VSL
ZEEUWS TIJDSCHRIFT JAARGANG 38
nummer 4 -1988
DE LAATSTE VEERDIENST TUSSEN DE „EILANDEN"
EN EEN NIEUWE VERKEERSSCHAKEL
Het einde van de dienst Zijpe-Anna Jacoba en opening van de weg over de Philipsdam
M. P. de Bruin
C. A. L. Kotvis
Acht en vijftigjaar geleden leerden wij in
de aardrijkskundeles de benamingen
van de stromen die Schouwen-Duive-
land scheiden van de eilanden Tholen en
Sint Philipsland: Keeten, Mastgat en Zij-
pe. Ik heb er geen navraag naar gedaan
maar ik denk niet dat de schooljeugd al
de rijtjes die wij moesten kennen nog uit
het hoofd leert. Kotvis en ik reden naar
Zijpe met de bedoeling het afscheid mee
te maken van de veerdienst Zijpe-Anna
Jacoba. Even voor de aankomst bij de
veerhaven spraken wij het uit: wat zou
Levien de Bree van een dergelijke tocht
genoten hebben! Twintig jaar geleden
hadden wij Sint Philipsland „gedaan" in
het Zeeuws prentenboek, toen een ru
briek in het Zeeuws Tijdschrift. Wij ein
digden de beschrijving van deze tocht:
„Met de Missisipiboot van de R.T.M.
voeren we over naar Duiveland, een ei
land achterlatend waar de vriendelijk
heid van de mensen overeenstemde met
de kwaliteit van de gestoofde mosse
len".
Terug naar de historie, het bloed kruipt
ten slotte waar het niet kan gaan. Wij
raadplegen de Atlas van Zeeland van
1877 van de schoolopziener in het 1e
district van Zeeland mr. C. J. Pickéen het
lid van gedeputeerde staten mr. T. A.
Lambrechtsen. Sint Philipsland en
Schouwen zijn nog echte eilanden, bei
de moeilijk van de vaste wal te bereiken.
In miniscule lettertjes wordt aangege
ven dat er gevaren wordt van het dorp
Sint Philipsland naar Sint Annaland en
naar Zijpe vice-versa. Heel flauw wordt
aangegeven dat er een bootje vaart Zij
pe-Anna Jacobapolder.
Het kaartblad van Pické/Lambrechtsen
laat duidelijk zien dat Sint Philipsland
omringd wordt door platen, slikken en
Op weg naar de pont werd op het ver
keersbord de weg naar het veer aange
geven en wij realiseerden ons dat deze
aanduiding 's middags „afgeplakt" of di
rect vervangen zou worden door een
nieuw bord. Het was het mooiste weer
van de wereld toen wij die woensdag
morgen 6 juli 1988 de pont bereikten.
Kotvis liet er geen gras over groeien en
begon meteen te fotograferen. Wij
maakten een praatje met de restaurant
houder die geen terugslag verwachtte
van de opheffing van de veerdienst. „De
omgeving is hier mooi en wij moeten het
vooral hebben van eters en niet van pas
santen." Op de boot betaalden wij de
verschuldigde penningen om pas laterte
constateren dat het een kaartje was van
het Verenigd Streekvervoer Limburg.
Verenigd Streekvervoer
Limburg
TERUG:
e overstap hoen-
1 e overstap terug:
2o overstap heen:
2a overstap terug:
van J naar j bedrag jno. |srt.j datum I tijd
10 0 o o 0 0 - 2 5 0 V* 6 JUL 1
schorren. Dat in het verleden de scheep
vaart hiervan hinder ondervond blijkt uit
de benaming van de plaat „Dwars in den
weg".
De loop van de stromen wijzigde zich in
de 17e en 1 8e eeuw voortdurend. Men
heeft getracht door de aanleg van dam
men het stroomverloop te reguleren
zonder resultaat overigens. Het Mastgat
zou zijn naam te danken hebben aan een
in 1671 vergaan vaartuig waarvan de
mast lange tijd boven water bleef ste-