in hoeverre kan zeeland zelf kiezen? 207 Scenario's Is het nodig met het formuleren van een toekomstvisie te wachten tot de resulta ten bekend zijn van het eerder gesugge reerde „bevolkingsonderzoek"? Nee, dat hoeft niet. Zelfs kunnen bepaalde scena rio's in het onderzoeksprogramma wor den ondergebracht, minder als keuze mogelijkheden, maar meer als aange vers voor de opinievorming. Dat hierbij op de betrekkelijkheid van de scenario's moet worden gewezen zal duidelijk zijn. Niemand is in redelijke mate in staat effekten en consequenties aan te geven of door te rekenen van de eventueel te maken keuze: het leven zal altijd weer sterker (en anders) zijn dan de leer. Het is aan de andere kant ook niet een argument om geen pogingen te ondernemen economische keuzemodel len op hun gevolgen te bekijken. Tijdens het symposium van het departe ment Zeeland van de Nederlandse Maat schappij voor Nijverheid en Handel van 26 november 1 986 in Middelburg heeft dr. W. Dekker drie Zeeuwse toekomst scenario's geschetst. Het was een goed voorbeeld van creatief denken zonder zich in fantasieën of utopieën te verlie zen. Dat de inleider sterk schematisch te werk ging kwam de overzichtelijkheid, de helderheid en de indringendheid van zijn betoog ten goede. Een verdere analyse van de scenario's toont aan dat op elk scenario varianten mogelijk zijn. Dat maakt de keuze - voor zover de ruimte daarvoor aanwezig zal zijn - nog moeilijker. Want daarbij komt ook de positie en de positiebepaling van de provincie sterk aan de orde. Met een enkel voorbeeld is dat duidelijk te ma ken. Stel dat er algehele overeenstemming in Zeeland bestaat over de noodzaak van aanleg van de Westerschelde-oeverver- binding en ook overeen jaarlijkse bijdra ge van f4 miljoen uit de provinciale mid delen. Maar stel ook dat het tien of veer tien miljoen moet worden om een ex ploitatiegat te stoppen als gevolg van bijvoorbeeld het feit dat het rijk niet ver der wil gaan dan een jaarlijkse bijdrage van f 25 miljoen. Wat moet de provincie dan doen, wetend dat die tien miljoen extra voor de WOV andere taken en ver antwoordelijkheden in het gedrang doet komen? Vanzelfsprekend moet dan een zakelijke en politieke afweging worden gemaakt, maar die kan voor het te voe ren beleid (en dus voor het scenario) van grote invloed zijn. Een volgend voorbeeld is het vliegveld Midden-Zeeland. In de meeste toe komstvisies speelt het een rol. Moet voor de ontplooiing daarvan de provinciezich in de eerste plaats (en dan financieel) in zetten, wetend dat het rijk de beurs dicht houdt, het bedrijfsleven er slechts een pink naar uitsteekt en de aanwezigheid van een vliegveld voor het toerisme nau welijks betekenis heeft? Met deze voorbeelden wordt aange toond dat elke (deel)keuze haar prijs heeft en ook dat - hoe prozaïsch ook - elk scenario en elke variant daarop pas reële waarde krijgt als de kosten erbij worden vermeld. Herhaling? De discussie die thans over de toekomst van Zeeland op gang is gekomen doet in velerlei opzicht denken aan die uit de ja ren vijftig en zestig. Ook toen was het woord „uitdaging" op veler lippen. Zee land moest antwoord geven op de delta werken, er moest worden afgerekend met het misverstand dat deze provincie de aansluiting met de tijd had gemist en naar buiten moest duidelijk worden ge maakt dat in Zeeland de wegen niet dood liepen. Ook nu nemen provinciale staten in een motie afstand van de in Haagse kringen levende opvatting dat Zeeland maar genoegen moet nemen met de landbouw en wat toerisme als de voornaamste bronnen van bestaan. Het verschil met toen is dat nu Zeelands uitgangspositie aanmerkelijk sterker is. Maar het verschil is ook dat nu niet gere kend mag worden op specifieke regelin gen en maatregelen waarvan toen in niet onbelangrijke mate kon worden geprofi teerd. Een voornaam element in de discussie van nu is de roep om een provinciaal ont wikkelingsplan of een strategisch be leidsplan. Bij het maken daarvan komt men al gauw in de buurt van een of meer scenario's. Bij het werpen van blikken op de toe komst heeft in de jaren zestig een eco nomische ontwikkelingsschets een be langrijke plaats ingenomen. De staten „Vrij" fietsen en wandelen over de pijlerdam. (Foto: Jaap Wolterbeek).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1987 | | pagina 5