de kunst van het sublimeren 76 Evolutie (1910/11). ler-Duitsland begon vorm te krijgen, Mondriaans werk zou tot „entartete Kunst" worden. Een lichtpuntje was de belangstelling van Engelse en Ameri kaanse zijde wèl. In 1 936 schreef Mon driaan voor de Engelse brochure Circle het essay Plastic Art and Pure Art. In september 1 938 vertrok hij, samen met Winifred Nicholson, naar Londen. Hij voelde zich er snel thuis, mede door de hartelijke opvang van vrienden als Ben Nicholson, diens tweede vrouw Bar bara Hepworth, Naum en Miriam Gabo en Peggy Guggenheim. Hij ging er ook snel weer aan het werk, maar toch was Engeland voor hem alleen maar een overgangsfase: de Verenigde Staten waren zijn doel. In september 1 940, ruim een jaar na de Engelse oorlogsverklaring aan Duits land, vertrok hij per schip naar New York. „Dankzij de goede zorg van Hoitz- man heb ik hier nu een comfortabel ap partement, werkkamer, grote keuken en slaapkamer, tamelijk dichtbij Hoitzmans Compositie (1919). huis zodat ik hem vaak kan zien", schreef hij eind oktober van dat jaar aan Wini fred Nicholson. New York stelde de inmiddels 68-jarige kunstenaar niet teleur. Andere kunste naars in ballingschap, zoals Max Ernst, Marc Chagall, Fernand Léger en Marcel Duchamp, hadden zich op Manhattan gevestigd: New York werd het nieuwe centrum van de moderne kunst. Daar naast was het het bruisende middelpunt van de jazzmuziek en de Broadway- shows en, zeer belangrijk, het was (nog) ver van oorlogvoerend Europa. New York en New York City ontstonden; Mondriaans eerste werken in de Ver enigde Staten. Hij begon de zwarte hori zontale en verticale lijnen te vervangen door rode, gele en blauwe, gebruikte ge makkelijk te verwijderen gekleurd plak band om het effect ervan te bestuderen. Het was alsof hij dacht dat de steeds strakkere spanning van de vereenvoudi ging in zijn daaraan voorafgaande wer ken zou gaan leiden tot de absolute per fectie van onbeweeglijkheid, misschien wel die van het witte doek: in de laatste fase van zijn schilderwerk vroeg de nieu we beeiding om dynamiek. Het juiste evenwicht verlangde „meer Boogie- Woogie Ook Mondriaans persoonlijke leven kreeg meer kleur. Met zijn werk hadden de Amerikanen vanaf 1 926 kunnen ken nis maken, zijn naam was al gevestigd toen hij in New York voet aan wal zette. Hij zou in deze laatste jaren veelvuldig tentoonstellingen bezoeken, feestjes bijwonen, naar de bioscoop gaan en, nog steeds, uit dansen gaan. Tweemaal had hij een eenmansexpositie in de Va lentine (Dudensing) Galery, ter ere waar van hij het essay Toward the true Vision of Reality schreef. De verenigde Staten waren in 1942 bij de Tweede Wereld oorlog betrokken geraakt. Mondriaan, inmiddels Amerikaans staatsburger ge worden, voelde zich opnieuw door de oorlog ingehaald. Hij verouderde snel, maar zou nog zeer intensief werken aan zijn laatste twee schilderijen, de Broad way Boogie-Woog/e (1942/43) en de onvoltooid gebleven Victory Boogie- Woogie. Op 1 februari 1 944 stierf hij in een New Yorks ziekenhuis aan longont steking. Een rouwdienst voor hem werd door zo'n tweehonderd kunstenaars, schrijvers en kunstverzamelaars bijge woond. Mondriaan, de mens Zijn ze te scheiden, Mondriaan de kun stenaar en Mondriaan de mens? Natuur lijk niet, je kunt hooguit trachten het le vensverhaal van deze schilder te schrij ven vanuit de kunstenaar of vanuit de mens. Meer dan een accentverschil zal dat in dit geval niet opleveren. Een feitelijke, wetenschappelijke basis blijft voor elke biografie nodig, maar evenzeer een eigentijdse, persoonlijke benadering. Dat betekent dat de bewo genheid van de biograaf ten opzichte van zijn onderwerp moet blijken, dat er naast een beschrijving van het onder werp van de biografie een beeld ontstaat van het cultuurhistorisch perspectief van waaruit de biograaf schrijft. Op die manier krijgt een biografie meer dan tij delijke waarde. Het spreekt vanzelf dat er een duidelijk onderscheid tussen bei de, tussen de persoonlijke en de feitelij ke benadering, moet zijn. De SDU-uitgeverij heeft tezamen met de journalist Coos Versteeg en met steun van Mondriaan-expert Herbert Henkels de uitgave van de eerste Nederlandse Mondriaan-biografie aangedurfd. Uitgangspunt was de mens achter de kunstenaar en een „brede toegankelijk heid". De vorm waarin het boekje is uit gegeven beantwoordt daar zeker aan: strak, aantrekkelijk geïllustreerd, een op Compositie met Blauw Vlak (1921).

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 34