architectuur voor de gemeenschap 46 x Plaatsen, waar de bij de Wederopbouw betrokken architecten de z.g. traditionele richting zijn toegedaan, o idem voor de z.g. modernisten. Wat hierbij door het Ministerie van W.O. en V.H. tot stand kwam is onderstreept. De bij het begin van de oorlog verleende opdrachten dragen bovendien het jaartal 1940. Kaart van de wederopbouw, gepubliceerd in „Forum", 1 947. (foto Nederlands Documentatiecentrum voor de Bouwkunst) lemse architect J. P. Kloos voor het ont werpen van een zestiental woningwet woningen teruggetrokken door toedoen van de toenmalig supervisor van de we deropbouw aldaar, F. H. Klokke. Deze vond dat een opgave van een dergelijke omvang niet moest worden verstrekt aan „een architect met moderne opvat tingen als welke hij van Kloos meende te kennen". Hoogstens zou hij zo iemand bij wijze van proef één zo'n woning willen laten ontwerpen.4) Dit veto van Klokke kon echter niet ver hinderen dat Kloos zijn architectonische bijdrage aan het na-oorlogseZeeuwsch- Vlaanderen zou leveren; hij had op het zelfde moment al een tiental projecten onder handen, waarvan sommige een omvang hadden die Klokke zeker niet bevallen zou zijn. Voordat we bekijken wat hiervan het re sultaat is geweest, moet eerst iets meer over deze J. P. Kloos worden verteld; hoe luidden zijn opvattingen, waar som migen blijkbaar zo weinig vertrouwen in stelden, en wat had deze architect uit Haarlem na de oorlog naar Zeeuwsch- Vlaanderen gebracht? Kloos en de Nieuwe Zakelijkheid Om deze vragen te kunnen beantwoor den moeten weterug naarhetjaar 1 927, dat van beslissende invloed zou blijken te zijn op Kloos' latere architectonische carrière. De 22-jarige Kloos volgt dan de cursussen van het Voortgezet en Ho ger Bouwkunst Onderricht (VHBO) in Amsterdam. Hij wordt daar opgeleid in de stijl van de op dat moment nog in vloedrijke Amsterdamse School. Een geheel nieuwe wereld gaat echter voor hem open, wanneer architect J. Duiker hem aanstelt als tekenaar/opzichter bij de bouw van zijn sanatorium „Zonne straal" te Hilversum. Duiker staat dan al bekend als een van de meest getalenteerden van een groep moderne architecten, die hooggestem de idealen koesteren en deze met veel inzet trachten te verwezenlijken. In het zelfde jaar wordt in Amsterdam de vere niging „de 8" opgericht, welke in haar beginselmanifest verklaart te willen strijden tegen een „weelde architectuur ontsproten aan de vormenwellust van getalenteerde individuen".5) Hiermee doelt men met name op de voor Kloos zo vertrouwde vormgeving van de Amster damse School. Volgens de Nieuw-Zake- lijken draagt de architect medeverant woordelijkheid bij de totstandkoming van een op sociaal-economisch, politiek en menselijk gebied beter georganiseer de maatschappij. Zij streven hiertoe meer een „bouw-wetenschap" dan een „bouw-kunst" na. Slechts wanneer de architect zich dienstbaar maakt aan de samenleving door functioneel en econo misch te bouwen met behulp van mo derne technieken en materialen, kan hij zijn handelen de maatschappelijke grondslag geven die in hun ogen nog te vaak ontbreekt. „Het is niet uitgesloten schoon te bouwen, maar het ware beter voorhands leelijkte bouwen en doelma tig, dan parade architectuur op te trek ken voor slechte plattegronden" stelt

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 4