ZEEUWS VOC FESTIVAL ZEEUWS VOC FESTIVAL MIDDELBURG ZIERIKZEE x VLISSINGEN VEERE RAMMEKENS doel en nut van een strategisch plan voor zeeland 106 fectief instrumentarium ter beschikking heeft om economische politiek te voe ren. Toch is het niet terecht dat dit punt zo vaak naar voren wordt gebracht. Een strategisch plan op provinciaal niveau moet immers niet een plan zijn dat onaf hankelijk van de gemeenten of het Rijk tot stand dient te komen. Dit zou zo'n plan bij voorbaat al tot een lam eendje maken. Het dient in samenwerking te worden opgesteld en moet kunnen reke nen op steun van boven en steun van be neden. Steun van boven zal bijvoorbeeld nodig zijn op het gebied van de nationale verkeersinfrastructuur en het onderwijs en steun van beneden bijvoorbeeld voor het bewaken van het leefklimaat, de pla nologie en het milieu. Het plan dient een plan van de provincie te zijn, niet een plan van de provinciale overheid alleen. Het is dan ook gewenst, gelijk in Rotter dam en elders gebeurt, ook het bedrijfs leven intensief in de voorbereiding van het plan te doen participeren. Public- private partnershipprojecten als de ver binding over de Westerschelde zijn ook op andere terreinen denkbaar en kunnen een belangrijke bijdrage leveren tot de financiële haalbaarheid van projecten, zelfs in de onderwijssector. Initiatieven van de provincies kunnen, indien op de bovenomschreven wijze georganiseerd, inhoud geven aan de de centralisatiegedachte die door het Rijk gepropageerd wordt. De mate waarin dit gebeurt hangt af van het organisatieta lent en de bestuurskracht van de provin cie. Daaraan worden natuurlijk, indien men de bovenomschreven procedure wil volgen, onvergelijkelijk veel zwaar dere eisen gesteld dan het „normale" provinciale bestuur tot dusverre vereis te. Zeeland heeft in het verleden echter getoond zware beproevingen te kunnen doorstaan. Het moet dan ook in staat worden geacht de uitdagingen van de moderne maatschappij aan te kunnen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1987 | | pagina 32