FACTUUR Firma D.de JA6&R-* anderhalve eeuw ijzerhandel de jager 150 Lan^edelfh l»/d Markh MI£>£>eLSUK6 INTERC.TELEF. JZLlgfe"»S 2^ De rekeningen waren, zoals te doen gebruikelijk, rijk „versierd" (met de verschillende panden waar zij gehuis vest waren). gevestigd was. De koopakte is nog aan wezig. Spoedig zou echter blijken dat ook deze ruimte niet voldoende was en in 1913 vond een grote verbouwing plaats. In 1928 werd een toonzaal ingericht. Bij het graven van de funderingen werd een kanaal gevonden met veel scherven van onder andere tegels en ook drie Jacoba- kannetjes (deze zijn nog in het bezit van de familie Kruyder). De heer Unger, ge meente-archivaris, heeft toen geconsta teerd dat er een kanaal moet hebben ge lopen naar de Abdij. (Later bleek dit juist geweest te zijn bij de bouw van het pand van de Polder Walcheren.) Eind oktober 1 929 was de verbouwing klaar. De win kel was vernieuwd en nieuwe magazij nen werden ingericht. Op 7 december brak een uitslaande brand uit in de „Fransche Bazaar" naast het hotel Verseput en schuin tegenover De Jager, 's Avonds om 1 0 uur sloegen door de felle westerstorm de vlammen over naar De Jager en was er geen hou den meer aan. De boekhouding en de machines konden nog naar de kluis in de kelder worden gebracht. De brandweer kon het natuurlijk niet aan en werd ge holpen door de brandweerkorpsen van Vlissingen, Goes, Bergen op Zoom en Rotterdam, die bij De Jager het pakhuis hebben geblust. De schade was groot. Flierna werd de zaak zo goed mogelijk voortgezet in andere panden onder an dere in de Gortstraat, maar eerst op het Molenwater waar de familie Kruyder sinds 1917 woonde. De wederopbouw was een betoncon structie, iets bijzonders voor die tijd en op 20 maart 1 930 werd de zaak aan de Lange Delft heropend. Aanvankelijk al leen een ijzerwaren- en gereedschap- penhandel werden er later huishoudelij ke artikelen, haarden, kachels, fornuizen en butagas bijgenomen. Deze produkten werden naderhand weer afgestoten, mede door de komst van het aardgas. Men legde zich meer op de bouw toe en werd voornamelijk groothandel. De werktijden zijn wel veranderd ten op zichte van de beginjaren van de ijzer handel. Men begon 's morgens om 6 uur en sloot meestal pas 's avonds om 9 uur, het tempo was echter veel rustiger door de afwezigheid van de telefoon. De post bracht daardoor veel meer brieven en kaarten, bijvoorbeeld van een smid uit IJzendijke die lange brieven schreef soms doorspekt met vloeken. Ook kende men nog geen centrale verwarming. De oude heer De Jager liet wel eens een gegoten ijzeren pot op de toonbank zet ten waarin gloeiend zaagsel lag. Men kon dan de handen iets verwarmen. De heer PI. J. Kruyder leidde de zaak maar ondervond grote steun van zijn zwager E. E. Klüppelberg die reeds sinds 1904 als procuratiehouder werkzaam was. De beide zoons zouden later, na een uitgebreide vooropleiding in binnen- en buitenland, toetreden als firmant. De heer Klüppelberg heeft tot aan zijn dood toe in de zaak gewerkt. Hij was zeer gezien zowel bij het personeel als bij de klanten. Hij vervulde zeer nauwge zet zijn plicht en was daarbij een onbaat zuchtig man met grote menselijke kwali teiten. Toen de industrie zich meer en meer ont wikkelde kwamen ook de artikelen in steeds grotere verscheidenheid op de markt. Plierdoor verdrongen zij de bouwartikelen die door de smeden ge maakt werden en dus veel duurder wa ren. Er was een grote verscheidenheid aan smeden zoals sloten-, brand- en geldkistensmeden, grofsmeden, hoef smeden, landbouwsmeden enz. Ook wa ren er koper- en ijzergieters die bouwbe- slag maakten zoals deurkrukken en der gelijke. Donderdag, marktdag, was het altijd erg druk, dan kwamen de timmerlui, sme den, wagenmakers en veel boeren in de zaak bestellingen doen. De goederen voor de klanten op Wal cheren konden elke dag via de bode diensten verzonden worden. Deze bodes hadden hun standplaats op de Markt naast het stadhuis in De Pielm. De bodes uit Zuid-Beveland stonden in de T'eer- pakhuizenstraat aan de andere kant van de Markt. De bodes brachten 's morgens de briefjes met de bestellingen, die 's middags per handwagen bij hen wer den bezorgd. De orders van de eilanden werden verzorgd door schippers. Deze kwamen woensdag aan en hadden hun ligplaats aan de Kinderdijk en aan de Rouaansekaai. Vele klanten hadden een jaarrekening lopen maar er waren ook jaarorders.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 38