TRAMWEG-MAATSCHAPPIJ. de laatste veerdienst tussen de „eilanden" en een nieuwe verkeersschakel 124 ken. Ongevaarlijk was de route blijkbaar niet. Als gevolg van de verlanding van het ou de Zijpe nam het Wijdaars de rol van vaarweg over die in de vorige eeuw op nieuw Zijpe ging heten. Door het bedij ken van de schorren ontstond in 1 847 de Anna Jacobapolder waardoor een betrekkelijk nauwe doorgang tussen Duiveland en Sint Philipsland overbleef. In het nieuwe Zijpe traden aanzienlijke verdiepingen op. Nog steeds is het Zijpe een woelig en wat ontstuimig vaarwater. De Duivelandse kant heeft in het verle den nog al wat zorgen gebaard omdat de stroomaanval hier haar vernielend werk deed. Dijkvallen begonnen de oever da nig te teisteren en in 1 780 zonk daar een batterij en het gebouw van de admirali teit, ter bewaking van de inkomende rechten, in de diepte weg. In deze omge- «■OTTERDAMSCHE Hundag 30 April 1900 toot b«t vervoer fUüip*n *s opMfftttald woid* i» Slocratr.niijjn JttroU Hrriliavf o- Wetnber^en d« StoombootTMrdieaiUa KUpe-Anna-Jaeobapolder-St**©- nlMe a HsUrrdam-Dardreebl- HUIeoitad-ZOpe. Oi d*tam fu «aarasg na tot nrratt nu BmUI-' 1» VracitgooZtr.» zaj aadrr bokead gbmukt «rardaa. Diaa»tr»galicgao aa Taxiaaaa «ga tagae daa prj'l ras t aa S coat rarkrggbaar bp da AgaaUcbappaa ia aaa da Kaatoraa dar Uaatlcbappg. J. OS DIRECTKDB. ving werd in 1 900 de tramhaven in ge bruik genomen waarbij ruim dertig jaar later de vluchthaven aan het Zijpe werd aangelegd. Een strategische ligging om dat het hier in de omgeving nog al eens spoken kan. Het jaar 1900 In de Zierikzeesche Nieuwsbode wordt aangekondigd dat op 30 april 1 900 voor het vervoer van reizigers en bagage opengesteld worden de stoomtramlijn Brouwershaven-Steenbergen en de stoombootveerdiensten Zijpe-Anna Ja- cobapolder-Stavenisse en Rotterdam- Dordrecht-Willemstad-Zijpe. De Rotter- damsche Tramweg-Maatschappij, op gericht 12 november 1878, kreeg uit eindelijk de concessie in handen voor de tramlijn Steenbergen-Brouwershaven, waarvan de veerdienst Zijpe-Anna Jaco bapolder een onderdeel was. Het rijk zorgde voor de aanleg van de veerha vens. Wie zich tevoren voor dit project had sterk gemaakt was de bedijker van de Anna Jacobapolder W. F. del Campo ge naamd Campo, een eigenzinnig, inven tief en doortastend man. Hij had als voorzitter van de staatscommissie voor de afdamming van het Slaak (ten oosten van Sint Philipsland) zich tevens beij verd voor een goede dam door deze stroom die in 1 884 tot stand kwam. De ze afdamming had mede tot gevolg dat het Zijpe als enige uitweg voor het water uit het Volkerak/Krammer nog meer te verwerken kreeg. In 1 884 was Sint Phi lipsland definitief aan Noord-Brabant vastgeklonken. Dat de RTM tenslotte de concessie kreeg

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 6