eeuwige wisseling en het streven naar harmonie 225 misschien als een top-ervaring zouden omschrijven: jezelf verliezen in de natuur door er volledig een mee te worden. Ik voel, daarom ben ik. De verheerlijking van de natuur. Words worth (1770-1850) voegde daar nog een moreel aspect aan toe: One impulse from a vernal wood May teach you more of man, Of moral evil and good, Than all the sages can. Sweet is the lore which Nature brings; Our meddling intellect Mis-shapes the beauteous forms of things: - We murder to dissect. Goethe'sD/'e Leiden desjungen Werthers (1774) was een van de eerste uitingen van de Romantiek. Ook in Goethe's late re werken bleef de natuur een grote rol spelen, zij het veeleer analytisch en filo sofisch dan sentimenteel. Voor sommigen is Goethe een van de laatste universele genieën die Europa heeft gekend. Zeker is dat hij zowel schrijver, dichter, filosoof als natuur kundige, bioloog en staatsman was. Maar de Romantiek, reactie op de Ver lichting en het in de kunst heersende Classicisme, eerste stap in de wording van de zelfstandige kunstenaar, richtte zich niet alleen op de natuur; zij behels de net zo zeer het verlangen naar vrij heid, naar vlucht uit de dagelijkse wer kelijkheid, naar eeuwigheid. „Dort wo du nicht bist ist das Glück", luidt de slotregel van Schuberts lied „Der Wanderer". Stemmingen en gevoelens bepaalden het wereldbeeld van de romantische kunstenaar en zouden vaak tot groot op timisme of pessimisme leiden. Beetho ven componeerde zijn Pastorale en Men- delssohn-Bartholdy zijn Lieder ohne Worte. De schilders trokken naar buiten; het landschap werd van achtergrond onder werp van hun werken. Ook het beeld van de vrouw veranderde: van muze, van al legorie werd zij individu, een tastbaar wezen met eigen gevoelens. Die gevoe lens moesten evenwel in een bepaald kader passen, moesten liggen binnen de door de burgerij bepaalde moraal, die zo'n groot onderscheid zag tussen geest Mies Drabbe in haar atelier, september 1 900. en lichaam, tussen de hogere wereld van de ziel en de lagere van de zinnen. De Romantiek maakte plaats voor ande re stromingen, maar zij zou de hele 1 9e eeuw door een grote rol blijven spelen. Het Materialisme kwam op: „werkelijk heid" is alleen dat wat zintuigelijk waar neembaar is. Darwin had grote invloed met zijn evolutieleer „On the origin of species by means of natural selection (1859). In de kunst vloeiden het Realisme en het Naturalisme als noodzakelijke antithe sen uit de Romantiek voort. Wèg met de dromerij, voorop kwam de werkelijk heidsgetrouwe weergave. (In de werken van Dickens (1812-1 870) bijvoorbeeld al duidelijk in een sociale en causale - naturalistische - context geplaatst.) Maar ook deze stroming ging snel weer in een andere over. Omstreeks 1875 - het geboortejaar van Mies Elout-Drabbe - begon de kentering in de schilderkunst die bekend staat als het Impressionisme. De realistische uitbeelding van een land schap voldeed niet meer; de wereld was constant in beweging, zelfs „het straat beeld" veranderde steeds (treinen, sta tions, paardenraces, roeiwedstrijden) - elke weergave was dan ook de weergave van een stemming, een impressie van een gebeurtenis, een momentopname. Voor het juist weergeven van die mo menten was de kieurvan groot belang en zou het licht het worden. Aanvankelijk werden de impressionisten niet erg au serieux genomen en toen zij Het echtpaar Elout-Drabbe op 't strand te Domburg.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1986 | | pagina 23