TRAMWEG-MAATSCHAPPIJ.
de laatste veerdienst tussen de „eilanden" en een nieuwe verkeersschakel 124
ken. Ongevaarlijk was de route blijkbaar
niet.
Als gevolg van de verlanding van het ou
de Zijpe nam het Wijdaars de rol van
vaarweg over die in de vorige eeuw op
nieuw Zijpe ging heten. Door het bedij
ken van de schorren ontstond in 1 847
de Anna Jacobapolder waardoor een
betrekkelijk nauwe doorgang tussen
Duiveland en Sint Philipsland overbleef.
In het nieuwe Zijpe traden aanzienlijke
verdiepingen op. Nog steeds is het Zijpe
een woelig en wat ontstuimig vaarwater.
De Duivelandse kant heeft in het verle
den nog al wat zorgen gebaard omdat de
stroomaanval hier haar vernielend werk
deed. Dijkvallen begonnen de oever da
nig te teisteren en in 1 780 zonk daar een
batterij en het gebouw van de admirali
teit, ter bewaking van de inkomende
rechten, in de diepte weg. In deze omge-
«■OTTERDAMSCHE
Hundag 30 April 1900 toot
b«t vervoer fUüip*n *s opMfftttald
woid* i» Slocratr.niijjn JttroU Hrriliavf o-
Wetnber^en d« StoombootTMrdieaiUa
KUpe-Anna-Jaeobapolder-St**©-
nlMe a HsUrrdam-Dardreebl-
HUIeoitad-ZOpe.
Oi d*tam fu «aarasg na tot nrratt nu
BmUI-' 1» VracitgooZtr.» zaj aadrr bokead gbmukt
«rardaa.
Diaa»tr»galicgao aa Taxiaaaa «ga tagae daa prj'l
ras t aa S coat rarkrggbaar bp da AgaaUcbappaa
ia aaa da Kaatoraa dar Uaatlcbappg.
J. OS DIRECTKDB.
ving werd in 1 900 de tramhaven in ge
bruik genomen waarbij ruim dertig jaar
later de vluchthaven aan het Zijpe werd
aangelegd. Een strategische ligging om
dat het hier in de omgeving nog al eens
spoken kan.
Het jaar 1900
In de Zierikzeesche Nieuwsbode wordt
aangekondigd dat op 30 april 1 900 voor
het vervoer van reizigers en bagage
opengesteld worden de stoomtramlijn
Brouwershaven-Steenbergen en de
stoombootveerdiensten Zijpe-Anna Ja-
cobapolder-Stavenisse en Rotterdam-
Dordrecht-Willemstad-Zijpe. De Rotter-
damsche Tramweg-Maatschappij, op
gericht 12 november 1878, kreeg uit
eindelijk de concessie in handen voor de
tramlijn Steenbergen-Brouwershaven,
waarvan de veerdienst Zijpe-Anna Jaco
bapolder een onderdeel was. Het rijk
zorgde voor de aanleg van de veerha
vens.
Wie zich tevoren voor dit project had
sterk gemaakt was de bedijker van de
Anna Jacobapolder W. F. del Campo ge
naamd Campo, een eigenzinnig, inven
tief en doortastend man. Hij had als
voorzitter van de staatscommissie voor
de afdamming van het Slaak (ten oosten
van Sint Philipsland) zich tevens beij
verd voor een goede dam door deze
stroom die in 1 884 tot stand kwam. De
ze afdamming had mede tot gevolg dat
het Zijpe als enige uitweg voor het water
uit het Volkerak/Krammer nog meer te
verwerken kreeg. In 1 884 was Sint Phi
lipsland definitief aan Noord-Brabant
vastgeklonken.
Dat de RTM tenslotte de concessie kreeg