de commercie compagnie als inrichting tot herstel en vervaardiging van ijzeren vaartuigen, stoomtoestellen en andere werktuigen (1871-1888) 29 NOTITIE Machinerieën, Werktuigen, Gereed schappen en Materialen WELKE IN HET OPENBAAR ZULLEN WORDEN GEVEILD TEN OVERSTAAN VAN DEN NOTARIS D. VERHUIST Woensdag den 12 December 1888 DES "VOORMIDDAGS TEN 10 URE EN ZOO NOODIG VOLGENDE DAGEN ie de Gebouwen eu op de Terreinen aan de in liqoldatie zijnde FABRIEK: DE C0MMERCIE-C0MPA6NIE MIDDELBURG. Te zien op Haandag en Dinsdag 10 en II December 1SSS. yiT'vjjS—Inmiddels blijven de goederen r;< de hand te koop. |COLLE( Veilingcatalogus „Fabriek: De Commercie-Compag- nie", 1888 (Zeeuws Documentatiecentrum). gemeente een pont geleverd voor in de Vest32). In 1883 komt er een aanvraag binnen van het Ministerie van Financiën voor de bouw van een stoomvaartuig voor de dienst der Ambulante Recher che te Water. De Raad van Toezicht be sluit de proef te wagen en daarbij verlies op de koop toe te nemen. Knol krijgt de opdracht om in te schrijven tegen een prijs die 3 a 4000 gulden beneden de begroting ligt. Fiet ministerie gaat echter niet op deze offerte in33). Ondertussen wordt voor f 3600,- uit de failliete boe del van kapitein R. A. de Munck - waar op de Commercie Compagnie nog een vordering van ruim f 5000,- heeft - het schroefstoomvaartuig „Eendracht" aan gekocht. Dit schip wordt geheel opge knapt en van een nieuwe compoundma- chine voorzien34). Eveneens in 1883 worden twee rijnkabelsleepboten, „Ruhrort" en „Emmerich", aangekocht, die in 1883/84 ingericht worden tot baggermolen35). De Commercie Com pagnie beschikt door de reparatiewerk zaamheden aan onder andere de bag- gervloot van J. Volker te Middelburg over uitgebreide ervaring op dit terrein. Met de eerste baggermolen, de Com mercie Compagnie I, voert men in 1 884 een maandlang proefbaggeringen uit bij de uitbreiding van het kanaal Gent-Ter- neuzen36). Men probeert deze schepen te verkopen maar dat lukt niet erg. In 1 884 wordt een baggermolen middels een advertentie in de Moniteur des Interets Materiel te koop aangeboden en in 1 885 een aantal malen via „Fiet Nieuws van de Dag". De baggermolen vindt in 1888 uiteindelijk een koper. De firma Meijer te Ruhrort wordt voor f 1 3.000,- de nieuwe eige naar37). Stoomwerktuigen De Commercie Compagnie vervaardig de gedurende haar korte bestaan als machinewerkplaats ook stoominstalla- ties. Daaronder waren ook vervoerbare stoominstallaties, zogenaamde locomo biles, onder andere voor de aandrijving van hun steenvorminstallaties. De eerste locomobile die wij in de boeken hebben terug kunnen vinden dateert van 1873 en was bestemd voor het veenschap Molenwijk te Smilde38). Daarnaast be horen ook stoomketels en scheepsma chines tot het produktiepakket. De eer ste ketels dateren, voor zover na te gaan, ook uit 1 873 en waren bestemd voor de stoomboten „de Westerschelde" en „Zeeuwsch Vlaanderen"39). In 1878 worden vier locomobiles vervaardigd en in 1881 verschillende stoommachines. In het laatste jaar levert men ook voor f 765,- een nieuwe ketel aan de ge meentelijke gasfabriek van Middel burg40). Op de internationale tentoon stelling te Amsterdam in 1 883 staat de Commercie Compagnie met een vertica le stoommachine van 12 pk, die de scheepswerf „de Volharding" te Middel burg koopt41). De steenvormmachine Een van de belangrijkste produkten van de Commercie Compagnie als machine fabriek is de steenvormmachine ge weest. Wanneer de Commercie Com pagnie met de vervaardiging van deze machine is begonnen is niet exact uit de archieven te achterhalen. De eerste ver melding die wij gevonden hebben da teert van 1 875. Fi. C. van Heukelom ont vangt in dat jaar f 100,- commissie voor een verkochte steenvormmachine42). Fiij is degene die het basisontwerp van de steenvormmachine van de Commer cie Compagnie heeft geleverd. H. C. van Fleukelom is steenfabrikant te Kampen en houdt zich al langer bezig met het construeren van een steenvormmachine die geschikt is voor de Nederlandse ri- vierklei43). Hoe de Commercie Compag nie aan zijn ontwerp is gekomen is niet duidelijk. Wij vermoeden dat de komst van Van der Klip, die in Kampen werk zaam is geweest, daarmee te maken heeft. De fabriek „De IJssel", waar Van der Klip naar alle waarschijnlijkheid werkte, vervaardigt rond 1870 steen vormmachines naar ontwerpen van Van Heukelom. Een overeenkomst tussen de Commercie Compagnie en Van Heuke lom is niet in het archief aanwezig, maar moet er wel geweest zijn. De weduwe Van Heukelom ontvangt in 1 879 f 300,- provisie voor drie verkochte steenvorm machines, „volgens overeenkomst met wijlen mijn echtgenoot"44). In 1877 le vert de Middelburgse fotograaf G. W. Bauer 112 afdrukken van een foto van een steenvormmachine met een hori zontale locomobile45). Vermoedelijk zijn deze opnames voor reclamedoeleinden bedoeld. In dat jaar worden er in ieder geval drie steenvormmachines ver kocht46). De machines vinden afzet in heel Nederland, maar ook in de directe omgeving, zoals twee bij de fa. J. Fak Brouwerte Middelburg, die in 1 879 met een stoomsteenfabriek start47). Profes sor Van der Kloes schrijft in zijn hand boek „Onze Bouwmaterialen", dat da teert van omstreeks 1 890, dat onder de Nederlandsche fabrieken die steen vormmachines in de handel hebben ge bracht, de naam van de Commercie Compagnie - die dan al opgeheven is - niet verzwegen mag worden48). Rond 1880 is er zelfs sprake van een soort serieproduktie van steenvormma chines. In 1879 wordt een inplakboek aangeschaft met de titel „getuigschrift omtrent afgeleverde steenvormmachi nes dier fabriek". De potloodaanteke ningen die op de rekeningen van de Ijzergieterij Boddaert van dat jaar staan en de verschillende bestemmingen aan geven van de gietijzeren onderdelen ver melden onder andere steenvormmachi nes nos. 39 tot en met 4249). In 1879 neemt de Commercie Compag nie deel aan de internationale wedstrijd voor steenvormmachines verbonden aan de nationale nijverheidstentoonstel-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 35