herinneringen aan het wooldhuis 167 nia" bediend, was de centrale creatie een lotusbloemlamp van mat Leerdam glas. De bovenpanelen der vijf ronde ra men waren van glas in lood met voor stellingen van zeevogels (in 1944 ver De burgemeester in zijn studeerkamer. woest), door de toen bekende schilder Luyt. De eveneens bekende Mien Ruysch legde de tuin aan en de schrijf ster/schilderes Rie Cramer werd aange trokken om het cirkelvormige plafond van het boudoir van mijn moeder met bloemen op een zilveren achtergrond te beschilderen. Dit laatste werd een artis tiek werk, door kunstcritici besproken, maar ging helaas verloren doordat de Duitse bezetters het grijs verfden. Dit team van nationale kunstenaars werd door Roosenburg meegebracht. Zij ver eeuwigden zichzelf met tekeningen in ons gastenboek. De bouw zelf werd aangenomen door de Vlissinger C. van Leeuwen en alle vaklui en arbeiders kwamen uit de stad of om liggende dorpen. Na het leggen van de eerste steen zou het nog een vol jaar du ren voordat het huis en de rijweg er om heen in september 1 932 gereed zouden zijn: de ontvangstkamers en keukens op de eerste verdieping, de kinderkamer, slaapkamers en loggia op de tweede etage, met op de derde de archiefruimte en de ronde studeerkamer van de bouw heer-burgemeester, als een kapiteins- brug op een schip gebouwd, met het unieke vergezicht over het gehele eiland en 's avonds het elke minuut weerkeren de licht van de Westkappelse vuurtoren. Eerste steen gelegd door de schrijfster. 1931 de eerste steen kon worden ge legd. Er moest klei van elders aange voerd worden. Roosenburg maakte een enorme kelderverdieping vijf meter on der de geplande ronding van de boule- vardweg, met een „sunken garden", ter rassen, pergola's en een broeikas, die te gen de westenwinden beschermd zou den zijn, met de beide andere huizen, „Waailust", voor de chauffeur, en „De Zandlooper", voor de havendirecteur Kuyck, tesamen in een beschermende driehoek. Terwijl zijn algehele plan uitstekend was, maakte hij hier een fout. Die diepe tuin bleek een soort fuik voor de heer sende zeewinden te worden en jaar op jaar woei de tuin enige malen zwart. Voorde bouw van die ondergrondse ver dieping moet Roosenburg echter een profetische blik gehad hebben. Het wa ren natuurlijke schuilkelders en het eer ste jaar van de oorlog met zijn zware bombardementen, woonden wij er met verscheidene families dag en nacht in. Verder werden voor de bouw moderne materialen gebruikt: dubbele stalen ra men van Braat in Delft en Bruynzeel par ketvloeren: in de ronde ontvangstkamer, waar 24 gasten aan een ronde tafel kon den dineren, door personeel van „Britan-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeuws Tijdschrift | 1988 | | pagina 5