VSL ZEEUWS TIJDSCHRIFT JAARGANG 38 nummer 4 -1988 DE LAATSTE VEERDIENST TUSSEN DE „EILANDEN" EN EEN NIEUWE VERKEERSSCHAKEL Het einde van de dienst Zijpe-Anna Jacoba en opening van de weg over de Philipsdam M. P. de Bruin C. A. L. Kotvis Acht en vijftigjaar geleden leerden wij in de aardrijkskundeles de benamingen van de stromen die Schouwen-Duive- land scheiden van de eilanden Tholen en Sint Philipsland: Keeten, Mastgat en Zij- pe. Ik heb er geen navraag naar gedaan maar ik denk niet dat de schooljeugd al de rijtjes die wij moesten kennen nog uit het hoofd leert. Kotvis en ik reden naar Zijpe met de bedoeling het afscheid mee te maken van de veerdienst Zijpe-Anna Jacoba. Even voor de aankomst bij de veerhaven spraken wij het uit: wat zou Levien de Bree van een dergelijke tocht genoten hebben! Twintig jaar geleden hadden wij Sint Philipsland „gedaan" in het Zeeuws prentenboek, toen een ru briek in het Zeeuws Tijdschrift. Wij ein digden de beschrijving van deze tocht: „Met de Missisipiboot van de R.T.M. voeren we over naar Duiveland, een ei land achterlatend waar de vriendelijk heid van de mensen overeenstemde met de kwaliteit van de gestoofde mosse len". Terug naar de historie, het bloed kruipt ten slotte waar het niet kan gaan. Wij raadplegen de Atlas van Zeeland van 1877 van de schoolopziener in het 1e district van Zeeland mr. C. J. Pickéen het lid van gedeputeerde staten mr. T. A. Lambrechtsen. Sint Philipsland en Schouwen zijn nog echte eilanden, bei de moeilijk van de vaste wal te bereiken. In miniscule lettertjes wordt aangege ven dat er gevaren wordt van het dorp Sint Philipsland naar Sint Annaland en naar Zijpe vice-versa. Heel flauw wordt aangegeven dat er een bootje vaart Zij pe-Anna Jacobapolder. Het kaartblad van Pické/Lambrechtsen laat duidelijk zien dat Sint Philipsland omringd wordt door platen, slikken en Op weg naar de pont werd op het ver keersbord de weg naar het veer aange geven en wij realiseerden ons dat deze aanduiding 's middags „afgeplakt" of di rect vervangen zou worden door een nieuw bord. Het was het mooiste weer van de wereld toen wij die woensdag morgen 6 juli 1988 de pont bereikten. Kotvis liet er geen gras over groeien en begon meteen te fotograferen. Wij maakten een praatje met de restaurant houder die geen terugslag verwachtte van de opheffing van de veerdienst. „De omgeving is hier mooi en wij moeten het vooral hebben van eters en niet van pas santen." Op de boot betaalden wij de verschuldigde penningen om pas laterte constateren dat het een kaartje was van het Verenigd Streekvervoer Limburg. Verenigd Streekvervoer Limburg TERUG: e overstap hoen- 1 e overstap terug: 2o overstap heen: 2a overstap terug: van J naar j bedrag jno. |srt.j datum I tijd 10 0 o o 0 0 - 2 5 0 V* 6 JUL 1 schorren. Dat in het verleden de scheep vaart hiervan hinder ondervond blijkt uit de benaming van de plaat „Dwars in den weg". De loop van de stromen wijzigde zich in de 17e en 1 8e eeuw voortdurend. Men heeft getracht door de aanleg van dam men het stroomverloop te reguleren zonder resultaat overigens. Het Mastgat zou zijn naam te danken hebben aan een in 1671 vergaan vaartuig waarvan de mast lange tijd boven water bleef ste-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 3