eeuwige wisseling en het streven naar harmonie
21
Mw. L. H. Drabbe-Boogaert.
(Foto J. K. van Elsacker).
De Mantilla (1924).
Bibi Lantsheer (1924).
(Foto J. K. van Elsacker).
Bevroren Zee (1 91 6).
(Foto J. K. van Elsacker).
Hoe heeft Mies Elout-Drabbe zich in de
ze en later jaren ontwikkeld?
Toorops invloed is duidelijk aanwezig in
al haar werken, maartoch hebben zij on
miskenbaar een eigen stijl.
Haar grootste begaafdheid ligt in de
portretkunst. Ze portretteerde meestal
in opdracht; haar portretten zijn dan ook
in den lande verspreid. Voor haar lag het
accent op de persoonlijkheid van de ge
portretteerde. Veel van haar portretten
zijn kinderportretten, vaak met potlood
getekend en met een enkele vage kleur
aanduiding. In deze portretten spreken
vooral de ogen. De spiegels van de ziel,
zou je kunnen zeggen. De gezichten ga
ven immers nog niet veel door het le
ven getekende" trekken weer. Voor haar
andere portretten gebruikte ze naast
olieverf ook wel krijt. Onder haar land
schappen, dorpsgezichten en stillevens
bevinden zich eveneens vele bijzondere.
Ze pointilleerde tot rond de eerste
wereldoorlog. Meest olieverfschilderij
en en kleurpotloodtekeningen van land
schappen en dorpsgezichten. Haar stil
levens schilderde ze vaak met olieverf en
in naturalistische stijl.
Er bestaat nog veel werk van Mies Elout-
Drabbe, van „vingeroefeningen" tot