ZEEUWS VOC FESTIVAL
ZEEUWS VOC FESTIVAL
MIDDELBURG
ZIERIKZEE x
VLISSINGEN
VEERE
RAMMEKENS
doel en nut van een strategisch plan voor zeeland
106
fectief instrumentarium ter beschikking
heeft om economische politiek te voe
ren. Toch is het niet terecht dat dit punt
zo vaak naar voren wordt gebracht. Een
strategisch plan op provinciaal niveau
moet immers niet een plan zijn dat onaf
hankelijk van de gemeenten of het Rijk
tot stand dient te komen. Dit zou zo'n
plan bij voorbaat al tot een lam eendje
maken. Het dient in samenwerking te
worden opgesteld en moet kunnen reke
nen op steun van boven en steun van be
neden. Steun van boven zal bijvoorbeeld
nodig zijn op het gebied van de nationale
verkeersinfrastructuur en het onderwijs
en steun van beneden bijvoorbeeld voor
het bewaken van het leefklimaat, de pla
nologie en het milieu. Het plan dient een
plan van de provincie te zijn, niet een
plan van de provinciale overheid alleen.
Het is dan ook gewenst, gelijk in Rotter
dam en elders gebeurt, ook het bedrijfs
leven intensief in de voorbereiding van
het plan te doen participeren. Public-
private partnershipprojecten als de ver
binding over de Westerschelde zijn ook
op andere terreinen denkbaar en kunnen
een belangrijke bijdrage leveren tot de
financiële haalbaarheid van projecten,
zelfs in de onderwijssector.
Initiatieven van de provincies kunnen,
indien op de bovenomschreven wijze
georganiseerd, inhoud geven aan de de
centralisatiegedachte die door het Rijk
gepropageerd wordt. De mate waarin dit
gebeurt hangt af van het organisatieta
lent en de bestuurskracht van de provin
cie. Daaraan worden natuurlijk, indien
men de bovenomschreven procedure
wil volgen, onvergelijkelijk veel zwaar
dere eisen gesteld dan het „normale"
provinciale bestuur tot dusverre vereis
te. Zeeland heeft in het verleden echter
getoond zware beproevingen te kunnen
doorstaan. Het moet dan ook in staat
worden geacht de uitdagingen van de
moderne maatschappij aan te kunnen.