IK BEGIN PAS Een beeld van de kunstenaar Guido Metsers Francisca van Vloten Guido Metsers. Achtergrond Guido Joris Maria Elza Metsers werd op 11 december 1 940 in Hulst geboren als zoon van textielfabrikant en (abstract) schilder Hugo Metsers. Slaagde Metsers Sr er pas op latere leeftijd in zich geheel aan de schilderkunst te wijden, zijn zoon kreeg de beginselen ervan met de pap lepel ingegoten: voor hèm niet de be lemmeringen die ervoor de vader waren geweest. Mijn vader dwong me min of meer, zou Guido later zeggen. Al spoedig werd duidelijk dat hij zeer talentvol was. Hij doorliep achtereenvolgens de St. Lu cas Academie in Gent, de Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen en het Nationaal Hoger Instituut voor Schone Kunsten, eveneens in Antwerpen. Zijn scholing lag vooral op het terrein van de monumentale kunst, de schilder en beeldhouwkunst en de grafische kun sten. In 1 962 verwierf hij de Prijs der Vriend schap van het Antwerpse Hoger Instituut met het doek Demon Morbide. Jury lid Ossip Zadkine prees de knappe sur realistische compositie, de grote gevoe ligheid en de vakbekwaamheid die uit het werk spraken. Ik had je nog eens graag willen spreken, 1973. Olieverf met acryl. Er moest ruimte zijn voor de individuele fantasie, maar het werk moest wel „ver staanbaar" blijven. Als jongen raakte Guido geïnspireerd door Walt Disney(!) en krijgstaferelen; die bronnen van inspiratie zouden in zijn studietijd plaats maken voor Max Ernst, Henry Moore en Zadkine. Een beklem mend surrealisme, aandacht voor con touren en holtes, deformatie van li chaamsvormen - het was altijd de mens die centraal stond in zijn werk, maar dan wel de mens in grootse en schokkende, vaak ontluisterende vorm. Na zijn studietijd keerde Guido Metsers terug naar Hulst, waar hij zich aanvanke lijk vooral toelegde op de grafische kun sten. Hij verdiepte zich in de meesters uit de Renaissance. De veelzijdigheid van Renaissancisten als Michelangelo, Breughel en Jeroen Bosch fascineerde hem. Dat kwam ook tot uiting in zijn werk. Zijn etsen bleven surrealistisch, met een macabere inslag, en deforme rend. In zijn penseeltekeningen leek hij steeds verder te willen gaan in het ver eenvoudigen van vormen; zijn olieverf schilderijen uit die periode daarentegen werken soms bijna „barok". Op zoek naar een eigen stijl Aangetrokken door het surrealisme en het magisch-realisme, zocht Guido in die tijd naar een eigen interpretatie, tus sen abstract en figuratief in, daarvan. De vos Reinaerde, 1 966. Zandsteen. Hugootje in de Groe, 1973. Olieverf.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1987 | | pagina 20