„de zeeuwse uitdaging"
164
Hieruit blijkt niet alleen het belang van
een goede infrastructuur voor de (eco
nomische-) ontwikkeling, maar vooral
ook dat onder dit begrip meer verstaan
kan worden. Het is niet altijd zo dat een
verbeterde infrastructuur even belang
rijk is voor de beoogde ontwikkeling als
voor het verbeteren van het leefklimaat
voor de Zeeuwse bewoners. Immers ver
keersverbindingen kunnen een aantas
ting van het landschap en de rust teweeg
brengen, waardoor het leefklimaat ne
gatief beïnvloed kan worden. Zeker in
dien bij de planning met deze bezwaren
rekening wordt gehouden en onnodige
aantasting wordt voorkomen, zal het
saldo van de verbeterde verkeersverbin
dingen voor de beoogde doelstelling po
sitief kunnen zijn.
Wat is nog niet af?
Verkeersverbindingen
Het meest in het oog springend is uiter
aard de WOV. Maar er zijn ook nog an
dere onvoldoende schakels in de noord
zuid verbinding. Dit geldt zowel vanuit
de Randstad Holland als vanuit Belgisch
Vlaanderen. Ten aanzien van dit laatste
is de plaats van de WOV en de daaruit
voortvloeiende aansluiting op het Belgi
sche hoofdwegennet van doorslagge
vend belang. Bij de noordelijke invals
wegen vormen de verbindingen vanaf
Hellegatsplein naar Zeelandbrug of
Stormvloedkering met aansluiting op
Walcheren een probleem. Een verbrede
Zeelandbrug zou een verbetering kun
nen betekenen. De ontwikkeling van het
vliegveld Midden-Zeeland stagneert
wegens het ontbreken van een helder
toekomstperspectief. Voor zowel het
gevestigde bedrijfsleven in Midden-
Zeeland, de toeristische ontwikkeling*,
als vanuit een verbeterd Zeeland-imago
zou de uitbouw tot een (klein) regionaal
vliegveld veiliggesteld dienen te worden
Gelet op de snel groeiende betekenis
van een moderne telecommunicatie-in-
frastructuur voor met name de haven-
schapsgebieden zou onderzocht moe
ten worden of deze thans voldoende
adequaat is.
Thans beperkt tot toeristische attractie (rondvluch
ten), op langere termijn wellicht ook van betekenis
voor „continentaal" denkende vakantieganger met
een zeer hoog bestedingspatroon.
Culturele voorzieningen
Het totaal aanbod van voorzieningen op
het gebied van schouwburg, concerten,
exposities en musea is beperkt in kwali
teit èn kwantiteit. In de jaren 60 en 70
zijn over heel Zeeland nieuwe accom
modaties gebouwd, maar dit heeft toch
niet geleid tot een sprankelend cultureel
leven. De oorzaak kan verschillend zijn.
De een zegt dat deZeeuwse bevolking er
kennelijk geen behoefte aan heeft, de
ander houdt het op kortzichtigheid van
vooral deZeeuwse (met name plaatselij
ke) bestuurders, die door hun doorgaans
conservatieve achtergrond daar zelf
geen behoefte aan hebben en dus ook
niet de bevolking die zij representeren.
Vanwege de korte verbindingen vanuit
Zeeuws-Vlaanderen met grote cultuur
steden als Gent, Brugge en Antwerpen is
het goed te begrijpen dat de mate van
culturele activiteit in dat deel van de pro
vincie vooral bepaald wordt door de
aantrekkingskracht welke van deze Bel
gische steden uitgaat. Een andere oor
zaak van de achtergebleven belangstel
ling is het soms minder degelijk be
naderen van de zakelijke aspecten welke
met cultuur samengaan. Het „rommelt"
nogal eens in dat wereldje wat ongetwij
feld te maken heeft met de aard en ka
raktervan cultuurbeoefening en cultuur
beoefenaars.
Een derde mogelijkheid waarom de be
langstelling achterblijft zou te maken
kunnen hebben met een te zwaar accent
op die kunstbeoefening die slechts een
(te) gering deel van de bevolking aan
spreekt. Activiteiten die wel veel aan
dacht krijgen, zowel publicitairalsfinan-
cieel, maar daardoor eerder een afhou
dende reaktie veroorzaken en wellicht
contraproduktief zijn. Wat de oorzaken
ook precies zijn mogen, vast staat dat dit
niet alleen de eigen inwoners betreft,
maar ook het Zeeland-imago niet posi
tief beïnvloedt. Dit laatste speelt een rol
bij o.a. de vestigingskantoren voor het
bedrijfsleven of bij het woonkeuze-
vraagstuk van ouderen. („Gaan we terug
in Zeeland wonen of niet?")
Grote stadsvoorzieningen
Onder het gemis aan grote stadsvoorzie
ningen behoort allereerst natuurlijk het
ontbreken van grote winkelcentra ge
noemd te worden. Dat gemis is niet zo
zeer het daadwerkelijk tekort schieten
van het distributiesysteem, waardoor
goederen niet te verkrijgen zouden zijn,
Recreatie met als achtergrond symbolen uit de late middeleeuwen: kerk en staat te Veere. (foto: Jaap Wolter-
beek)