankers vissen, assisten- tievooreen drijvende bok, bevoorrading en werkzaamheden die de vaarweg op een juiste diepte moeten brengen. Als gevolg van de vraag naar meer ankerge- bied en de steeds groter wordende sche pen komen vaak reeds vergeten wrak ken weer in de belangstelling. Aanvan kelijk opgeruimd tot een aanvaardbare diepte moeten bergers opnieuw aan het werk. De laatste jaren is op Vlissingen rede het bergingsvaartuig Bruinvisch, waarvan het model afgeleid is van het type vis sersschepen uit de vorige eeuw, nog da gelijks bezig met deze werkzaamheden. Met behulp van springstoffen worden steeds stukken „afgeschoten" net zo lang totdat het wrak goed op diepte zit. Deze werkwijze vordert maar langzaam, doch op een Westerschelde met haar stroming en grote diepte lijkt deze me thode aanvaardbaar. De laatste jaren werden de wrakken van de Songa, Whimbrel en Adalia op deze wijze ge ruimd. Een andere, soms bruikbare me thode, is de zogenaamde wrakkengrij- per die wrakresten uit het water grijpt. Tegenwoordig hebben bergingsbedrij ven zeer modern materieel. Zelfvarende drijvende bokken met groot hefvermo gen, moderne bergingsvaartuigen voor zien van een decompressiekamer en al lerhande sleepboten maken genoemde bedrijven tot specialisten die elke cama- liteit aan kunnen. Bij de berging van de vaten met hexafluoride uit het ruim van de bij Oostende gezonken Mont Louis oogsten bergers uit Holland en België roem over de hele wereld. Een grote vloot van gespecialiseerde schepen moet hiervoor in stand worden gehou den, doch gezien eerder omschreven rampen is dat zeker de moeite waard. Bergers zijn nuchtere mensen, die van de binnenliggende vloot zeggen: „Die schepen zijn een symbool van armoede of rijkdom". LITERATUUROPGAVE EN BRONNEN C. Heijkoop, De Westerschelde bij Storm en Mist. J. A. Heijliger, B.V. Bergings- en Transportbedrijf Van den Akker - B.V. Nieuwe Vlissingse Sleepdienst, Portret van twee Vlissingse rederijen. Tijdschrift Lekko, diverse nummers. Privéarchief auteur.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 23