25 jaar veerse meer; enkele economische aspecten
127
Bij de Veerse Gatdam.
werd nog met de gedachte gespeeld een
binnendam Kamperland-Veere aan te
leggen. Deze gedachte werd overigens
weer losgelaten, omdat de commissie
inzag dat dit ongunstig zou zijn voor de
ontwikkeling van het meer tot een cen
trum van watersport. In dat kader werd
(in 1 955) ook gewaarschuwd tegen een
te laag waterpeil en het laten vervallen
van de haven van Kamperland. De com
missie opperde verder de gedachte van
een vliegveld in het Noord-Sloe dat bij
de verwezenlijking van het Drie-eilan-
denplan voor een groot deel droog zou
vallen.
In 1958 publiceerde een Technische
Adviescommissie Drie-eilandengebied,
ingesteld door de provincie, onder voor
zitterschap van de toenmalige directeur
van de PPD, een rapport over de ontwik
keling van de recreatie in het gebied
Veerse Gat-Zandkreek. Tal van voorstel
len in dit rapport zijn inmiddels gereali
seerd. Dit is niet het geval met het voor
gestelde attractiepunt midden op de
Veerse Gatdam. De gedachten gingen
uit naar een soort „gezelligheidscen
trum" met hotel-café-restaurant met
uitzicht over het meer en over de Noord
zee. Misschien, aldus de commissie, kan
de onmiddellijke nabijheid van het oe-
ster-proefbassin (eveneens niet gereali
seerd) worden uitgebuit. Jaren later
werd gedacht aan de bouwvan een hoge
hoteltoren als verticaal element bij de
horizontale dam. Misschien ideetjes
voor de Oosterscheldedam
Gouden Delta
Het Recreatieschap „Het Veerse Meer"
werd opgericht in het begin van de pe
riode waarin hetZeeuwse inwonertal, de
werkgelegenheid en het toerisme sterk
groeiden. Eind'60, begin '70, sprak men
over de Gouden Delta. Extreme plannen
en prognoses kwamen op 1 50 a 200
km2 zeehavenindustrieterrein in Zee
land, 800.000 inwoners in het jaar
2000. Volgens een voorspelling zou het
Grevelingenbekken al in 1 985 recreatief
verzadigd zijn.
Een en ander werd door het beleid niet
als bezwaarlijk gezien, maar als noodza
kelijk. Het Veerse Meer was zo'n beetje
de enige voormalige zeearm waar geen
industrieën zouden komen. Gelukkig
liep het allemaal niet zo'n vaart. Feit is
wel dat Zeeland wat betreft z'n regio
naal-economische ontwikkeling niet al
leen op recreatief, maar ook op indu
strieel gebied geprofiteerd heeft van de
verbeterde infrastructuur als gevolg o.a.
van de Deltawerken. Voor degenen die
dit niet intuïtief aanvoelen, heeft het
Centraal Planbureau dit langs econo
metrische weg aangetoond. Een studie
van de Erasmusuniversiteit concludeer
de dat de Deltawerken een zeerforse in
vloed hebben gehad op de stroom re
creanten vanuit Rijnmond naar delen
van Zeeland (een verzevenvoudiging).
Het verkeer naar het Veerse Meer zou
slechts verviervoudigd zijn; misschien
onder invloed van de tolbarrière op de
Zeelandbrug?
Recreatie en toerisme; sociaal-eco
nomische aspecten
Wat kan nu worden gerangschikt onder
de economische aspecten van recreatie
en toerisme?
Het economische beleid richt zich o.a.
op:
- vergroting van de werkgelegenheid;
- vergroting van de materiële wel
vaart;
- verbetering van de betalingsbalans.
Hieraan is jaren geleden door verlichte
economen toegevoegd: verbetering van
de leefbaarheid.
Het zal duidelijk zijn dat investeringen in
recreatie en toerisme en bestedingen
door recreanten en toeristen de welvaart
en de werkgelegenheid in die sector en
ook in de toeleverende sectoren vergro
ten. De toeristische sector is een gunsti
ge sector voor de werkgelegenheid,
dankzij een hoge arbeidskostenquote.
De komst van buitenlandse recreanten
en toeristen is goed voor de reisbalans
(een onderdeel van de betalingsbalans)
die voor ons land zo negatief is. Door
verbetering van de toeristische infras
tructuur in ons land zullen verder de Ne
derlanders die eventueel naar het bui
tenland willen en kunnen gaan eerder
geneigd zijn in ons land te blijven. Er zijn
economen die vinden dat het belang van
het toerisme voor de economie wordt
onderschat en dat deze sector bij subsi
dies en voorwaardenscheppend beleid
is onderbedeeld vergeleken met land
bouw en industrie.
Nadrukkelijk moeten ook leefbaarheid
en andere minder harde zaken tot de
economische aspecten worden gere
kend. Niet voor niets spreekt men van de
waarde (een economisch begrip) van
rust en stilte, onbedorven landschap,
frisse lucht, helder water, gastvrije oe
vers en van ecologische waarden, bota
nische waarden enz. Een recreatiege-